ویرگول
ورودثبت نام
cdstt
cdstt
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

حقوق مالکیت فکری، قواعد بازیگران رسانه‌ای در کشور را تعیین می‌کند

ضرورت حقوق مالکیت فکری

امروزه حقوق مالکیت فکری بیشتر از گذشته بر حوزه‌های مختلف امورفرهنگی از جمله صنعت رسانه و سرگرمی حاکم شده است. مالکیت فکری با ایجاد حمایت­‌های قانونی لازم، مانع سوءاستفاده از آثار و دارایی­‌های فکری رسانه‌ها شده و رشد کسب‌وکار آنها را تسریع می­‌کند. دارایی­‌های فکری رسانه‌­ها عمدتاً شامل انواع آثار ادبی و هنری، علائم تجاری، نام‌های دامنه و طرح­‌های صنعتی می‌شود که گاهی ارزش هر کدام می‌­تواند معادل یا بیشتر از ارزش کل دارایی‌های مادی و ملموس یک رسانه باشد.

با رشد فضای مجازی، اهمیت رسانه­‌های فعال در این زمینه دوچندان شده است چراکه نیاز به حضور در فضای مجازی به بخشی حیاتی از زندگی و کار تبدیل شده است و رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی‌ناپذیر از این تغییر عظیم در جهان شده‌­اند. در واقع رسانه­‌های اجتماعی با ایجاد ارتباط دوسویه بین کاربر و مخاطب، به حکمران عرصه تجارت تبدیل شده‌­اند و به طرق مختلف، از بازاریابی یک محصول جدید گرفته تا ایجاد فرصت­‌هایی برای ارتباطات تجاری جدید، ارتباط با مشتریان، یا الهام گرفتن از دیگران، عمل می­‌کنند؛ لذا حضور در رسانه‌های اجتماعی به نیازی جدایی‌ناپذیر برای هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. البته انواع رسانه‌­ها اعم از جمعی و اجتماعی ناگزیر به حضور فعال در فضای مجازی هستند، چرا که در غیر اینصورت از قافله جذب مخاطب و رقابت، عقب مانده و به تدریج از صحنه حذف خواهند شد. در این میان، نقش مالکیت فکری مهم­تر و پررنگ­‌تر از گذشته شده است و اختلافاتی مانند سرقت ادبی یا سوءاستفاده از علامت تجاری افزایش یافته است؛ لذا لازم است رسانه­‌ها با انواع قواعد حضور در فضای مجازی از جمله اصول و قواعد حقوق مالکیت فکری آشنا باشند.

حقوق کپی‌رایت در ایران

با گسترش دسترسی به محتوا در دنیای دیجیتال، به‌ویژه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، در سال‌­های اخیر شاهد پرونده­‌های قضایی زیادی در زمینه سوءاستفاده از کپی‌رایت و سایر حقوق مالکیت فکری هستیم. البته این نکته را باید در نظر گرفت که با توجه به ماهیت گسترده اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی از یکسو و طولانی بودن روند رسیدگی قضایی از سوی دیگر، اغلب اوقات برای ذینفعان مالکیت فکری دشوار است که هرگونه تخلف یا نقض کپی‌رایت را پیگیری کنند. البته پیشرفت­‌های سریع در رسانه‌­های اجتماعی چالش‌­هایی را برای مراجع قضایی نیز ایجاد کرده است، زیرا قوانین موجود بدون در نظر گرفتن رسانه‌های اجتماعی نوشته شده­‌اند و محاکم مجبورند حکم هر قضیه را در لابه‌لای قوانین قدیمی و بعضاً متناقض جستجو و استنباط کنند.

حقوق کپی‌رایت در سطح بین‌الملل

در سطح بین‌­المللی، قوانین خاص (خط‌­مشی حق کپی‌برداری فیس بوک، خط مشی کپی‌رایت اینستاگرام و…) و دستورالعمل­‌هایی در زمینه مالکیت فکری وجود دارد که اشخاص ناگزیر به رعایت آنها هستند و در صورت عدم رعایت، با توجه به ابزارهای فنی در نظر گرفته شده توسط رسانه­‌های مذکور، از حضور در این رسانه­‌ها محروم می­‌شوند.

انواع رسانه­‌ها از یکسو باید برای حفاظت و بهره­‌برداری از آثار و دارایی­های فکری خود تدابیری بیندیشند و از سوی دیگر برنامه و استراتژی عادلانه­ای جهت استفاده از آثار دیگران و تعامل با صاحبان حقوق داشته باشند تا با مشکلات و موانع قانونی در سطح ملی و بین‌­المللی مواجه نشوند. ضمن آنکه عدم رعایت حقوق دیگران می‌­تواند لطمات جبران ناپذیری به اعتبار و شهرت یک رسانه زده و سرمایه اجتماعی یک رسانه که مخاطبان آن است را از بین ببرد.

جمع‌بندی

انجام یک بررسی کامل از مالکیت فکری و دارایی­‌های مرتبط با آن، این امکان را به رسانه می‌­دهد که منابع اصلی را که به حفاظت فوری نیاز دارند، شناسایی و به نحو مناسب ثبت کند یا استراتژی مناسبی جهت بهره‌­برداری از آنها درنظر بگیرد. بهره‌­برداری از دارایی‌های فکری رسانه می‌تواند به‌صورت ایجابی یعنی با دادن مجوزها و واگذاری حقوق یا از طریق اقدامات سلبی مانند طرح دعاوی و شکایات علیه ناقضین حقوق و دریافت غرامت صورت بگیرد. لازم است رسانه در کنار فعالیت­‌ها و رسالت‌­های گوناگون خود، ضمن رعایت حقوق مالکیت فکری در ابعاد مختلف، اقدام به آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی در زمینه مالکیت فکری برای عموم نمایند.

مسلم ملکی؛ سرپرست اداره‌کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل صدا و سیما

مالکیت فکریرسانه‌های اجتماعیفضای مجازیحقوق مالکیت
اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید