فیلم سقوط ماه یا مون فال یکی از جدیدترین فیلمهای آخرالزمانی است که توسط رولاند امریش ساخته شده و با سکانسهای عمیق، بسیاری از غیرممکنها را به راحت به تصویر میکشد. شاید بتوان گفت بعد از بالا را نگاه نکن که آن هم به فاجعهای اشاره میکرد که قرار بود زندگی کل انسانها را از بین ببرد، سقوط ماه نیز به چنین فاجعهای با دید وسیعتر اشاره دارد.
سقوط ماه از رمانی به نام “چه کسی ماه را ساخت؟” اقتباس شده است. این رمان همانطور که از نامش بر میآید، به چگونگی ساخت ماه میپردازد و منبع الهام برای ساخت فیلم تخیلی «سقوط ماه» به کارگردانی رولاند امریش است.
در این فیلم ماه به وسیله یک نیروی شرور از مدار خارج شده و با سرعت زیاد به سمت زمین و نابودی آن حرکت میکند. در حالیکه چند هفته بیشتر به وقوع این فاجعه باقی نمانده، جو فاولر مدیر ناسا و فضانورد سابق بر این باور است که کلید نجات سیاره زمین را در دست دارد. هیچکس حرفای این فرد را جدی نمیگیرد بجز فضانورد برایان هارپر و نظریه پرداز توطئه کیسیهاوسمن، که این قهرمانان یک ماموریت فضایی غیرممکن را به کمک هم سازماندهی میکنند. آنها روی سطح ماه فرود میآیند و سعی میکنند بشریت را نجات دهند و با معمایی از ابعاد کیهانی روبرو میشوند.
امریش کارگردانی است که به هیچ یک از انواع فیلمهای آخرالزمانی “نه” نمیگوید. از امواج جزر و مدی و زلزله گرفته تا تهاجم بیگانگان، هر چیزی که آینده بشریت را تهدید کند توسط این کارگردان آلمانی ساخته میشود.
امریش فاجعههای غمانگیز که زمین را بهطور تماشایی مانند ویران میکنند مانند «روز پس فردا» یا «۲۰۱۲»، سفرهای ستارهای در جستجوی تمدنهای بیگانه مانند «Moon 44» و «دروازه ستارگان» یا بیگانگانی از فضای بیرونی که مستقیماً از «روز استقلال» بیرون آمدهاند را به راحتی کارگردانی میکند.
سقوط ماه ۲۰۲۲ در بخش جلوههای ویژه به نوعی اثری تماشایی و سرگرمکننده است. امریش همواره در بخش جلوههای ویژه و رقم زدن ویرانیهای بزرگ بر روی پرده سینما، یکی از بهترینهای هالیوود است.
بسیاری از منتقدان سینما به فیلمنامه آن امتیاز کمی دادهاند از نظر آنها فیلنامه از جهات بسیاری ضعیف و در روند فیلم بسیار تاثیرگذار بوده است. رولاند امریش با این فیلمنامه به نوعی تخیل خود را دست کم گرفته و هیجان فیلم را به نوعی از بین برده است. داستانهای فرعی ضعیف و نیمه کاره فیلم درباره ازدواجهای شکست خورده و فرزندان از هم جدا شده از جمله نقطه ضعف های این فیلم است.
سقوط ماه به نحوی از پتانسیل خود به عنوان یک فیلم فاجعهآمیز مهیج استفاده نمیکند. در عوض تصمیم میگیرد خود را به یک درام علمی تخیلی توسعه نیافته تبدیل کند. در بیشتر موارد، فیلم از فاجعه اصلی خود به عنوان پسزمینهای استفاده میکند تا شخصیتها و روابط بد آنها را بررسی کند.
به گفته منتقدان این فیلم شخصیتهای سقوط ماه تک بعدی هستند و به طور کامل توسط تواناییها و روابطشان با یکدیگر تعریف میشوند و نقش و شخصیت مستقلی ندارند. بهجز شخصیت برایان که در طول فیلم سفری از خودشناسی و پذیرش را طی میکند که در واقع لحظاتی از طنین و احساسات واقعی را در خود دارد. با این حال، جان بردلی یکی از خسته کننده ترین و غیرضروریترین شخصیتهایی است که در این فیلم حضور دارد.
Nell Minow Movie Mom
فیلم های آخرالزمانی و نامتعارف نیازی به هوشمند بودن ندارند، اما نباید اینقدر گنگ باشند.
James Berardinelli ReelViews
اگر بیماری همه گیر مانع از دیدن مون فال رولند امریش شود، آن شخص چیزی را از دست نداده است.
Richard Lawson Vanity Fair
واقعیت تلخ Moonfall این است که بهشدت کسلکننده میباشد، مجموعهای بیجان از CGI و شخصیتهای گیجکننده که شخصیتپردازی ضعیفی بهره بردهاند.
David Fear Rolling Stone
توصیه من به کسی که خود را در معرض فیلم علمی تخیلی آخرالزمانی رولند امریش قرار میدهد، شبیه این است که شیر را زیر بینی یک فرد ناآگاه (کودک) ببرید و بپرسید، آیا این بوی خوب همان بوی مورد علاقه شماست؟
Leslie Combemale AWFJ Women on Film
این فیلم لحظات خاص و جذاب خود را دارد، اما فیلمنامه فاجعه است. Moonfall قطعا کمتر از دنیای ذهنی Emmerich استفاده کرده است، اما شما را به مدت ۲ ساعت از حال و هوای کووید خارج میکند.
در دنیای سینما همواره آثار فاخر ساخته نشده و ممکن است تعدادی از فیلم ها با نقطه ضعف هایی روبرو باشند. ممکن است فیلم از نظر مخاطب جذاب باشد اما همچنان نظرات افراد صاحب نظر مخالف و متناقض باشد. اما با این حال هر فیلمی با وجود نقاط ضعف ممکن است به نکات مثبتی اشاره داشته باشد که دید و نگرش شما را نسبت به بسیاری از مسائل تغییر میدهد.