دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا می دارند که در میان اقوام گوناگون نامها و انگیزه های متفاوتی دارد در ایران و سرزمینهای هم فرهنگ مجاور از شب آغاز زمستان با نام شب چله» یا «شب یلدا» نام میبرند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم ،طبیعی همواره و در همه سالها انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سیام آذرماه و بامداد یکم دی ماه است.
بیشتر بخوانید: مشاهده انواع گیفت یلدا
هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار میشود؛ اما میدانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بـد یمن شناخته نمیشده است جشن شب چله همچون بسیاری از آیینهای ایرانی ریشه در رویدادی کیهانی دارد.
خورشید در حرکت سالانه خود در آخر پاییز به پایینترین نقطه افق جنوب شرقی میرسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می.شود اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز میگردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است به عبارت دیگر در شش ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان در هر شبانه روز به بعد، مسیر خورشید اندکی پایین تر از محل پیشین خود در افق طلوع میکند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایین ترین حد جنوبی خود با فاصله ۲۳/۵ درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز جابجایی های طلوع خورشید معکوس شده و مجدداً بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز میگردد آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمال شرقی و افزایش طول روز در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته میش ی شد و آنرا گرامی و فرخنده میداشتند .
در گذشته آیینهایی در این هنگام برگزار میشده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده بوده است جشنی که از لازمه های آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکیهای فراوان برای بیداری دراز مدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.
بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی دینی دادند در آیین میترا (و بعدها با نام کیش مهر نخستین روز زمستان به نام خوره «روز خورشید روز روز تولد مهر و نخستین روز سال نو بشمار می آمده است و امروزه کارکرد خود را در تقویم میلادی که ادامه گاهشماری میترایی است و حدود چهارصد سال پس از مبدأ میلادی به وجود آمده؛ ادامه می دهد.
فرقه های گوناگون ،عیسوی با تفاوتهایی زادروز مسیح را در یکی از روزهای نزدیک به انقلاب زمستانی میدانند و همچنین جشن سال نو و کریسمس را همچون تقویم کهن سیستانی در همین هنگام برگزار میکنند. به روایت بیرونی مبدأ سالشماری تقویم کهن سیستانی از آغاز زمستان بوده و جالب اینکه نام نخستین ماه سال آنان نیز «کریست» بوده است. منسوب داشتن میلاد به میلاد مسیح به قرون متأخرتر باز میگردد و پیش از آن، آنگونه که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه نقل کرده است منظور از میلاد میلاد مهر یا خورشید است. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو با نام «دی» به معنای دادار خداوند از همان باورهای میترایی سرچشمه میگیرد .
نخستین روز زمستان در نزد خرمدینانی که پیرو مزدک قهرمان بزرگ ملی ایران بوده اند سخت گرامی و بزرگ دانسته میشد و از آن با نام خرم» «روز یاد میکرده و آیینهایی ویژه داشته اند. این مراسم و نیز سالشماری آغاز زمستانی هنوز در میان برخی اقوام دیده میشود که نمونه آن تقویم محلی پامیر و بدخشان در شمال افغانستان و جنوب تاجیکستان است.
همچنین در تقویم کهن ارمنیان نیز از نخستین ماه سال نو با نام «ناواسارد» یاد شده است که با واژه اوستایی نوسرذه» به معنای «سال نو» در پیوند است.
هر چند برگزاری مراسم شب چله و میلاد خورشید در سنت دینی زرتشتیان پذیرفته نشده است؛ اما خوشبختانه اخیراً آنان نیز میکوشند تا این مراسم را همچون دیگر ایرانیان برگزار کنند. البته در شبه تقویم نوظهوری که برخی زرتشتیان از آن استفاده میکنند و دارای سابقه تاریخی در ایران ،نیست زمان شب چله با ۲۴ آذرماه مصادف میشود که نه با تقویم طبیعی انطباق دارد و نه با گاهشماری دقیق ایرانی و نه با گفتار ابوریحان بیرونی که از شب چله با نام عید نود روز یاد می.کند از آنرو که فاصله شب چله با نوروز نود روز است
امروزه میتوان تولد خورشید را آنگونه که پیشینیان ما به نظاره مینشسته اند، تماشا کرد در دوران باستان بناهایی برای سنجش رسیدن خورشید به مواضع سالانه و استخراج تقویم ساخته میشده که یکی از مهمترین آنها چارتاقی نیاسر کاشان است که فعلاً تنها بنای سالم باقیمانده در این زمینه در ایران است . پژوهش ها نشان میدهد که این بنا بگونه ای طراحی و ساخته شده است که میتوان زمان رسیدن خورشید به برخی از مواضع سالانه و نیز نقطه انقلاب زمستانی و آغاز سال نو میترایی را با دقت تماشا و تشخیص داد چارتاقی نیاسر بنایی است که تولد خورشید به گونه ای ملموس و قابل تماشا در آن دیده میشود. این ویژگی را چارتاقی بازه «هور در راه نیشابور به تربت حیدریه و در نزدیکی روستای رباط سفید نیز دارا است که البته فعلاً دیواری نوساخته و الحاقی مانع از دیدار پرتوهای خورشید می شود. هر ساله مراسم دیدار طلوع و تولد خورشید در چارتاقی نیاسر با حضور دوستداران باستان ستاره شناسی ایرانی و دیگر علاقه مندان در شهر نیاسر کاشان برگزار میشود
حافظ در شب یلدا
معمولاً در شب یلدا رسم بر این است که صاحبخانه دیوان حافظ را به بزرگتر فامیل که سواد دارد، میدهد سپس هر یک از میهمانان نیت کرده و بزرگ ،مجلس این جمله را میگوید و تفعلی به گنجینه حافظ میزند ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی بر ما نظر اندازی/ قسم به قرآن مجیدی که در سینه داری... یا هر چیزی شبیه به این این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلداست که امروزه با فن آوری روز نیز به روز شده به طوری که در بعضی
است که البته فعلاً دیواری نوساخته و الحاقی مانع از دیدار پرتوهای خورشید می شود. هر ساله مراسم دیدار طلوع و تولد خورشید در چارتاقی نیاسر با حضور دوستداران باستان ستاره شناسی ایرانی و دیگر علاقه مندان در شهر نیاسر کاشان برگزار میشود
حافظ در شب یلدا
معمولاً در شب یلدا رسم بر این است که صاحبخانه دیوان حافظ را به بزرگتر فامیل که سواد دارد، میدهد سپس هر یک از میهمانان نیت کرده و بزرگ ،مجلس این جمله را میگوید و تفعلی به گنجینه حافظ میزند ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی بر ما نظر اندازی/ قسم به قرآن مجیدی که در سینه داری... یا هر چیزی شبیه به این این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلداست که امروزه با فن آوری روز نیز به روز شده به طوری که در بعضی
خانوادهها به جای کتاب حافظ از فال ،نامه نرم افزار تفعل مجازی در رایانه پایگاههای اینترنتی ویژه فال نرم افزارهای ویژه تلفن همراه سامانه پیام کوتاه یا پیامک .... برای انجام این رسم استفاده میکنند که سرگرمی خوبی برای خانواده ها در این شب بلنـد ســال اسـت.
پیشینه جشن
یلدا و جشنهایی که در این شب برگزار میشود یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار میکرده اند در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور روز و روشنایی خورشید نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر میبرند روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود در حالی که روزهای کوتاه تر نشانه ای از غلبه تاریکی یلدا برگرفته از واژه ای سریانی است و مفهوم آن میلاد است زیرا) برخی معتقدند که مسیح در این شب به دنیا آمد ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر «میترا» میپنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن میگرفتند و گرد آتش جمع میشدند و شادمانه رقص و پایکوبی میکردند آن گاه خوانی الوان میگستردند و میزد نثار میکردند. «میزد» نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیینهای ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور ،آیینی خوانی میگستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش مانند آتشدان عطردان ،بخوردان برسم و غیره برآوردهها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراکهای گوناگون از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه ای که آن را میزد» می نامیدند بر سفره جشن می.نهادند باوری بر این مبنا نیز بین مردم رایج بود که در شب یلدا قارون ثروتمند افسانه ای در جامه کهنه هیزم شکنان به در خانه ها میآید و به مردم هیزم میدهد و این هیزمها در صبح روز بعد از شب یلدا به شمش زر تبدیل میشود بنابراین باورمندان به این باور شب یلدا را تا صبح به انتظار از راه رسیدن هیزم شکن زربخش و هدیه هیزمین خود بیدار میماندند و مراسم جشن و سرور و شادمانی بر پا می کردند.
شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم میکنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تـازه آن عنوان شـده اسـت بـه رختخواب روند و لختی بیاسایند.
جشن یلدا در ایران امروز
جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار میشود آیین شب یلدا یا شب چله خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوههای گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان فال گرفتن از کتاب حافظ است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری ،آن آینده گویی میکنند.
بیشتر بخوانید: تزئینات شب یلدا – تزیین یلدای عروس – تزئینات شب یلدا عروس