کتاب «بصیرت حضرت فاطمه (سلامالله علیها)» برگرفته از سخنرانیهای اصغر طاهرزاده است که به همت گروه فرهنگی المیزان به صورت نوشتار درآمده است.
طاهرزاده در این کتاب با شرح دقیق خطبهها و سخنان حضرت زهرا (س)، به بازخوانی و روایت غم اصلی فاطمه (سلاماللهعلیها) ــ که همان حذف حاکمیت معصوم از مدیریت جهان است ــ میپردازد.
طاهرزاده در مقدمه کتاب عنوان کرده است: «تمام تلاش این کتاب برای روشن نمودن مسائلی بوده است که فاطمه سلاماللهعلیها در جهتگیری اصلی خود مقابل ظهور انحراف در صدر اسلام به کار برده است و راهی را به بشریت عرضه نموده است که به ظهور حضرت مهدی منتهی خواهد شد. ... مسلّم دیانت از سیاست جدا نیست، ولی آن سیاستی که منشأ اعمال حکیمانه شود و در هر مرحلهای از تاریخ بهترین موضعگیری را انجام دهد، مخصوص اهل بیت است و ما معتقدیم با دقت هرچه بیشتر در جملات حضرت زهرا (س) در دو خطبه مطرح شده در این کتاب معنی سیاستمداری واقعی و اصیل را دریافت خواهیم کرد.» (صص 18 ــ 19)
طاهرزاده در بخشی دیگری از مقدمه به چند نکته اشاره کرده است: «ـ از جمله حرکات نقش آفرین در تاریخ، نقش فاطمه زهرا علیهاالسلام پس از رحلت رسول خدا (ص) است که علاوه بر حرکات و گفتارهای آن حضرت در مواقع مختلف که هرکدام عامل کنترل انحرافی یا جهتگیری مهمی در صدر اسلام شده است، خطبه آن حضرت در مسجد مدینه یک دائرةالمعارف از دقتهای عقیدتی، سیاسی، تاریخی و جامعهشناختی است. به طوری که انسان نسبت به دقتهای آن حضرت حیران میشود و بهواقع حضرت زهرا (س) در این خطبه – در آن شرایط خاص ــ جبههای را در راستای انحرافِ بهوجودآمده، پایهگذاری کردند و جهتی را نشان دادند که امام عسکری (ع) در این رابطه فرمودند: نَحْنُ حُجَجُ اللّه عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَينا» یعنی: ما (امامان) حجّت خدا بر مردم هستيم ــ تا راه را از بیراهه نشان دهیم ــ و جده ما فاطمه، حجّت است بر ما. و حضرت مهدی (عج) در اولین سخنرانی خود بعد از ظهور میفرمایند: «و فِي ابنَةِ رَسولِ اللَّهِ لي أُسوَةٌ حَسَنَةٌ» یعنی: اسوه و راهنمای من در این نهضت، دختر رسول خداست. و این سخن نشان میدهد، نظامنامه حکومت جهانی مهدی (عج) مبتنی بر سیره فاطمی علیهاالسلام است.
ـ تمام تلاش این کتاب برای روشن کردن مسائلی است که فاطمه علیهاالسلام در جهت گیری اصلی خود مقابل ظهور انحراف در صدر اسلام به کار برده است و راهی را به بشریت عرضه نموده است که به ظهور حضرت مهدی (عج) منتهی خواهد شد. دقتها و تحلیلهای فاطمه زهرا (س) در ریشهیابی انحراف و شناخت آن، در نهضت اسلامی، برای امروز ما بسیار کارساز است.
ـ امروز اگر جوانان اهل سنت از خود بپرسند چرا جهان اسلام از آن شایستگی که باید داشته باشد، عقب افتاده است ما آنها را به خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام در مسجد مدینه راهنمایی میکنیم، آنجایی که حضرت به نحوهای بسیار روشن از چنین فاجعه ای خبر دادند و روشن نمودند که اگر به ابی الحسن برگردید، عزت دنیا و آخرت خود را باز خواهید یافت. پس از توجه دادن جوانان به خطبه حضرت زهرا (س) منتظر میمانیم تا جوانان اهل سنت به کمک فاطمه علیهاالسلام واقعه صدر اسلام را بازخوانی کنند و لذا ما در ارائه مطالب در عین این که به شیعه نظر داشتهایم، گوشه چشمی نیز به غیر شیعه داریم، امید است که این کار شروع خوبی باشد.
ـ چیزی که تأکید بر آن را ضروری میدانم، قدرت تحلیل مسائل اجتماعی است. متأسفانه جهان روشنفکری و فرهنگ ژورنالیستی آن چنان ملاکهای خود را در تحلیل مسائل، حاکم کرده است که گویا نگاه دیگری برای تحلیل حادثهها وجود ندارد و عملاً طلاب و دانشجویان عزیزِ ما در پیلههای تحلیلهای مادی گرایانه جهان معاصر گرفتار آمدهاند. یکی از اهداف اصلی این کتاب آشنا کردن عزیزان است با تحلیلهای سیاسیـدینی که در آنها ملاکهای دیگری نیز مورد توجه است. امید است خوانندگان عزیز پس از اتمام کتاب در فضایی از تجزیه و تحلیل مسائل قرار گرفته باشند که فاصله بین تحلیلهای دینی و تحلیلهای سیاسیِ صرف بهخوبی برایشان روشن شده باشد.» (صص 17 ــ 21)
گزیده ای از کتاب
در بخشی از کتاب با عنوان ریشه بصیرت فاطمه چنین آمده است:
«اگر در خانه ايمان و قناعت يعني خانه پيامبر و فاطمه «سلاماللهعليهما» اين همه بصيرت و شجاعت پروريده ميشود، پس زنده باد ايمان و قناعت.
راستي اي فاطمه! اگر تو نيازمند فدك بودي، چرا بر خليفه اينچنين شوريدي؟! چرا تملق او را نگفتي؟! يا نه، تو محتاج فدك نبودي، بلكه فدك را بهانه كردي تا انحراف را معرفي كني؟! اي فرزند خانة ايمان و قناعت! اگر تو نيازمند به پاره خشتي از دنيا بودي، نه اينهمه بصيرت داشتي كه خط انحراف را روشن كني و نه اين همه شجاعت داشتي كه اين چنين روبهروي باطل بايستي.
همه ميدانيد كه حبّ دنيا چشم انسان را كور ميكند. «حُبُّ الشَّيْءِ يُعْمي وَ يُصِمّ» يعني حبّ هرچيزِ دنيايي، انسان را كور و كر ميكند. ولي كسي كه چشم و دلش را از دنيا بركَنَد، خيلي زود بصير ميشود و مسير انحراف را ميشناسد، اگر ما هم مواظب خودمان نباشيم، گرفتار دنيادوستي ميشويم و جريانات انحرافي و باطل را از جريان حق تشخيص نميدهيم و حق را گم ميكنيم. فاطمه زهرا (س) به جهت اينكه حبّ دنيا ندارد، هم بصير است و هم شجاع. ...
خدايا! بصيرت فاطمه را به مردم ما عطا كن تا انحراف را در هرجايي بشناسند و شجاعت فاطمه را نيز عطا كن تا در مقابل باطل، دم فرو نبندند. خدايا! توفيقمان بده كه فاطمي بينديشيم و فاطمي عمل كنيم.» (282 ــ 283)
منبع ایبنا