ویرگول
ورودثبت نام
behDev
behDev
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

ساب‌دامین چیست و پشت‌پرده کامل آن

سلام. تو این پست میخوام در مورد ساب دامین باهاتون صحبت کنم و اینکه پشت پرده کاملش چه اتفاقات ساده ای میفته که شرکت ها کلی پول ازش در میارن. پس با من همراه باشید.

ساب دامین چیست؟

با ساب دامین میتونید یه دامنه رو به دامنه سایت خودتون بچسبونید. مثلا cdn.example.com . الان example.com آدرس سایت شما هست و حالا ما اینجا cdn رو به عنوان ساب دامین انتخاب کردیم. حالا مثلا با ساب دامین میتونید فایلهاتونو جدا از هاست دامنه اصلی ذخیره کنید. مثال خوبی نبود، از دید من نمیدونم چطوری توضیحش بدم. خودتون تصورش کنید.

پشت پرده ساب دامین چه اتفاقی می‌افتد؟

میخوایم یه سری بزنیم به Http Header ها. فرض کنید که تو آدرس بار مرورگرتون آدرس cdn.example.com رو وارد میکنید. الان فکر میکنین که مرورگر به cdn.example.com ریکوئست میده؟ نوچ. مرورگر یا هر چیز دیگه ای که ریکوئست میدن اول به example.com ریکوئست میدن و Header ها رو اینجوری تنظیم میکنن:

/* ... */ Host: cdn.examle.com /* ... */

به همین راحتی. البته اگه به ساب دامین هم ریکوئست داده بشه و ما ظاهری هم این رو مشاهده نکنیم باز هم همین اتفاق می‌افته. ارائه دهندگان هاست معمولا یه رنج رو مشخص میکنن که مثلا شما از ۱ تا ۵ عدد ساب دامین میتونید استفاده کنید و برای زیاد تر کردنش باید پول بدید و اینطوری پولشونو بخاطر خوندن یه Header کوچیک زیاد می‌کنن :) . تو نود جی اس چون میتونید کنترل روی سرور داشته باشید میتونید این هدر هارو کنترل کنید و من رو لوکال هاست تست کردم جواب داد و من ۹۹/۵ درصد احتمال میدم با خوندن هدر ها بدون دادن پول از ساب دامین در هاست ها استفاده کرد؛ شما هم اگه نود جی اس کار میکنید و این رو در هاست تست کردید میتونید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

ساب دامینsub domainsubdomainشبکهبرنامه نویسی
یک طرفدار نرم افزار آزاد، لینوکس و برنامه نویسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید