ویرگول
ورودثبت نام
بدانید
بدانید
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

درمان افسردگی استرس شدید و تنگی نفس (پانیک یا اتک)

شاید شما هم افسردگی و استرس شدید را تجربه کرده باشید در موقعیت های مختلف زندگی مثل شرکت در یک جلسه مهم یا موقعیت های دیگر مثل خواستگاری رفتن یا امتحان گواهینامه دادن و... و دچار تنگی نفس و سرد شدن دست ها شده باشید

اما این استرس ها موقت هستند و بعد از خارج شدن از آن مکان و موقعیت از بین خواهند رفت.

پانیک یا اتک ( هراس) چیست؟

  • وای دارم میمریم نفسم بالا نمیاد
  • دست و پاهام سرد شده
  • قفسه سینم سنگین شده
  • نمیتونم نفس عمیق بکشم
  • از خواب شب میپرم نمیدونم کجام شاید گاهی چند بار شبا از خواب میپرم و دور خودم میچرخم
  • فکر میکنم دیونه شدم یا مغزم آسب دیده
  • فکر میکنم دارم سکته مغزی میکنم و الانه که کارم تموم شه
  • گاهی در خیابان کوچه و مترو هم دچار این حمله میشم و نمیدونم کجام
  • گاهی فکر میکنم دارم فراموشی یا همون آلزایمر میگیرم
  • گاهی هم فکر میکنم شاید مشکل ریه دارم که نفسم میگیره
تمام این نکات و موارد حرف های شخصی است که با اختلال پانیک دست و پنجه نرم میکند و درگیر این اختلال شده

به زبان ساده تر پانیک یا اتک همان استرس است با این فرق که همه روزه به ما حمله میکند و باعث اختلال در زندگی روزمره ما می شود پانیک برعکس تصور شما کشنده نیست و فقط احساس میکنید که رو به مرگ هستید

حملات پانیک خوشبختانه قابل درمان است

با مراجعه به دکتر اعصاب و روان به دو شکل این اختلال قابل درمان است

اولین شکل درمان با قرص و دارو است که باید همیشگی مصرف شود تا از این حملات در امان باشید.

دومین شکلی که به تازگی در ایران هم انجام می شود به حدی کار ساز است که میتواند این اختلال را درمان کند و این اختلال را در شما از بین ببرد این روش را با دستگاهی بنام آرتی ام اس ( rTMS ) در بیشتر کشور های جهان انجام میدهند.

در بیمارانی که نسبت به درمان دارویی پاسخ مثبت نداشته اند یا قصد استفاده همیشگی از قرص و دارو را ندارند ، می توان از درمان روش تحریک مغناطیسی مغز یا همان آرتی ام اس «rTMS» استفاده کرد.

درمان افسردگی استرس شدید و تنگی نفس
درمان افسردگی استرس شدید و تنگی نفس



تحریک الکترومغناطیسی مغز توسط دستگاه تی ام اس میتواند به عنوان یک‌ عامل خارجی فعل و‌ انفعالات نورون ها را به حالت طبیعی برگرداند و بیماری هایی همچون اختلال ترس ، سکته مغزی، وزوزگوش ، افسردگی شدید، وسواس فکری، پانیک، اضطراب و اختلال دوقطبی را درمان کند.

در این روش، یک مولد میدان مغناطیسی یا «سیم‌پیچ» را در نزدیکی سر بیمار قرار می‌دهند. این سیم‌پیچ، از طریقِ القای الکترومغناطیسی، یک جریان الکتریکی خفیف در ناحیهٔ زیرین خود در مغز ایجاد می‌کند. سیم‌پیچ مذکور در عین‌حال به یک دستگاه ضربان‌ساز یا محرک متصل است که جریان برق را به آن هدایت می‌کند.

درمان از طریق (آرتی ام اس) در ایران نیز موجود و قابل انجام است.

پس اگر شما هم بعد از مراجعه به متخصص اعصاب و روان متوجه شدید که با اختلال پانیک و... درگیر هستید میتوانید از روش دارویی و یا روش دوم استفاده از دستگاه آرتی ام اس در مراکز معتبر آرتی ام اس را انتخاب کنید تا دیگر وابسته به درمان دارویی نباشید



درمان استرسدرمان افسردگیدرمان افسردگی شدیدrtmsآرتی ام اس rtms
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید