علیرغم اینکه شباهت زیادی به جانشین معنوی Dead Space داشتم، از اینکه چقدر پروتکل کالیستو کمی مرا وحشت زده کرد، شگفت زده شدم. تنظیمات و طراحی های دشمن مطمئناً آزاردهنده هستند، اما به نحوی که قبلاً دیده بودم، و احساس راحتی در این آشنایی وجود دارد. پروتکل Callisto در کار متفاوتی که انجام می دهد متمایز است، که در آن یک سیستم مبارزات غوغاآمیز قانع کننده را به یک بازی بقا-ترسناک تزریق می کند. بسیاری از بازیهای ترسناک بقا، هیولاها را بیش از یک بازو دور نگه میدارند و به شما این امکان را میدهند که با تفنگ دستی، کاتر پلاسما، دوربین یا هر روش دیگری برای کلیک کردن و تیراندازی، آنها را دور نگه دارید. پروتکل Callisto آن قالب را می شکند و با تشویق شما به مقابله تهاجمی با هر هیولای بزرگی که با آن مبارزه می کنید، تنش آن را تقویت می کند.
بازی The Callisto Protocol که توسط استودیو Striking Distance ساخته شده است، شما را در نقش جیکوب لی بازی می کند که در بلک آیرون، زندانی واقع در کالیستو، یکی از قمرهای مشتری، نگهداری می شود. علت نگهداری جیکوب در آنجا مشخص نشده است. صرف نظر از دلایل حضورش در آنجا، جیکوب به سرعت متوجه می شود که نیاز به فرار دارد زیرا یک عفونت مرگبار آهن سیاه را فرا می گیرد و ساکنان سابق انسان را به جهش های هیولایی تبدیل می کند که به آنها بیوفاژ می گویند.
گلن شوفیلد، مدیرعامل استودیو Striking Distance، پس از گذشت یک ساعت و نیم از بازی در یک رویداد پیشنمایش، به من گفت: «[جیکوب] درست قبل از شیوع [شروع] به زندان انداخته میشود و این برای او به نوعی خیرهکننده است».
تا اینجای کار، به نظر میرسد جیکوب با انرژی قهرمانان مرد بقا-ترسناکی که در سالهای اخیر دیدهایم، همخوانی دارد، و اغلب زمانی که میفهمد برای هدف بعدیاش کجا برود، با خودش صحبت میکند یا به هیولاهایی که با دنبال کردن یک هدف خاص با آنها مقابله میکند نفرین میکند. برخورد دلخراش او مطمئناً کمی بیشتر از آنچه من میخواهم تنش را کاهش میدهد، اما فضای پروتکل کالیستو آنقدر ناراحتکننده است که به اندازه کافی سریع به زیر پوست شما بازمیگردد.
شوفیلد با نیشخند گفت: «نویسندگان بیشتر [گفتگو] می خواهند و من کمتر می خواهم. "اما ما واقعاً مجبور بودیم به نوعی در این فرآیند به عقب و جلو برویم، زیرا شما نمیخواهید صحبتها بر فضایی که ایجاد کردهاید پا بگذارد."
بهنظر میرسد بهجای کات سینهای سینمایی و مکالمات منظم بین جیکوب و سایر بازماندگان انسان، «پروتکل کالیستو» بیشتر داستان خود را با گزارشهای صوتی میسازد، که برخی از آنها جزئیات رویدادهای واقعا ناراحتکننده را نشان میدهند. اینها همه اختیاری هستند، بنابراین اگر فقط به رویدادهای داستان سرعت دهید، می توانید بسیاری از اطلاعات را از دست بدهید.
شوفیلد گفت: "ما به شدت توصیه می کنیم که مردم به تمام گزارش های صوتی گوش دهند، زیرا آنها داستان را کمی بیشتر پر می کنند." "و آنها کمی [درباره جهان] به شما خواهند گفت، "هی، آن هیولا کجا رفت؟" شما در مورد دنیایی که در آن هستید چیزی یاد خواهید گرفت."
بیشتر از داستان، چیزی که من را در مورد پروتکل کالیستو تحت تأثیر قرار داد، مبارزه آن است. بسیاری از قهرمانان بقا-ترسناک یا در استفاده از سلاح گرم آموزش دیده اند یا افرادی هستند که سعی می کنند به سلاح های موقتی بسنده کنند که می تواند هیولاها را دور نگه دارد. صرف نظر از این، در آن بازیها یک حس دقت برای مبارزه وجود دارد، خواه این به معنای کشیدن یک ضربه سر عالی باشد یا قرار دادن یک عضو برای جدا کردن. به طور مشابه، پروتکل Callisto دقت را نیز در اولویت قرار میدهد، اما با تأکید بر نبرد غوغا، شما بهجای انجام حرکات از راه دور، ناگهان باید حرکات دقیقی را در گرمای یک نزاع انجام دهید. این بی شباهت به حس انجام یک بازی مانند For Honor نیست، البته در یک محیط علمی تخیلی.
شما همچنین در حال مبارزه با هیولاهای واقعاً خشن هستید. از بسیاری جهات، بیوفاژها بسیار شبیه به نکرومورف های فضای مرده هستند. هر دو دشمن موجوداتی هستند که به شدت جهش یافته اند که شکل انسان را به شکلی کشیده و منحرف می کنند، در حالی که هیولا هستند، اما همچنان به طرز وحشتناکی قابل تشخیص هستند. پروتکل Callisto موفق می شود با تغییر نحوه برخورد شما با این تهدید، از سایه فضای مرده رهایی یابد، و شما را مجبور می کند تا با دقت در محدوده حرکتی خود عمل کنید، که یک نوع وحشت کاملاً متفاوت برای مقابله با آن است. با این حال، این عامل ترس این موجودات را کمی کاهش می دهد. یک زامبی یا نکرومورف یا روح شبح که در فاصله ای دور نگه داشته می شود را می توان با تمام شکوه وحشتناکش مشاهده کرد. وقتی دشمن درست در مقابل شما قرار می گیرد، بسیار سخت تر است.
از نظر مکانیکی، پروتکل کالیستو از یک سیستم جنگی متشکل از حملات و جاخالیها استفاده میکند که قرار است شما را تشویق کنند تا در برابر هر چیزی که میجنگید، بیش از حد تهاجمی باشید. Jacob همچنین مجهز به یک سلاح گرم آینده نگر است، اما مهمات محدود است و اسلحه تقریباً به اندازه حملات غوغاهای شما صدمه نمی زند، مگر زمانی که یک دشمن لحظه ای مبهوت شود. وقتی این اتفاق می افتد، شما یک لحظه کوتاه دارید (و منظورم مختصر است) به سرعت اسلحه خود را بیرون بیاورید و به نقطه ضعف برجسته شلیک کنید. انجام این کار به هر چیزی که میجنگید صدمات زیادی وارد میکند، حتی ممکن است دستها یا سر دشمنتان را کنده کند. این می تواند وضعیت شما را تا حدی تغییر دهد - یک بیوفاژ بدون پا باید به آرامی راه خود را به سمت شما بخزد، در حالی که بازویی که از دست داده است پتانسیل تهاجمی زیادی ندارد - اما بدون هیچ وسیله ای (حداقل تا آنجا که من دیدم) از اینکه بتوانید نقاط خاصی را روی بدن دشمن به صورت استراتژیک هدف قرار دهید، هیچ راهی برای تعیین نحوه برخورد با یک تهدید وجود ندارد. فقط امیدوار هستید که نقطه برجسته در قسمتی از بدن که برای شما مفید است ظاهر شود.
در طول پیشنمایش من یک استثنا وجود داشت، که امیدوارم نشانهای از این باشد که در انتشار کامل شاهد تجزیه استراتژیک بیشتری خواهیم بود. در چیزی که من فقط می توانم تصور کنم اشاره ای گستاخانه به فضای مرده است، لحظه ای در پروتکل کالیستو وجود دارد که در آن پیامی با خون روی دیوار نوشته شده است که می گوید: "به شاخک ها شلیک کنید." این رویداد قبل از مواجهه با بیوفاژها با معده های پوشیده از شاخک است که پس از ضعیف شدن به اشکال قوی تری جهش می یابند. برای مقابله با آنها، باید آنقدر به آنها آسیب بزنید تا شروع به جهش کنند، که با بیرون آمدن شاخک های آنها از معده شروع می شود تا بدن آنها را تغییر دهد. در این لحظه، شما زمان گرانبهایی برای شلیک و از بین بردن شاخک ها دارید، و تحول را متوقف می کنید. کمی استراتژی بیشتر به مبارزه اضافه میکند، زیرا میخواهید کمی از بیوفاژهایی که میتوانند جهش پیدا کنند، فاصله بگیرید تا بتوانید ببینید چه زمانی فرآیند شروع میشود. اگر خیلی نزدیک شوند، انیمیشن اغلب در هجوم اعضای بدن گم می شود.