ویرگول
ورودثبت نام
چکیده
چکیده
خواندن ۶ دقیقه·۱۲ ساعت پیش

12 کتابی که به بهبود خودشناسی شما کمک می‌کنند

خودشناسی
خودشناسی

آیا به دنبال کتاب‌هایی برای خودشناسی هستید؟ هر موفقیت شخصی یا حرفه‌ای که تو زندگی به دست میارید، با یه چیز شروع می‌شه: خودشناسی.

لائو تسه، فیلسوف باستانی چینی، به بهترین شکل این موضوع رو بیان کرده:

"کسی که دیگران رو بشناسه، داناست؛ کسی که خودش رو بشناسه، روشن‌بینه."

فرقی نمی‌کنه که هدف شما کسب درآمد میلیونی باشه، داشتن رابطه‌ای محکم با همسرتون یا رسیدن به بهترین فرم بدنی؛ بدون شناخت خودتون نمی‌تونید خودتون رو بهبود بدید.

خودشناسی یک مهارته، نه یه ویژگی ذاتی یا الهام الهی. من زمانی بدون هیچ گونه خوداندیشی زندگی می‌کردم و طبیعتاً هیچ ایده‌ای نداشتم که کی هستم. حالا با تمرین بهتر می‌شم و تأثیرش روی زندگیم فوق‌العاده بوده.

من معتقدم که شناخت خود، مهارتیه که شادی و موفقیت در زندگی رو پیش‌بینی می‌کنه.

در اینجا لیستی از 12 کتاب رو تهیه کردم که به من کمک کردن خودم رو بهتر بشناسم. امیدوارم برای شما هم مفید باشن.

1. 10 کتاب برتر HBR در مدیریت خود

توضیحات این کتاب با جمله‌ای شروع می‌شه که می‌گه: "مسیر موفقیت حرفه‌ای شما با نگاهی دقیق به آینه شروع می‌شه." نمی‌تونم بیشتر از این باهاش موافق باشم.

این مجموعه شامل یکی از مقالات مورد علاقه من درباره خودآگاهی، یعنی مدیریت خود نوشته پیتر دراکر هست. همچنین مقاله دیگه‌ای به نام "چطور زندگی‌تون رو ارزیابی می‌کنید؟" نوشته کلیتون کریستنسن هم در این مجموعه هست که بسیار کاربردیه.

این مجموعه ناامیدتون نمی‌کنه و هر مقاله شما رو به تفکر بیشتر درباره مأموریت، چشم‌انداز، نقاط قوت و ضعف خودتون و چگونگی پیشرفت در حرفه‌تون وادار می‌کنه.

2. هوش هیجانی – دانیل گلمن

تو دنیای امروز، احتمالاً IQ شما نیست که باعث موفقیتتون می‌شه، بلکه EQ یا هوش هیجانیتونه. دانیل گلمن یکی از برجسته‌ترین کارشناسان در زمینه هوش هیجانیه.

بیشتر افراد فکر می‌کنن هوش هیجانی فقط مربوط به مدیریت احساسات دیگرانه. اما چیزی که مهم‌تره: شناخت و مدیریت احساسات خودتون. من معتقدم که شما بدون EQ نمی‌تونید رهبر مؤثری باشید. این کتاب به شما کمک می‌کنه که تو این زمینه بهتر بشید.

3. خود، دشمن شماست – رایان هالیدی

این یکی از کتاب‌های مورد علاقه من در سال گذشته بود. هیچ کس بهتر از رایان هالیدی نمی‌تونست این کتاب رو بنویسه.

هالیدی کارنامه حرفه‌ای بسیار برجسته‌ای داره، اما با اینکه می‌تونه ادعاهای زیادی داشته باشه، همیشه فروتن مونده و اجازه می‌ده کارهاش به جای خودش حرف بزنن. به نظر من، این نمونه کامل کسیه که خودش رو تحت کنترل داره.

این کتاب به شما کمک می‌کنه تا ego یا خودتون رو مدیریت کنید، چیزی که همه ما داریم. سوال اینه که چطور باید اون رو کنترل کنیم؟ این کتاب شما رو در این مسیر راهنمایی می‌کنه.

4. تبدیل به آنچه که هستی – آلن واتس

این کتاب مجموعه‌ای از 20 مقاله از آلن واتس هست که بیشتر از آموزه‌های ذن الهام گرفته. ذن منبعی عالی برای خودشناسی درونیه.

نوشته‌های واتس شفاف، عملی و زیباست، که خوندنش رو آسون و لذت‌بخش می‌کنه. وقتی به توصیه‌های این کتاب عمل کنید، درباره خودتون و دیگران بیشتر یاد می‌گیرید.

5. من خودم رو دوست دارم! – کارن بیومانت

من معمولاً به کتاب‌های بزرگسالان پایبندم، اما نمی‌تونستم از ذکر این کتاب بگذرم. یکی از دوستانم این کتاب رو برای دخترش خریده بود و خودش هم ازش لذت برده بود.

وقتی خودم بررسی کردم، دیدم که کتاب خیلی جالبیه. تصور می‌کنم بچه‌ها عاشقش بشن. این کتاب راه عالی‌ایه تا به بچه‌ها خودآگاهی یاد بدیم.

کاش تو دوران کودکی این کتاب رو داشتم. اگه بچه دارید، این کتاب رو براشون بگیرید. و اگه ندارید، اون رو برای دوستان و خانواده‌ای که بچه دارن هدیه بدید.

6. موهبت‌های نقص – برنه براون

من اخیراً این کتاب برنه براون رو خوندم. قبلاً بعضی از ویدیوها و مصاحبه‌هاش رو دیده بودم و همیشه از رویکرد آرام و متینش لذت می‌بردم.

این کتاب دقیقاً همون حس آرامش رو منتقل می‌کنه. موهبت‌های نقص به شما کمک می‌کنه که بفهمید شما به اندازه کافی خوب هستید. ما اغلب خیلی سخت‌گیر هستیم و این می‌تونه برای خودآگاهیمون مضر باشه.

وقتی یاد می‌گیرید که چیزی برای اثبات ندارید، شروع به زندگی واقعی می‌کنید.

7. سخت تلاش کردن – ری کراک

اگه احساس می‌کنید هنوز به موفقیت بزرگی نرسیدید، این کتاب رو بخونید. ری کراک که مک‌دونالد رو به یک امپراتوری چند میلیارد دلاری تبدیل کرد، تا دهه پنجاه زندگی‌اش منتظر موند تا به موفقیت برسه.

این کتاب نه تنها یه داستان الهام‌بخشه، بلکه به شما کمک می‌کنه تا مسائل رو از یک دیدگاه وسیع‌تر ببینید. و این کلید خودآگاهی هست.

8. مدیر مؤثر – پیتر دراکر

همون‌طور که قبلاً هم گفتم، من از طرفداران پیتر دراکر هستم. این کتاب دیدگاهی عملی در زمینه بهره‌وری ارائه می‌ده که به نظرم هر کارگر دانش‌بنیان باید بخونه.

مهم‌ترین درسی که از کار یاد گرفتم اینه: مهم نیست که چه کاری انجام می‌دید، مهم نتایجی هست که به دست میارید. این تفاوت بین کارآیی و اثرگذاریه.

9. آنچه در مدرسه کسب و کار هاروارد به شما یاد نمی‌دهند – مارک اچ. مک‌کورمک

با اینکه تحقیقات علمی رو دوست دارم، اما چیزهایی هستن که علم نمی‌تونه به شما یاد بده.

در این کتاب، مک‌کورمک همه چیزهایی رو که در مدارس کسب‌وکار یا شرکت‌ها به شما نمی‌گن به اشتراک می‌ذاره. از سیاست‌های اداری گرفته تا خستگی شغلی و نحوه مقابله با اون.

10. یادداشت‌هایی برای خودم – هیو پرازهر

این کتاب رو سال گذشته توسط یکی از خوانندگان به من توصیه شد. ابتدا فکر نمی‌کردم که باهاش ارتباط برقرار کنم، اما وقتی خوندم، واقعاً ازش لذت بردم.

یادداشت‌هایی برای خودم نمونه‌ای از این واقعیته که مردم درونیات مشابهی دارن. در نهایت، همه ما با چالش‌های داخلی یکسانی روبرو هستیم.

11. استادی – جورج لئونارد

مثل آلن واتس، جورج لئونارد هم از آموزه‌های ذن الهام گرفته بود. رویکردش به زندگی، یادگیری و تسلط به موضوعات، دیدگاهی که من اخیراً به شدت بهش علاقه پیدا کردم.

12. وقتی از دویدن حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم – هاروکی موراکامی

ممکنه فکر کنید "یه کتاب درباره دویدن چه ربطی به خودآگاهی داره؟" بهتون پیشنهاد می‌کنم این کتاب رو بخونید.

خوندن این کتاب تجربه‌ای از نگاه به درون ذهن یک انسانه. حتی اگه به دویدن یا موراکامی علاقه ندارید، این کتاب به شدت ارزش خوندن رو داره.

خودشناسی واقعی در کتاب‌ها پیدا نمی‌شه

همون‌طور که می‌بینید، تو این لیست کتاب خاصی که فقط درباره خودشناسی باشه وجود نداره. بهترین راه برای توسعه خودشناسی، نگاه به درون خودمونه. اگه به اندازه کافی این کار رو انجام بدید، خودتون رو بهتر می‌شناسید.

بله، می‌تونید از تفکرات دیگران الهام بگیرید. اما به یاد داشته باشید که اونا شما نیستن.

برای شناخت خودتون باید به اون صدای کوچک درونتون گوش بدید. ممکنه هنوز اون رو نشنیده باشید، ولی حتماً اونجاست. فقط باید پیداش کنید. درون خودتون.

کتابمسیر موفقیتمعرفی کتابتوسعه فردی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید