ویرگول
ورودثبت نام
بلاگ سینمامارکت
بلاگ سینمامارکت
خواندن ۱ دقیقه·۶ سال پیش

چرا مستند «راه طی شده» در جشنواره حقیقت پذیرفته نشد؟

چند روزی است که مطالب و نظرها در مورد مستند «راه طی شده» ساخته علی ملا قلی پور که مروری بر زندگی سیاسی “مهندس بازرگان” است در رسانه‌های مکتوب و مجازی کشور دست به دست می‎شود و حواشی و نقدهای بسیاری در موردش منتشر شده است.

اما نبودن اسم این مستند در میان مستندهای جشنواره حقیقت یکی از حواشی است که برخی اهالی رسانه به آن پرداختند، تا اینکه امروز علی ملاقلی پور در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه وطن امروز به این سوال که “چرا مستندش در سینما حقیقت پذیرفته نشد؟” جواب داده است.

جواب این کارگردان به روزنامه وطن امروز را در ادامه بخوانید.

چرا سینماحقیقت این مستند را نپذیرفت؟ 

نمی‌دانم. احساس می‌کنم بنده ممنوع‌الجشنواره هستم!

سال گذشته همین کار را با مستند «قائم‌مقام» که درباره مرحوم منتظری بود نیز انجام دادند و عنوان شد جشنواره کار سیاسی را قبول نمی‌کند.

در حالی که الان مستند «پدر طالقانی» در جشنواره وجود دارد و به نظرم اصلا چنین بحثی وجود ندارد. باید اعتراف کنم همیشه فکر می‌کردم بایکوت از طریق مارکسیست‌ها رخ می‌دهد، چرا که در زندان‌های قبل از انقلاب این اتفاق بسیار رخ می‌داد اما در مطالعات تاریخی متوجه شدم لیبرال‌ها نیز بایکوت می‌کنند و تنها در حرف از آزادی اندیشه می‌گویند ولی آزادی اندیشه را برای مخالفان خود قبول نمی‌کنند. واقعیت ماجرا آن است که به دلایل مختلف این مساله رخ داده و احساس می‌کنم هیات انتخاب تصور می‌کند علی ملاقلی‌پور اصلا مستندساز نیست و از سوی دیگر فیلمی که دیده شود و جایزه بگیرد، الگو نیز خواهد شد. نه‌تنها درباره این اثر، بلکه حس می‌کنم باز هم اگر فیلمی بسازم، باز این ممنوع‌الجشنواره‌ای وجود دارد مگر اینکه یک فیلم خنثی بسازم یا اینکه جریان مقابل عوض شود.

ادامه اخبار مستند راه طی شده در بلاگ سینمامارکت


مستند راه طی شدهراه طی شدهمستند بازرگانعلی ملا قلی پورمهندس بازرگان
مجله سینمای مستند ایران و جهان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید