لذت بازی محدودیت سنی نمیشناسد. یک نظرسنجی جدید توسط AARP نشان میدهد که سالمندان به طور فزایندهای در حال انجام بازیهای ویدیویی روی تلفنها و تبلتها هستند که اغلب به بازیهای پازل، منطقی و کارتی کلاسیک جذب میشوند.
آخرین نظرسنجی AARP در مورد این موضوع نشان داد که 44 درصد از آمریکاییهای بالای 50 سال حداقل یک بار در ماه از بازیهای ویدیویی (سرگرمی دیجیتال تعاملی) لذت میبرند، که این عدد در مقایسه با آمار 38 درصدی در سال 2016 رشد داشته است. این رقم باعث میشود که تقریباً 51 میلیون گیمر در سال 2019 به طور متوسط پنج ساعت در هفته بازی کنند. در مقایسه، سه سال قبل 40 میلیون بازیکن فعال در آمریکا وجود داشت.
شایان ذکر است که پیشبرندههای اصلی این جریان زنان هستند. 49 درصد از زنان میگویند که به طور منظم بازی میکنند، در مقایسه فقط 40 درصد از مردان بازی میکنند. نزدیک به 53 درصد از زنان میگویند که بازیکنندگان روزانه ویدیوگیم هستند در حالیکه این آمار برای مردان 39 درصد است.
با توجه به تغییرات کلی در استفاده از دستگاهها، آمریکاییهای مسنتر در حال تغییر هستند و از رایانهها و لپتاپها فاصله میگیرند (47%) و در عوض ترجیح میدهند با تلفنهای هوشمند و تبلت خود بازی کنند (73%).
مانند اکثر گیمرها، سالمندان بازیها را برای سرگرمی انجام میدهند (سه نفر از هر چهار آمریکایی مسن مورد بررسی). 57 درصد دیگر بازی را کاهش دهنده استرس میدانند. چابکی ذهن و چالش برانگیز بودن، انگیزههای دیگری هستند که بیشتر در میان افراد با افزایش سن ذکر میشود.
این نظرسنجی جنبه اجتماعی بازی را نیز مورد بررسی قرار داد. 92 درصد از مواقع افراد مسنتر به تنهایی به بازیهای ویدیویی میپردازند. اما وقتی آنها به صورت حضوری یا آنلاین با دیگران بازی میکنند،بیان میکنند که بازی برای شان سرگرم کنندهتر است (37٪) و رقابت کردن را دوست دارند. از هر ده نفر، چهار نفر گزارش میدهند که در حین بازی از نظر اجتماعی تعامل دارند و در بحثهای مربوط به بازی و حتی غیر بازی شرکت میکنند.
اکثر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند با همسر، فرزندان و نوههای خود بازیهای ویدیویی انجام میدهند و در بازیها با آنها شریک هستند. از آنجایی که رفته رفته گیمرهای بالای 50 سال با بازیها راحتتر میشوند و میتوانند فرآیند خرید و انجام بازی را مستقل انجام دهند، فرزندان و سایر افراد کمتر تحت تاثیر قرار گرفته و در مقایسه با نظرسنجی سه سال قبل AARP، تأثیر کمتری از سالمندان بر الگوهای بازی و خرید خود میپذیرند و میتوانند علایق خود را دنبال کنند.
در سالهای اخیر، گیمرهای مسنتر تأثیر اقتصادی زیادی بر این بخش سرگرمی گذاشتهاند. سالمندان 3.5 میلیارد دلار در یک بازه زمانی شش ماهه صرف سخت افزار، محتوا و لوازم جانبی بازیها کردهاند که نسبت به 523 میلیون دلار در سال 2016 افزایش قابل توجهی داشته است. بیش از یک سوم گزارش میدهند که آنها دائماً بازیهای جدید را امتحان میکنند و به شبکههای اجتماعی، تبلیغات و وب سایتهای مربوطه مراجعه میکنند. در زمان شش ماه گذشته، گیمرهای 50 ساله و بالاتر به طور متوسط 70 دلار در بازیها خرج کردهاند و بیش از نیمی از آنها بازیها، آیتمهای مجازی یا سفارشیسازیهای درون بازیها مانند آواتار و شخصیتها را خریداری کردهاند. بازیهای واقعیت مجازی در میان این گروه سنی محبوبیت کمتری دارند، در حالی که علاقه به ورزشهای الکترونیکی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
با وجود استقبال از بازیهای دیجیتال، بسیاری از آمریکاییهای مسن هنوز از رقابت در بازیهای قدیمی لذت میبرند. AARP دریافته است که 85 درصد از پاسخ دهندگان میگویند که همچنان به بازیهای غیر دیجیتالی مانند کارت بازی و پازل ادامه میدهند.
بیشتر آمریکاییهای مسن (92%) عصرها (57%) در خانه بازیهای ویدئویی انجام میدهند. از هر ده گزارش، چهار نفر برای جلوگیری از افراط در انجام بازیهای ویدئویی، محدودیت زمانی به خود تحمیل میکنند.
حدود 55 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی AARP احساس میکنند که بازیهای ویدیویی، تأثیر مثبتی بر رفاه آنها دارد. 40 درصد میگویند هیچ تاثیری ندارد و فقط 5 درصد احساس میکنند تاثیر آنها منفی است. بیش از نیمی از سالمندان میگویند که به فکر تجربه بازیهای جدید برای مزایای احتمالی برای سلامت مغز هستند.
بازیهای معمایی و منطقی (50%)، بازیهای کارتی و پازلی (48%)، و بازیهای ساده، کلمات و بازیهای رومیزی سنتی (24%) بیشترین محبوبیت را برای سالمندان دارد. تنها 7 درصد به بازی های اکشن یا تیراندازی و 6 درصد به بازیهای مسابقهای یا ورزشی جذب میشوند. گیمرهای غیرتکنولوژیکی به احتمال زیاد از جدول کلمات متقاطع، سودوکو، بازی یک نفره، بازیهای رومیزی و بازیهای کارتی و پازلی لذت میبرند.
نظرسنجی AARP به صورت آنلاین در میان نمونهای متشکل از 3737 آمریکایی 50 ساله و بالاتر، از جمله 1664 گیمری که یک دستگاه داشتند و حداقل یک بار در ماه بازیهای ویدیویی داشتند، انجام شد. این نظرسنجی در ژوئن 2019 انجام شد.