فیلم ها و پروژه های سمعی و بصری پر از تفاوت های ظریف هستند و اکثریت قریب به اتفاق آنها از طریق صدا ساخته می شوند. افکت صدا که به انگلیسی «SFX» نیز شناخته میشوند، صداهایی هستند که در قالبهای مختلف رسانه به غیر از صداهای انسانی یا موسیقی استفاده میشوند.
جلوه صوتی نوعی صدا است که به طور مصنوعی ایجاد می شود یا به صورت دیجیتالی تقویت می شود و برای برجسته کردن محتوای فیلم ها، نمایش های تلویزیونی، بازی های ویدیویی، سریال های انیمیشن، موسیقی و سایر انواع رسانه ها استفاده می شود.
اینها به مرحله فراگیرتری از فرآیند فیلمسازی به نام طراحی صدا تعلق دارند .
هر فیلمی به مجموعه ای از جلوه های صوتی نیاز دارد. بسته به ماهیت آن، یک فیلمساز و گروه صوتی می توانند از انواع مختلفی استفاده کنند. در اینجا لیستی از رایج ترین انواع جلوه های صوتی آورده شده است:
جلوه های صوتی ویژه
جلوه های صوتی ویژه شامل صداهایی است که به منظور استفاده برای اشیا، موقعیت ها و لحظاتی که فقط در سناریوهای فرضی یا تخیل مخاطب وجود دارند، ساخته می شوند. به عنوان مثال به شمشیر نوری فکر کنید.
این نوع صداها به ویژه در کارتونها، سریالهای انیمیشن، پروژههای سمعی و بصری علمی تخیلی مانند « جنگ ستارگان » رایج است، جایی که میزان جلوههای صوتی ویژه به راحتی قابل مشاهده است - سفینههای فضایی، انفجارها، جانوران، موجودات و غیره.
صداهای جدا شده
صداهای ایزوله اکثریت قریب به اتفاق صداهایی را که ما به آنها عادت کرده ایم، مانند بوق ماشین، ترافیک، زنگ در، تلفن همراه و غیره را در بر می گیرد. این صداهایی هستند که در زندگی وجود دارند که ما آن را می شناسیم و برای ارائه پروژه های سمعی و بصری با اصالت استفاده می شوند.
فولی صدا می کند
صداهای فولی صداهایی هستند که توسط هنرمندان فولی ایجاد می شوند. هدف آنها بازآفرینی صداهایی است که در برخی موقعیت ها در طول فیلم اتفاق می افتد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هنر فولی، اینجا کلیک کنید.
سپس صداهای فولی از طریق فرآیندی که معمولاً به عنوان جایگزینی صدای صوتی نامیده می شود، با تصاویر همگام می شوند. جادوی این نوع صدا به فیلمسازان این امکان را میدهد تا لایهای از اصالت و واقعیت را به فیلمهای خود اضافه کنند، زیرا مخاطب را قادر میسازد در طول فیلم درگیر خود بماند.
صداهای رایج فولی شامل باران، مشت، شکستگی استخوان یا پنجره، رد پا و تقریباً هر صدایی است که در فیلم می شنویم که می تواند در مرحله پس از تولید صوتی بازآفرینی شود.
صداهای پس زمینه
صداهای پس زمینه محیط اصلی یک پروژه سمعی و بصری را نشان می دهد. آنها به این منظور ساخته شده اند که تمام آن عناصر جوی ظریفی را در اختیار فیلم قرار دهند که باعث می شود مخاطب احساس کند بخشی از داستان است. اینها برای داستان سرایی جذاب بسیار مهم هستند.
در فیلمسازی، استفاده از جلوه های صوتی سه هدف مختلف را دنبال می کند:
شبیه سازی واقعیت
شبیهسازی واقعیت معمولاً صداهایی را در بر میگیرد که بهصورت مجزا، ممکن است واقعاً مرتبط به نظر نرسند، اما وقتی آنها را به عنوان یک کل در ارتباط با داستان ببینیم، اهمیت واقعی آنها را درک میکنیم.
گاهی اوقات واقعیت ناشی از این صداها به قدری قانع کننده است که اگرچه برخی موقعیت ها به وضوح قوانین طبیعت علم را به چالش می کشند، اما به هر حال مخاطب آنها را باور می کند. اگرچه ما به درستی می دانیم که صدا نمی تواند در فضا حرکت کند یا شنیده شود، ما همیشه از صحت صداهای کشتی های بین کهکشانی یا نبردهای فضایی متقاعد شده ایم.
افزودن عناصر اضافی
کارگردانان و فیلمسازان گاهی اوقات تمایل دارند که یک لایه تاکید بیشتری بر موقعیت تعیین شده ای که در یک فیلم اتفاق می افتد اضافه کنند. به یک سخنرانی عمومی و واکنش جمعیت فکر کنید. گاهی اوقات برای تهیه کنندگان غیرممکن است که افراد کافی را جمع آوری کنند تا واکنش را واضح تر نشان دهند، بنابراین بعداً در پس از تولید صداهای اضافی اضافه می کنند تا آن را جذاب تر کنند و تشویق و تشویق ها را تاکید بیشتری کنند.
اینها صداهایی هستند که توسط هنرمندان فولی به منظور تقویت یا تقویت صداهای خاصی که به راحتی در اکثریت قریب به اتفاق کتابخانه های صوتی یافت نمی شوند ساخته می شوند. هر طور که باشد، کارگردانان همیشه اصالت را بر هر چیز دیگری ارج می نهند.
هنرمندان فولی وقتی با صداهای خاص سروکار دارند، این صداها را روی صحنه خود بازآفرینی می کنند، که صرفاً یک اتاق تولید پر از انواع عناصر است که آنها را قادر می سازد صداهای دلخواه را بسازند.
فرآیند خلق صدای فولی به این صورت پیش میرود: صحنهای روی صفحه پخش میشود و هنرمند فولی با صداهای مهربانی که کارگردان یا فیلمساز میخواهد آن صحنه خاص را همراهی کند، مطابقت میدهد. این می تواند باز شدن در، باران، رعد و برق، شکستن استخوان، رد پا، چوب، واکنش جمعیت به یک موقعیت خاص و موارد دیگر باشد.
ایجاد نوع خاصی از احساس یا خلق و خو
برخی از صحنهها برای ایجاد محیطی جذابتر و جذابتر به لایهای از صداها نیاز دارند. این صداها معمولاً با استفاده از صداهای موسیقی مانند آکوردهای ناسازگار برای ایجاد تنش ایجاد می شوند. موسیقی ارکستر آهسته برای ایجاد یک احساس عالی از آرامش. یا یک ترکیب موسیقی جاز که چیزی بلوزی می نوازد تا صحنه را جذاب تر و قابل باورتر کند.