ویرگول
ورودثبت نام
bardia
bardia
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

آزادراه تهران شمال، پروژه ای طلسم شده تا عوارضی نجومی!

چندوقت پیش در 22 بهمن ماه بود که خبر از افتتاح آزمایشی آزادراه تهران شمال در اخبار و تلویزیون منتشر شد، یاد این موضوع افتادم که این پروژه از زمانی که من بچه بودم قرار بود افتتاح بشه تا همین الان که به سن 30 سالگی رسیدم.

البته هنوز هم به طور کامل این آزادراه بازگشایی نشده و فقط فاز های اول و چهارم آن راه اندازی شده است. که فاز اول آن هم قرار است در اسفند ماه و با مراسم ویژه ای افتتاح گردد.

من خودم هم فارغ التحصیل رشته عمران هستم و تا حدودی در دوران دانشجویی پیگیر این پروژه بودم و در همان زمان ها هم کم و بیش خبرهایی از تعطیلی های متعدد و بی دلیل این پروژه توسط چینی ها میشنیدم.

پروژه که شاید اگر دلسوزانه پیگیری می شد و مسولیت آن به دست مهندسان ایرانی سپرده میشد، زودتر از اینها افتتاح میگردید و این کم کردن زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت مسافران از سالها قبل شکل میگرفت.

از زمان بهره‌برداری آزمایشی قطعه یک، در مورد عوارض کلی این آزادراه حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد اما هنوز مبلغ قطعی برای آن اعلام نشده است. شنیده‌ها و اخبار حاکی از آن هستند که قرار است برای این آزادراه مبلغی در حدود 40000 تومان به عنوان عوارض در نظر گرفته شود. پس از افتتاح رسمی آزادراه در اسفند 98 این مبلغ به صورت قطعی مشخص خواهد شد.
به نقل از وبسایت کارناوال

این عبارت را به این خاطر در اینجا نقل و قول کردم که به این نکته اشاره کنم که علاوه بر طولانی شدن افتتاح این پروژه،قیمت گذاری برای عوارضی این آزادراه نیز فکر نشده صورت گرفته و بدون هیچ گونه برنامه ریزی مبلغی بالغ بر 40 هزار تومان برای عوارض صادر کردند.

آزاد راه تهران-شمال
آزاد راه تهران-شمال


اگرچه گفته میشه که این مبلغ هنوز تصویب نشده و در زمان افتتاح رسمی آن اعلام خواهد شد، اما باید یادمان باشد که برای افزایش قیمت بنزین هم از ماه ها قبل چنین شایعاتی وجود داشت!

و یا به قول معروف به مرگ گرفته میشه تا به تب راضی بشه!
البته وقتی که این موضوع را با دوستانم مطرح کردم، چند نفری نظراتی دادن که به نظر اصولی میومد اما منطقی نه!
برخی از دوستان میگفتن که علت اینکه مبلغ عوارض را بسیار بالا در نظر گرفتند به خاطر این است که هرکسی نتونه در این آزادراه تردد کنه و از حجم ترافیک کم بشه. اما به عقیده خودم این نظریه غیر منطقی و خام است و فکری پخته پشت این قیمت گذاری وجود ندارد. چرا که برای کاهش حجم ترافیک میشه خیلی کار های دیگری از قبیل ایمن سازی آزادراه کرد، چون با ایمن سازی آزادراه تهران شمال میتوان در سرعت بالاتر از 70 کیلومتر در ساعت در آن تردد کرد و همین امر تا حدودی از حجم ترافیکی میکاهد و یا اینکه با یک متخصص ترافیک مشورت کنند و در راهکارهای ترفیکی از آن کمک بگیرند.

در آخر به نظر من طولانی شدن زمان افتتاح آزادراه تهران شمال و عوارضی گران آن نه تنها مشکلی را حل نکرده است، بلکه دغدغه ای اقتصادی را برای مردم رقم زده است که برای رفت و آمد از این آزادراه باید نزدیک به 100 هزار تومان هزینه کنند.


آزادراه تهران شمال
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید