behnam.sharifi1985
behnam.sharifi1985
خواندن ۱ دقیقه·۵ سال پیش

یادداشتی سینمایی / روانشناختی بر فیلم «مگس»

خواندن 2 دقیقه


فیلم و روان-۲۰ ⠀⠀⠀

⠀⠀⠀⠀⠀

مگس

⠀⠀⠀⠀

مفهوم تنانگی و ارتباطش با روان یکی از بن مایه‌های سینمای کراننبرگ است. مگس با نگاهی به مسخ کافکا ایگوی متورم مردی شیفته‌ی علم را که نمی‌تواند با آنیمای خود ارتباط برقرار کند، نشانمان می‌دهد. او در مسخی دردبار مثل گرگور سامسا تبدیل به حشره‌یی بزرگ می‌شود. اما غم او در مقابل این دگردیسی در مقابل سردی ماهوی سامسا که بنیانی مدرن داشت، قرار می‌گیرد. مگس در ابتدا ظاهری شبه کلاسیک با حال و هوای فیلمهای دهه‌ی هشتاد دارد. اما هر چه پیش می‌رود، نگاه خوش‌باور تماشاگر را مثل پوسته‌ی ظاهری شخصیتش از هم می‌درد. از این جهت یکی از فیلمهای چند لحنی است که مابین درامی علمی تخیلی، اثری روانکاوانه، کمدی رمانتیک و فیلمی ترسناک قرار می‌گیرد. به همین جهت به یکی از نمونه‌های قابل مطالعه‌ی سینمای پست مدرن بدل می‌شود. تنانگی و جسمهای شقه شده و لهیده ( تصادف را به یاد بیاوریم) روان‌های آسیب خورده‌ی آسیب زننده‌ی کاراکترهای کراننبرگ را می‌سازند. در میان این کاراکترها سث ِ مگس هیولای اندوهگینی است که به دست خود ( یا همان سایه‌اش که عشق است) مسخ و تکه تکه می‌شود.


بهنام شریفی


مگس


کارگردان: دیوید کراننبرگ


محصول: ۱۹٨۶/ آمریکا


The Fly

Director: David Cronenberg


1986


USA


#فیلم_و_روان #فیلم_درمانی #روانشناسی #روانشناسی_تحلیلی #یونگ #فروید #هنر_و_روان #هنر_و_روانشناسی

#psychology #psychodrama #analtycalpsychology

#behnam_sharifi #behnamsharifi #بهنام_شریفی

بهنام شریفی / کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی / تحلیل‌گر سینما و روان‌شناسی تحلیلی / سردبیر سایت دیالوگ‌نیوز / مدیر باشگاه فیلم پرسونا / تحلیل‌گر سینما در مجله‌های تجربه ، دنیای تصویر و فیلم نگار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید