بامداد خوشقدمی | Bamdad Xosh
بامداد خوشقدمی | Bamdad Xosh
خواندن ۱ دقیقه·۵ سال پیش

بستگیِ مُدهای پُرکاربرد در جَز

همان‌گونه که شاید می‌دانید، گام‌ها و مُدهای گوناگون در موزیک جَز کاربردی فراگیر دارند و چیرگی به آنها برای هر نوازنده یا آهنگساز فعال در زمینه‌ی موزیک جَز و گرایش‌های وابسته به آن بایسته است.

یکی از دلایلی که شناخت مُدها و گام‌های گوناگون در جَز مهم است، وجود نگاه گام‌محور به ساختارهای آکوردی است که با نام «تئوری گامِ آکورد»[۱] از آن یاد می‌شود. پیرو ِ این تئوری هر آکوردی یک گام است و هر گامی یک آکورد. برای نمونه آکورد Dmaj7/9/#11/13 هم‌اَرز با گام «رِ لیدین» است‌. برای اطلاعات بیشتر پیرامون «تئوری گامِ آکورد» و کاربرد گسترده‌اش در موسیقی جَز می‌توانید به کتاب من با نام «تئوری و هارمونی بنیادینِ جَز» از انتشارات «نقش جهان» مراجعه نمایید.

یک روش خوب برای شناخت گام‌ها و مُدهای پرکاربرد در جَز، هَمسنجیِ آنها با یکدیگر است بدین گونه که مُدهایی که تنها در یک نت با هم تفاوت دارند را در سنجش با یکدیگر بشناسیم. در این راستا من یک ازدانگاره (اینفوگرافیک) ساخته‌ام که می‌تواند سودمند باشد.

بستگیِ مُدهای پرکاربرد در جَز - بامداد خوشقدمی
بستگیِ مُدهای پرکاربرد در جَز - بامداد خوشقدمی


آموزه: شماره‌ها بدون هیچگونه نشانه‌ی عرضی (بدون دیز یا بمل) در جَز نشانگر فاصله‌های درست یا بزرگ هستند. برای نمونه 3 نشانگر سوم بزرگ و b3 نشانگر سوم کوچک است.



بامداد خوشقدمی - آهنگساز و آراستار (آرانژور) با گرایش جَز

می‌توانید من را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین دنبال کنید و یا به وبسایت من سری بزنید.


[1] Chord Scale Theory

موزیکجزگامموسیقیجاز
آهنگساز و آراستار (آرانژور) با گرایش جَز؛ مدرس‌ رشته‌ی آهنگسازی جَز در دانشگاه JMLU ویَن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید