ویرگول
ورودثبت نام
بابک نیرومند
بابک نیرومند
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

دیوار برای من یعنی زندگی زیباتر


من بابک نیرومند هستم، ۲۷ سال دارم و از سال گذشته در دیوار به مشغول به کار شده ام. مثل اکثریت مردم از قبل با دیوار آشنایی داشتم، اما زمانی که در دیوار در جستجوی خانه بودم، به نظرم رسید که بخش‌هایی از دیوار می‌تواند بهبود پیدا کند! جذاب‌ترین خاطره‌ام از کار هم به همین موضوع مربوط است. اولین پروژه مهمی که مسئولیتش را برعهده داشتم برطرف کردن مشکلی بود که خودم به‌عنوان مخاطب به آن فکر می‌کردم. در این یادداشت از تجربه‌هایم به عنوان مهندس نرم‌افزار در دیوار می‌گویم.

در دیوار مسیر پیشرفت، مسیر سختی نیست

برای من که تجربه کار در محیط‌های دیگری را داشتم، کار کردن در دیوار یک آرزو بود. خیلی از افرادی که به دنبال فرصت شغلی در حوزه خدمات آنلاین هستند، به کار کردن در دیوار علاقه‌مندند. من به واسطه‌ی دوستانم که در دیوار فعالیت می‌کردند، همیشه از مزیت‌های شغلی کار کردن در این محیط شنیده بودم، اما وقتی از ۱۰ ماه پیش به مجموعه دیوار اضافه شدم، احساس کردم در توصیف محیط شغلی‌ام حتی کم‌لطفی شده است. باطن دیوار و کار کردن بین اعضای آن، از شنیده‌هایی که به گوشم می‌رسید هم بهتر بود. شنیده‌هایی که باعث شده تا امروز خودم را فردی خوش‌شانس بدانم که توانسته عضوی از دیوار باشد.

آجر به آجر دیوار از کارمندانش ساخته شده است

از نظر من، محیط کاری با اعضایش معنا پیدا می‌کند و اتفاق خوبی که در دیوار رقم خورده، یکپارچه بودن و هم‌فکر بودن تمامی اعضای این مجموعه است. دیوار از بخش‌های متفاوت و متنوعی تشکیل شده که هر بخش، خود زیرمجموعه‌های متعددی دارد. اگر بخواهم فقط یک دلیل برای کار کردن در دیوار نام ببرم، باید به این دوراندیشی و حساسیت دیوار در ایجاد تعامل و فضای صمیمی بین افراد اشاره کنم.

در دیوار، هرگز احساس نکردم که عضو جدیدی هستم که باید تعداد مشخصی از روز و ساعت کاری را پشت سر بگذارد تا لایق احترام باشد. از اولین حضور و برخورد با سایر همکارانم حس ارزشمندی و احترام برای من به وجود آمد. دلگرمی حضور دلسوزانه افراد قدیمی‌تر و دارای سمت‌های خیلی مهم در کنار اعضای جدید، مهر تأییدی بر انتخاب درستم بود.

دیوار، تکیه‌گاه محکم ارزش‌های فردی‌ام شد

از روز اولی که به مجموعه دیوار پیوستم، هرگز احساس نکردم که تازه‌وارد یا غریبه‌ام! با توجه به اینکه قبلاً در فضاهای کاری دیگری هم مشغول به کار بودم، این پیش‌فرض در ذهنم شکل گرفته بود که حتماً باید بازه زمانی معینی بگذرد تا بتوانم با سایر افراد ارتباط برقرار کنم؛ اما چند هفته که از کارم گذشت، بچه‌های گروه با معرفی یک کتاب و سپردن مطالعه هر فصل آن به یک نفر، باعث شدند سریع با تیم ارتباط بگیرم و با انگیزه زیادی، فصل مربوط به خودم را ارائه بدهم. این تجربه به قدری برایم لذت‌بخش بود که باعث شد حتی خارج از ساعت کاری تعریف شده، با ذهنی باز به خلق ایده‌های جدید در زمینه کاری‌ام فکر کنم و خروجی آن اتفاقی بود که مطمئنم کاربران متعدد دیوار، از آن راضی‌اند.

موانع را به امید کمک به مردم پشت سر می‌گذاریم

وقتی بدانی کاری که انجام می‌دهی در زندگی میلیون‌ها کاربر دیوار که از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن با آن کار می‌کنند، نقش دارد و کوچک‌ترین اشتباه تو می‌تواند بر زندگی افراد زیادی تأثیرگذار باشد، قطعاً و همیشه نهایت تلاشت را می‌کنی تا چالش‌ها و اشتباهات را پشت سر بگذاری.

دیوار از روز اول این اطمینان خاطر را به همه اعضا داد که در رخ دادن یک اتفاق تنها نیستند و همه افراد حتی از بخش‌های دیگر، همیشه در کنارت هستند تا اگر مشکلی به وجود آمد، سریعاً برطرف شود. من معتقدم نیروی محرک این تلاش جمعی، اعتمادی است که مردم به ما دارند و ما نباید هرگز این دیوار مستحکم اعتماد که بین مردم و خودمان وجود دارد را از بین ببریم.

تعداد بالای کاربران دیوار باعث شده که حتی در صورت دیده شدن کوچک‌ترین مشکل توسط تنها یک درصد از مخاطبان، باز هم آن مشکل بازخورد بالایی داشته باشد. ولی همیشه همه‌ی ما به عنوان اعضای یک تیم کنار یکدیگر هستیم و آماده‌ایم تا حتی برای پیشامدهای غیرقابل‌ پیش‌بینی نیز، راه‌حلی داشته باشیم و این بزرگ‌ترین مزیت شغلی من است.

دیوار، گوش دارد اما برای شنیدن نظرات ما!

هر کس، از شغل دلخواه خود تعریف متفاوتی دارد. برای من، یک شغل خوب یعنی این که در آن نه تنها استرس‌های رایج در محیط‌های کاری دیگر مثل نگرانی بابت حقوق و شفاف نبودن آن وجود ندارد، بلکه از تنش‌ها، سخت‌گیری‌ها و برخوردهای خشک هرمی نیز به دور است و در آن فضایی وجود دارد که باعث می‌شود هر روز یاد بگیرم و بتوانم در آینده این دانش را به افراد دیگر منتقل کنم.

یکی دیگر از فرهنگ‌سازی‌های به‌روز در دیوار، برگزاری جلسات دوره‌ای است. در این جلسات، افراد از بخش‌های مختلف می‌توانند با خیال راحت نظرات، ایده‌ها و حتی انتقادات خود را مطرح کنند و فضای ایجاد شده به قدری بالغانه است که هرگز فردی بابت روبرو شدن با انتقاد یا درخواست توضیح بیشتر درباره ایده‌ای، نه تنها دلخور نمی‌شود، بلکه به‌راحتی به شرح ایده پرداخته یا از آن دفاع می‌کند. اتفاقی که حدس می‌زنم در جای دیگری امکان‌پذیر نباشد.

در این جلسات، اعضای خیلی قدیمی‌تر، آماده شنیدن نظرات افراد جدیدتر هستند و این اطمینان را می‌دهند که اگر ایده‌ای قابل پیاده‌سازی باشد، برای اجرای آن از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

دیواری که بین دوستی‌ها کشیده نمی‌شود

من همیشه به دوستانم می‌گویم که از وقتی وارد دیوار شده‌ام، زندگی‌ام قشنگ‌تر شده است و کار کردن در دیوار نه تنها یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی‌ام، بلکه بهترین آن بوده است. ما در دیوار می‌توانیم به‌راحتی با سایر همکاران ارتباط برقرار کنیم و این تعامل تنها محدود به موضوعات کاری نیست. دیوار هم با فراهم کردن شرایط برای معاشرتی دل‌چسب‌تر، هر روز این مسیر را برای ما راحت‌تر می‌کند.

این طرف دیواردیوار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید