در طول ده سال گذشته، بسیاری از توسعهدهندگان بازی AA سفری را از قلمرو Soulslike و Hardcore برای کشف و گسترش دامنه بازیهای هاردکور آغاز کردهاند. آنها با الهام گیری عمیق از آثار میازاکی، به دریاهای متلاطم محبوبیت و شناخت شتافته اند. در جستجوی موفقیت مالی و تجاری، این سازندگان نسبتاً کمتر شناخته شده و ساکت تر، بی وقفه تلاش کرده اند تا تعاریف منحصر به فرد خود را از بازی هاردکور ارائه دهند، که در تنظیمات و ساختارهای متمایز تعبیه شده است.
با این حال، واقعیت این است که بیشتر این تلاشهای مشتق به طور قابلتوجهی از عملکرد مورد انتظار کوتاهی کردهاند. این توسعه دهندگان، اگرچه بر هدف ارائه یک تجربه هاردکور و شبیه به Solzborn متمرکز شده اند، اما آرزوی دستیابی به رفاه مالی را دارند.
بازی هایی مانند "The Surge"، "Code Vein" و "Lords of the Fallen" تنها کسری از این موج رو به رشد را تشکیل می دهند که از خلاقیت های میازاکی الهام می گیرند. علیرغم ایده های گهگاهی جذابشان، آنها هرگز نتوانسته اند از محدودیت های بازی های معمولی عبور کنند. در نتیجه، آنها اغلب چیزی بیش از یک تجربه مصرف متوسط و عموماً یکباره از آثار سولزبورن ارائه نکرده اند. اگرچه هر یک از این عناوین دارای نقاط قوت منحصر به فرد خود بودند، اما مشکلات مربوط به مکانیک مبارزات، گیم پلی، طراحی سطح و عوامل مختلف دیگر مانع از رسیدن آنها به قله های موفقیت شد.
امروز، ما به بررسی آخرین بازی الهام گرفته از سولزبورن، "Lies of P" که توسط استودیو Round 8 ساخته شده است، می پردازیم. این بازی از آثار میازاکی، به ویژه "Bloodborne" و "Sekiro" الهام زیادی می گیرد.
در قلب کرات، یک کلان شهر که زمانی پر رونق بود، یک انقلاب صنعتی و تکنولوژیکی متحول کننده به دنبال کشف نیروی قدرتمندی به نام ارگو روی داد. این دگردیسی کرات را به سمت تحقق آرمان های اتوپیایی خود سوق داد. این شهر اکنون دارای ترکیبی از معماری ویکتوریایی است که با عناصر صنعتی و روباتیک در هم تنیده شده است. در اینجا، عروسکهایی که به «عروسکها» معروف هستند، در تمام جنبههای زندگی مردم، از خدمتکاران و سرآشپزها گرفته تا رانندهها و هر حرفه دیگری در جامعه زندگی میکنند. سازندگان این عروسک ها برای اطمینان از امنیت خود، قوانین سختگیرانه ای را در موجودات مصنوعی خود تعبیه کرده اند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کنند. برای مثال، عروسکها نمیتوانند به هیچ انسانی آسیب برسانند، اما شاید جذابترین قانون و فلسفه حاکم بر عروسکها به اصل صداقت مربوط میشود – هیچ عروسکی نمیتواند دروغ بگوید.
اما هر بهاری زمستانی دارد و هر طلوعی غروب خود را. زمانی که عروسکها شورش میکنند، از کنترل خارج میشوند و با نادیده گرفتن قوانین و سیاستهای تعیینشده، به اقدامات خشونتآمیز و کشنده متوسل میشوند، فاجعهای به کرات روی میدهد. این رویداد که به "جنون عروسکی" معروف است، منجر به قتل عام اکثریت جمعیت کرات می شود که تنها تعداد انگشت شماری از آن ها زنده مانده اند. کرات که زمانی یک پناهگاه فناوری پیشرفته بود، اکنون به منظره ای متروک و جهنمی تبدیل شده است که یادآور دوران گذشته است.
در این قلمرو مخاطرهآمیز و هولناک، شخصیت اصلی ما از خواب بیدار میشود - کسی جز عروسک معروف پینوکیو نیست. پینوکیو بدون اطلاع از شرایط، خالق، هدف یا وضعیت فعلی خود، توسط یک شخصیت مرموز به هتل کرات هدایت می شود، که به زودی به مرکز مرکزی بازی تبدیل می شود. شخصیتهای مختلف در این مکان به هم نزدیک میشوند و امکان فعالیتهای مختلفی مانند ارتقاء سلاحها و شخصیتها، خرید آیتمها و موارد دیگر را فراهم میکنند.
پس از رسیدن به هتل کرات، پینوکیو متوجه می شود که برای کشف رازهای اطراف خود، باید خالق خود، ژپتو را پیدا کند. این شروع داستان بازی است، زیرا پینوکیو برای جستجوی حقیقت، نجات کرات و پرده برداری از پیچیدگی های رویدادهای مختلف، وارد ماجراجویی می شود.
زمانی که در ابتدا بازی را شروع کردم، انتظار خاصی برای داستان، روایت، توسعه شخصیت یا رویدادهای مختلف نداشتم. من فقط امیدوار بودم که بازی به اصول اولیه پایبند باشد، نه تجاوز کند و نه کوتاه. با این حال، پس از شیرجه رفتن به بازی و گذراندن چند ساعت اولیه، به سرعت متوجه شدم که چقدر در اشتباه بودم. "Lies of P" نه تنها برای روایت خود ارزش قائل است، بلکه از آن به عنوان پایه و پلت فرمی برای ساخت نبردها و سطوح استفاده می کند. شهر کرات به طور استثنایی درک شده است و شما به سرعت با فضای این دنیای تیره و تاریک آشنا می شوید. از سوی دیگر، عناصر روایی مختلف، از شخصیتها و رویدادهای داستانی مهم گرفته تا شخصیتهای مختلفی که عمدتاً در هتل کرات واقع شدهاند، نقشهای خود را بسیار عالی و مانند قطعات پازل در داستان بازی میکنند.
عنوان "دروغ های پی" بر خلاف اکثر آثار مشابه مانند Bloodborne که بر داستان سرایی غیرمستقیم محیطی تکیه دارند، از داستان سرایی مستقیم استفاده می کند. گوش دادن به دیالوگ های درون بازی بیشتر اطلاعات لازم را فراهم می کند و بقیه جزئیات را می توان از طریق متون و پیام های موجود در دنیای بازی به دست آورد. این جزئیات ساده و واضح هستند، بدون ساختار جملات پیچیده یا کنایه های غیرمستقیم.
در ابتدا، هدف روایی در "دروغ های پی" در کارهایی مانند یافتن ژپتو (خالق پینوکیو) و پاسخ به سؤالات اساسی مانند دلیل ایجاد P یا علت دیوانگی عروسکی خلاصه می شود. با این حال، همانطور که بازی با سرعت معقول پیش می رود، به طور قابل توجهی گسترش می یابد و مجموعه ای از عناصر اضافی را در بر می گیرد. از کیمیاگرانی که دائماً به دنبال شفا و درمان بودهاند تا جناحهای جنایتکار که مناطق مختلف را کنترل میکنند، با این باور که به کرات کمک میکنند، روایت بسیار پیچیدهتر و جذابتر میشود.
برای اکثر طرفداران بازیهای Soulslike و هاردکور، داستان، شخصیتسازی و رویدادها اگرچه مهم هستند، اما اغلب در مقایسه با مکانیکهای گیمپلی در جایگاه دوم قرار میگیرند. با این حال، «دروغهای P» به شیوهای جذاب نشان میدهد که عناوین شبیه به روح به راحتی میتوانند دنیایی جذاب، اصولی و ساختارمند خلق کنند، وقایع را به شیوهای منسجم و هوشمندانه روایت کنند، و با استفاده از عناصر برنده مانند پیچشهای داستانی بهخوبی قرار بگیرند و شخصیتهای کاریزماتیک، داستانی منسجم را شکل میدهند که بازیکنان را درگیر خود نگه میدارد و انگیزه بیشتری به تجربه آنها میافزاید.
یکی از نقاط قوت بازی شخصیت هایی است که در طول ماجراجویی خود با آنها روبرو می شوید. در حالی که در نگاه اول ممکن است شخصیت ها چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما با گذشت زمان متوجه می شوید که هر یک از شخصیت های ثانویه به ساختار داستان وفادار هستند و سهم قابل توجهی در داستان گویی و جهان سازی شهر کرات داشته اند.
صرف نظر از انتظارات شما در مورد عمق داستان، وقتی وارد بازی میشوید، با لذت مواجه میشوید. این اشتباه را مرتکب نشوید که انتظار یک داستان شگفت انگیز یا تاریخی مهم را داشته باشید. با این حال، جهان سازی بازی، پیشرفت رویدادها، و سفر تکاملی P که از یافتن پاسخ به سوالات ساده به مسائل بسیار بزرگتر تبدیل می شود، مطمئنا برای شما لذت بخش خواهد بود. به نوبه خود، دلیل دیگری برای تجربه بازی بدون خستگی یا بی حوصلگی از دوره رویدادها در اختیار شما قرار می دهد.
به عنوان یک بازی Soulslike که از طیف وسیعی از آثار، به ویژه آثار میازاکی، بهویژه Bloodborne الهام میگیرد، «دروغهای P» میزبان عناصر، سیستمها و ویژگیهای بیشماری است که مبارزات و گیمپلی آن را بهطور قابل توجهی افزایش میدهند.
در ابتدای بازی می توانید کلاس مورد نظر خود را از بین سه گزینه مهارت، قدرت و کیفیت انتخاب کنید. کلاس انتخابی شما عمدتاً در بخش آمار، از جمله ویژگی های عمومی مانند HP، Stamina و Weight limit متفاوت است. علاوه بر این، هر کلاس با یک سلاح اولیه همراه است. با این حال، با پیشرفت بازی، شما این فرصت را خواهید داشت که سلاح های دیگری را خریداری کنید.
در نگاه اول، گیمپلی و مکانیکهای مبارزه در «Lies of P» شبیه به بسیاری دیگر از عناوین Soulslike به نظر میرسد. حملات سریع، حملات سنگین، دفاع و طفره رفتن همگی وجود دارند. با این حال، با کاوش بیشتر در گیم پلی، متوجه تفاوت های قابل توجهی خواهید شد که آن را متمایز می کند.
بازی تاکید زیادی بر دودینگ و مسدود کردن دارد، اما اکثر حملات دشمن، الگوهای رفتاری آنها و جریان مبارزه به نفع دفاع و مسدود کردن است. وقتی بلاک میکنید، باز هم آسیب میبینید، اما اگر در عرض چند ثانیه ضد حمله کنید و به دشمن آسیب وارد کنید، بخشی از سلامتی از دست رفته را به دست میآورید. این مکانیسم را می توان به نسخه اصلاح شده سیستم بازیابی Bloodborne تشبیه کرد که در آن حمله به دشمنان بلافاصله پس از آسیب رساندن به سلامتی شما باز می گردد.
این سیستم به طور یکپارچه در قلب مبارزات بازی جای می گیرد و تعادل معقولی را در نبردها ایجاد می کند. از آنجایی که بلاک کردن، استقامت را مصرف می کند، و بسیاری از دشمنان، از جمله دشمنان معمولی، از ترکیب های طولانی و متعدد استفاده می کنند، تنها اتکا به مسدود کردن منجر به پیروزی نمی شود. از سوی دیگر، برخی از حملات دشمن، که به عنوان "حملات خشمگین" نامگذاری شده و با رنگ قرمز مشخص شده اند، نمی توانند به طور متعارف دور زده یا مسدود شوند. در عوض، تنها راه مقابله با آنها از طریق "نگهبان کامل" یا پاری است. اگر درست در لحظه برخورد با موفقیت بلاک کنید، حمله دشمن متوقف می شود و برای دشمنان معمولی، حتی ممکن است اسلحه آنها را بشکند. این توانایی گارد کامل به ویژه در طول باس فایت ها موثر است، جایی که اکثر حملات باس ها حملات Fury قدرتمند هستند. عدم موفقیت در دفع آنها می تواند منجر به آسیب قابل توجهی شود،
به طور کلی، سیستم مبارزه در "Lies of P" نه تنها عناصر اصلی گیم پلی Soulslike را حفظ می کند، بلکه مکانیک های خلاقانه ای مانند Perfect Guard را نیز معرفی می کند که عمق و استراتژی را به نبردها اضافه می کند و یک تجربه جنگی جامع و جذاب ایجاد می کند.
تنوع در دشمنان، مینی باس ها و باس ها یک جنبه حیاتی برای طرفداران بازی های Soulslike است. استفاده مکرر از دشمنان یکسان و الگوهای حمله مشابه، البته با ظاهری متفاوت، دغدغه ای است که در بسیاری از عناوین مشابه مطرح شده است و گاهی اوقات می تواند نشان دهنده عدم تلاش سازندگان باشد. توجه به این نکته مهم است که استفاده مجدد از دشمنان و دارایی ها ذاتاً مشکل ساز نیست، اما وجود دشمنان خاص به طور مکرر، صرف نظر از محیط یا زمینه، می تواند ناامید کننده باشد.
در ساعات اولیه بازی Lies of P، ممکن است به نظر برسد که این بازی با مشکل کلاسیک تنوع دشمن که بسیاری از بازیهای Soulslike با آن روبرو هستند، مشترک است. با این حال، با پیشرفت بیشتر در بازی، متوجه خواهید شد که Lies of P در این زمینه ناامید نمی شود و مشکلاتی را که در دیگر عناوین Soulslike دیده می شود به ارث نمی برد.
آیا این بدان معناست که در طول بازی با مینی باس ها یا دشمنان تکراری روبرو نخواهید شد؟ خیر، اما استفاده مکرر از دشمنان و مینی باس ها، همراه با توزیع مناسب انواع مختلف دشمن، به کاهش این مشکل کمک می کند و از برجسته شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.
بازی Lies of P از نظر تنوع دشمن برتر است و طیف گسترده ای از دشمنان و عروسک های متنوع (Puppets) را از نظر ظاهر، الگوهای حمله و توانایی ها ارائه می دهد. از عروسکهای آتشین گرفته تا عروسکهای ثابتی که بمبهای آتشین و الکتریکی را پرتاب میکنند و عروسکهای سریعی که در کنار شما منفجر میشوند، بسته به موقعیت و محیط اطراف خود با گروهی از دشمنان رنگارنگ روبرو خواهید شد. علاوه بر این، سگهای رباتیک، نیمهعروسکها و دشمنان عروسکی عجیب و غریب و عجیبی وجود دارند که بر اساس محیط با شما درگیر میشوند.
فراتر از تنوع در دشمنان معمولی و مینی باس ها، باس فایت های اصلی بازی نیز راضی کننده هستند. هر یک از باس فایت های اصلی ساختاری منحصر به فرد و متمایز دارند. شایان ذکر است که برخی الهامات از Bloodborne مشهود است که لزوماً یک نکته منفی نیست و می تواند تجربه بازی را بهبود بخشد.
اگر در مورد سطح سختی و چالش بازی کنجکاو هستید، Lies of P موفق می شود تعادلی را در این جنبه ایجاد کند. در حالی که عناوین الهام گرفته شده از بازی های Soulslike اغلب می توانند چالش برانگیز باشند، مقابله با آنها با کمی تجربه و رویکرد درست کاملا امکان پذیر است. با این حال، برخی از بازیهای این سبک، مانند Lords of The Fallen یا Code Vein، به طور مصنوعی سطح دشواری را افزایش میدهند و باعث میشوند که بیش از حد چالشبرانگیز به نظر برسند. Lies of P از افتادن در این تله جلوگیری می کند و به جای تکیه بر ناعادلانه یا تاکتیک های مشابه برای ایجاد مشکل، سطح منصفانه و منطقی چالش را حفظ می کند.
بازی Lies of P یک تجربه بازی متعادل و معقول را از نظر سختی ارائه می دهد و باعث می شود در بیشتر مواقع احساسی عادی و قابل کنترل داشته باشید. این یک تجربه روان و روان با سطح مناسبی از چالش را فراهم می کند که مانع پیشرفت شما با سرعت کم نمی شود. دشمنان معمولی معمولا حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما وقتی تعدادشان زیاد می شود و شما را احاطه می کنند، حتی عروسک های معمولی هم می توانند مرگبار شوند. از سوی دیگر، مینیباسها یک چالش واقعی را ارائه میکنند، اما تعداد محدود و الگوهای حمله آنها از احساس ناعادلانه دشواری آن جلوگیری میکند. به طور کلی، باس فایت ها اغلب سخت و چالش برانگیز هستند، اما با چند تلاش و استراتژی مناسب، نباید بیش از حد مشکل ساز شوند.
با این حال، مواردی وجود دارد که برخی از الگوهای حمله و رفتارهای دشمن ممکن است عجیب و غریب و بیش از حد دشوار به نظر برسند. با این حال، این لحظات به طور مکرر رخ نمی دهند و منبع دائمی ناامیدی نخواهند بود.
به طور خلاصه، Lies of P یک تجربه استاندارد بازی را از نظر سختی و چالش ارائه می دهد. تعادل را ایجاد می کند و سطح معقولی از چالش را ارائه می دهد بدون اینکه غیرواقعی سخت یا بیش از حد آسان باشد. اگر به دنبال تجربه ای شبیه به روح هستید، آن را چالش برانگیز اما منصفانه خواهید یافت، با چند باس نبرد چالش برانگیز اما هیچ چیز بسیار دشواری نیست، به خصوص پس از چند تلاش و استراتژی های مناسب. علاوه بر این، میتوانید یک Spectre را احضار کنید تا با استفاده از یک آیتم Star Fragment در مبارزات رئیس به شما کمک کند، که میتواند با منحرف کردن توجه رئیس و ایجاد فرصتهایی برای شما در مبارزات چالشبرانگیزتر مفید باشد.
بازی The Puppet Arm in Lies of P یک مکانیک بازی جذاب و همه کاره است. با توجه به اینکه شخصیت اصلی، P، یک عروسک است، بازوی چپ او ظاهری کاملاً مکانیکی و قابل شخصی سازی دارد. Legion Arm بر روی این بازو مجهز شده است و در هنگام مبارزه به شما کمک می کند. در ابتدا، شما فقط به یک Legion Arm دسترسی دارید، اما با پیشرفت در بازی، می توانید Legion Arms بیشتری ایجاد کنید. تنوع در این بازوهای مکانیکی بسیار رضایت بخش است، از شعله افکن ها و نارنجک انداز های دستکش گرفته تا دستکش مخصوصی که دشمنان را به سمت شما می کشد و دستکش دیگری که اسید روی زمین می پاشد.
چیزی که در مورد این لژیون آرمز هوشمندانه است این است که لزوماً برتر از یکدیگر نیستند. در عوض، هر بازو در موقعیت ها و برخوردهای خاص برتری می یابد. برای مثال، در باس فایت های مختلف، بسته به نوع مبارزه، متوجه شدم که از لژیون آرمزهای مختلفی استفاده می کنم. اگر رئیس در برابر شلیک آسیب پذیر بود، شعله افکن را انتخاب می کردم و برای رئیس های بزرگتر و کندتر، گلوله های انفجاری قوی را انتخاب می کردم. در برخوردهای منظم با دشمن، بسته به سبک بازی خود، مطمئناً از سلاح های مختلف لژیون استفاده خواهید کرد که نبرد را لذت بخش و پویا می کند.
شما می توانید با یافتن آیتم کمیاب و ارزشمند به نام Legion Caliber این بازوها را بیشتر تقویت کنید. این به شما امکان می دهد سه ارتقای منحصر به فرد را برای هر یک از این بازوها ایجاد کنید و آنها را حتی کارآمدتر و چشمگیرتر می کند. می توانید برد شعله افکن را افزایش دهید، گلوله ها را به گلوله های انفجاری تبدیل کنید و قابلیت های هر بازو را عمیق تر کنید. شایان ذکر است که با توجه به تعداد زیاد ارتقاء و تعداد محدود Legion Caliber های موجود، برای دسترسی به تمام پیشرفت ها به بیش از یک playthrough نیاز دارید که انگیزه بیشتری را برای پخش چندباره بازی اضافه می کند.
در خاتمه، Puppet Arm و Legion Arms مکانیک های بازی خوبی هستند که در Lies of P ساخته شده اند و عمق و تنوع را به سیستم مبارزه اضافه می کنند. تواناییهای متنوع و گزینههای ارتقای آنها تضمین میکند که هر بازیکن میتواند سبک مبارزه خود را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کند و بازی را لذتبخش و قابل پخش کند. الهام از بازوی مصنوعی در Sekiro در مکانیک مشهود است، اما Lies of P چرخش منحصر به فرد خود را بر روی آن قرار می دهد و آن را به یک ویژگی برجسته در بازی تبدیل می کند.
یکی از مکانیک های جالب در Lies of P، توانایی ساخت سلاح های جدید از طریق Weapon Assembly است. در این بازی تمامی اسلحه ها از دو قسمت Handle و Blade تشکیل شده است به استثنای باس اسلحه. آنچه به ویژه جذاب است آزادی شما در ترکیب این اجزاست، بدون هیچ محدودیتی. به عنوان مثال، می توانید دسته یک نیزه را با تیغه یک تبر بزرگ ترکیب کنید یا یک سلاح ترکیبی منحصر به فرد ایجاد کنید. علاوه بر این، بسته به نیاز خود، میتوانید دسته را تغییر دهید تا اسلحه خود را از تیراندازی به یک غوغا تبدیل کنید. عمق این سیستم، علیرغم ظاهر به ظاهر ساده اش، قابل توجه است و من شخصاً نزدیک به صد ترکیب مختلف از تیغه ها و دسته ها را ساختم.
هر دسته دارای Moveset مخصوص به خود است که حرکات سلاح از جمله Charged Attacks را تعیین می کند. از طرف دیگر، جنس و وزن تیغه بر عواملی مانند آسیب، سرعت حمله و غیره تأثیر می گذارد. با گنجاندن تیغههایی با ویژگیهای خاص، مانند اثرات الکتریکی، آتشین یا اسیدی، میتوانید سلاحهای منحصر به فرد و قدرتمند متناسب با ترجیحات خود بسازید. اگر زمانی متوجه شدید که در حال مبارزه هستید، آزمایش با سلاح های جدید می تواند کلید غلبه بر چالش ها باشد. با تنوع زیاد اسلحه ها، که پانزده مورد از آنها را در بازی اولیه خود پیدا کردم، پتانسیل ترکیب های مختلف قابل توجه است.
اکنون، با رفتن به Fable Arts، این حملات ویژه و قدرتمندی هستند که با هر نوع سلاح مرتبط هستند. آنها بسیار مفید و موثر هستند و نوع Fable Art بر اساس ترکیب تیغه و دسته متفاوت است. برخی از هنرهای افسانه ای قدرت سلاح شما را افزایش می دهند، در حالی که بسیاری دیگر حملات چند مرحله ای و ویرانگر را ارائه می دهند که آسیب قابل توجهی به دشمنان یا رئیس ها وارد می کند. برای استفاده از این حملات، به اسلات های Fable نیاز دارید که با وارد کردن خسارت به دشمنان شارژ می شوند. درست مانند ترکیب اسلحه ها، انتخاب تیغه و دسته نیز بر نوع Fable Arts در دسترس شما تأثیر می گذارد.
به طور خلاصه، سیستمهای Weapon Assembly و Fable Arts در Lies of P سطحی از عمق و سفارشیسازی را ارائه میدهند که تجربه گیمپلی را تا حد زیادی افزایش میدهد. آزادی ایجاد ترکیبهای منحصر به فرد سلاح و دسترسی به هنرهای افسانهای قدرتمند، لایهای از استراتژی و خلاقیت را به مبارزه اضافه میکند و آن را جذاب و ارزشمند میکند. تنوع سلاحها و هنرهای افسانهای تضمین میکند که بازیکنان میتوانند سبک بازی خود را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنند، و Lies of P را به بازیای تبدیل میکند که آزمایش و قابلیت پخش مجدد را تشویق میکند.
طراحی سطح در Lies of P رویکردی متفاوت و متمایز دارد. بر خلاف بسیاری از بازی ها با محیط های پیچیده و چند لایه، ساختار سطوح و مناطق بازی عمدتاً ساده و واضح است. من شخصاً این کار را لذتبخش دیدم، زیرا نیازی به صرف زمان زیادی برای یافتن مکان رفتن نداشتم و چیدمانهای سطح پیچیده غرق نشدم. از سوی دیگر، شایان ذکر است که عدم وجود مناطق جانبی اختیاری یا مناطق اکتشافی به این معنی است که همه مناطق و سطوح در شهر کرات برای پیشبرد خط داستانی اصلی ضروری هستند. این بدان معنا نیست که بازی فاقد اسرار یا آیتم های پراکنده است، بلکه آنها به طرز هوشمندانه ای در مسیر اصلی بازی ادغام شده اند.
این انتخاب طراحی منجر به یک کمپین داستان اصلی به طور قابل توجهی طولانی تر در مقایسه با بازی های مشابه شده است، با حداقل 25 تا 30 ساعت زمان برای یک بازی منفرد، که حتی می تواند تا 40 ساعت یا بیشتر افزایش یابد.
یکی از نقاط قوت و جنبه های جذاب بازی برای من، تلاش توسعه دهندگان برای کاربرپسندتر کردن ماموریت ها و وظایف جانبی و جلوگیری از گیج شدن بازیکنان است. مانند بسیاری از عناوین مشابه، شخصیتهای مختلفی که در سراسر دنیای بازی پراکنده شدهاند، درخواستها و ماموریتهای متفاوتی از پیدا کردن حلقه ازدواج گمشده گرفته تا کارهای مختلف دیگر را ارائه میکنند. نکته جالب این است که هنگام استفاده از Stargazer، آیتمی با عملکردی مشابه با Bonfires در بازیهای Souls مانند، چهره NPC به همراه مکان بازرسی ثبت میشود. این به بازیکنان کمک میکند تا مکانها و مکان NPCها را به خاطر بسپارند و از عدم جلوگیری از پیشرفت در ماموریتها اطمینان حاصل کنند.
این بازی همچنین زمانی که در باس فایت می میرید، از رویکرد مشابهی استفاده می کند. شخصیت Ergo به جای اینکه مجبور باشید دوباره سطح را طی کنید، شما را مستقیماً به عرصه رئیس منتقل می کند تا از ناامیدی جلوگیری کند.
من شخصاً از این لمسهای کوچک بسیار قدردانی کردم، جایی که توسعهدهندگان قصد داشتند برخی از مشکلات موجود در بازیهای Souls را برطرف کنند و Lies of P را به تجربهای در دسترستر و کاربرپسندتر تبدیل کنند.
بازی Lies of P واقعاً در طراحی بصری و گرافیک خود می درخشد. این بازی دارای گرافیک هنری خیره کننده و فریبنده ای است که دنیای تاریک، ترسناک و هولناک آن را زنده می کند. از کارخانه عروسکسازی متروک گرفته تا خیابانهای پر جنب و جوش ایزابلا، دنیای Lies of P، علیرغم تاریکی و فضای مرگبارش، انکارناپذیر است.
طراحی هنری هتل کرات، به ویژه، استثنایی است و توجه زیادی به جزئیات دارد. با قدم زدن در هتل، انعکاسهایی روی کف کاشیکاریشده نمایان میشود، که نشاندهنده میزان دقت در طراحی بصری بازی است. ذکر این نکته ضروری است که Lies of P یک بازی AA است و بودجه پروژه های پرفروش AAA را ندارد و دستاوردهای توسعه دهندگان را چشمگیرتر می کند.
این بازی در داستان سرایی محیطی عالی است و هر منطقه فضای و حال و هوای منحصر به فرد خود را منتقل می کند. درست همانطور که هتل کرات امنیت و آرامش را به همراه دارد، گورستان عروسک نیز مظهر حس مرگ و پوسیدگی است.
علاوه بر این، گرافیک فنی بازی تقریباً بی عیب و نقص است. من شخصاً در طول 30 ساعت بازی خود با کوچکترین اشکال یا مشکلی مواجه نشدم. بازی یک نرخ فریم فوقالعاده پایدار داشت و من افت فریم قابل توجهی را تجربه نکردم. این بسیار مهم است زیرا به طور مستقیم بر مبارزات و لذت کلی از بازی تأثیر می گذارد.
در نت پایانی، موسیقی متن بازی هنرمندانه ساخته شده است و موسیقی متن به زیبایی کامل کننده فضا و دنیای کلی Lies of P است. صفحات گرامافون که می توانید در بازی پیدا کنید همچنین دارای آهنگ های جذابی هستند که می توانید در حین گذراندن وقت در هتل از آنها لذت ببرید.
بازی Lies of P نمونهای برجسته از یک بازی شبیه به Souls است که خود را به الهام گرفتن از آثار FromSoftware محدود نمیکند، اما به تنهایی چیزهای زیادی برای ارائه دارد. Lies of P از داستان و ساختن جهان گرفته تا مبارزات، سلاحها، گرافیک هنری و بهینهسازی آن، یک بسته کامل از همه چیزهایی را که توسعهدهندگان باید به آن توجه کنند ارائه میکند. بدون شک به عنوان یکی از عناوین خوش ساخت AA در سال های اخیر متمایز است و می تواند تجربه ای جذاب را برای علاقه مندان هاردکور و شبیه به Souls ارائه دهد.
جنبه های مثبت:
جنبه های منفی:
با تشکر از شما برای ارائه یک نمای کلی از Lies of P. به نظر می رسد یک بازی است که یک تجربه قانع کننده را برای بازیکنانی ارائه می دهد که از عناوین چالش برانگیز و جوی لذت می برند.