behnam.sharifi1985
behnam.sharifi1985
خواندن ۱ دقیقه·۵ سال پیش

یادداشتی سینمایی / روانشناختی بر فیلم «تسخیر»

خواندن 2 دقیقه

فیلم و روان - ۱۵


تسخیر


تسخیر یکی از فیلمهای بزرگ و مهجور تاریخ سینماست. تم خیانت در بسیاری از فیلمها به صورتی بیان‌گر نمود داشته و اما در این فیلم کارگردان لهستانی آندژی ژوواسکی به تجربه‌یی هراس‌آور وفرمال بدل می‌شود. داستان مردی که از سفر برمی‌گردد و متوجه خیانت همسرش می‌شود و به خاطر عدم پذیرش آن از طریق توهمات ذهنی زن را تحت سلطه و سایه‌ی یک موجود اهریمنی می‌بیند. فیلم غمگنانه‌ی ژوواسکی ، ذهنیات مرد و زن درگیر زوال عشق را در قالب تجسم یک اهریمن نشانمان می‌دهد. در هر خیانت ، فرد خیانت‌کننده به خاطر عقده‌ی حقارت با فردی دیگر رابطه می‌گیرد تا حس ارزشمندی خود را در چهارچوبی تازه بیازماید. زن خیانت‌کننده دچار فروپاشی ذهنی می‌شود و در سکانس مهیب مترو( با بازی جنون‌ زده‌ی ایزابل آجانی) ، خودآزاری خودش و جنون درونی‌اش را بازنمایی می‌کند. در هر خیانت هر دو فرد درگیر ماجرا دچار آسیب می‌شوند. اما شاید کمتر فیلمی چون تسخیر توانسته باشد فشار روانی این مفهوم ذهنی را چنین غریب به تصویر و تجسد بکشاند.


بهنام شریفی


#فیلم_و_روان #هنر_و_روان #فیلم_و_روانشناسی #فیلم_درمانی #روانشناسی_تحلیلی #روانشناسی #یونگ #فروید


#possesion #psychology #analyticalpsychology

#behnam_sharifi #behnamsharifi #بهنام_شریفی


بهنام شریفی / کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی / تحلیل‌گر سینما و روان‌شناسی تحلیلی / سردبیر سایت دیالوگ‌نیوز / مدیر باشگاه فیلم پرسونا / تحلیل‌گر سینما در مجله‌های تجربه ، دنیای تصویر و فیلم نگار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید