وقتی برای اولین بار در سال 1968 به سینماها رفت، هیچ کس نمی دانست که پایان پیچ در "سیاره میمون ها" در راه است - حتی افرادی که رمان اصلی پیر بول را خوانده بودند، جایی که سیاره میمون ها در تمام مدت زمین نبود. مجموعه فعلی فیلمهای پیش درآمد، به دلیل ماهیت خود، نمیتواند تماشاگران را به همان شیوه شگفتزده کند، زیرا میدانیم که در نهایت به کجا میرود. با این حال، آنها همچنان به یافتن داستانهای متقاعدکننده و مرتبط با اجتماعی برای گفتن درباره سقوط تمدن بشری در میان افزایش هوش پسرعموهای نخستیمان ادامه میدهند.
«پادشاهی سیاره میمونها» مدتها پس از سهگانه قبلی «طلوع سیاره میمونها»، «طلوع سیاره میمونها»، ما را به دوران جدیدی در جدول زمانی پساآخرالزمانی «سیاره میمونها» میرساند. میمونها» و «جنگ برای سیاره میمونها» اما هنوز خیلی قبل از اتفاقات فیلم اصلی. سزار (اندی سرکیس) به یک شخصیت افسانه ای تبدیل شده است و میمون ها که اکنون در عصر برنز خود هستند، از آن افسانه برای اهداف متضاد استفاده می کنند. انسانها در جنگ برای سیاره شکست خوردند، تا حد زیادی توسط بیماری از بین رفتند یا وحشی شدند، اما با پیشرفت فیلم، جیبهای جامعه بشری زیرزمینی نمایان میشوند.
بیایید بررسی کنیم که پایان این فیلم هم برای داستان های شخصی شخصیت ها و هم برای تضاد بین گونه ای ادامه دار فرنچایز، و همچنین آنچه که سازندگان فیلم در مورد آن گفته اند، چه معنایی دارد.
آنچه باید در مورد طرح پادشاهی سیاره میمون ها به خاطر بسپارید
«پادشاهی سیاره میمونها» از جایی شروع میشود که «جنگ برای سیاره میمونها» متوقف شد، با تشییع جنازه سزار، قبل از اینکه نسلها بعد به جلو بپرد. قهرمان جدید ما، شامپانزه نوآ (اوون تیگ)، بخشی از قبیله عقاب، یک قبیله میمون است که عقاب ها را برای شکار تربیت می کند. او در آستانه شرکت در مراسم بلوغ خود است که ارتش دشمن به رهبری گوریل سیلوا (اکا درویل) و خدمت به پروکسیموس سزار ظالم (کوین دوراند)، به روستای قبیله عقاب حمله می کند و پدر نوآ، کورو (نیل ساندیلندز) را می کشد. ) و ربودن بقیه قبیله خود.
نوآ که گمان میرود مرده است برای یافتن خانوادهاش به بیرون میرود و به دنبال آن یک دختر انسان به ظاهر وحشی (فریا آلن) میرود. راکا (پیتر میکون)، یک محقق اورانگوتان که به آموزههای سزار اصلی اختصاص داده شده است، به گروه میپیوندد و نام انسان را نوا میگذارد، اما معلوم میشود که او میتواند صحبت کند، در واقع مای نام دارد و بسیار باهوشتر از آن چیزی است که اجازه داده است. در کمین ارتش سیلوا، راکا در رودخانه ای رانده می شود، در حالی که نوآ و مائه دستگیر شده و به پادشاهی ساحلی پروکسیموس آورده می شوند.
پروکسیموس شیفته تاریخ بشر است و توسط حامی انسانی به نام ترواتان (ویلیام اچ میسی) آموزش دیده است. او میخواهد به یک طاق پر از فناوری باستانی انسان نفوذ کند که به اعتقاد او تکامل میمونها را تسریع میکند، اما نه نوآ و نه مائه نمیخواهند این مستبد چنین قدرت بالقوه خطرناکی را به دست آورد. در همین حال، Mae به دنبال گنجی است که به ادعای او به انسانهای دیگر اجازه میدهد صحبت کنند.
در پایان Kingdom of the Planet of the Apes چه اتفاقی افتاد؟
نوآ دوستانش، آنایا (تراویس جفری) و سونا (لیدیا پکهام) را استخدام میکند تا به او و مای بپیوندند تا خودشان به داخل طاق نفوذ کنند و طی آن مای ترواتان را میکشد. در داخل طاق تفنگ، تانک، کامپیوتر، و آنچه که ممکن است برای تکامل میمونها مفیدتر باشد، وجود دارد: کتابهای الفبا و کتابهای مصور که میتوانند به آنها سواد بیاموزند.
پروکسیموس و ارتشش منتظر باز شدن دروازه های طاق هستند. بونوبوی شرور، نوآ را به خاطر اعتماد به یک انسان مسخره میکند و سعی میکند او را مجبور کند بین نجات مای و نجات سونا یکی را انتخاب کند. در نهایت، هیچ انتخابی لازم نیست: Mae به میمونی که سونا را تهدید میکند شلیک میکند و بمبهایی را که او روی سد نصب کرده بود، فعال میکند تا طاق را پر کند و از محتویات محافظت کند. بسیاری از میمون ها موفق می شوند از طاق سیل فرار کنند، اما سیلوا در راه مبارزه با نوآ می میرد. درست زمانی که نوآ به امنیت می رسد، پروکسیموس به او حمله می کند. نوآ در مخالفت با ظالم با آواز خواندن می ایستد - و بقیه قبیله عقاب به آن می پیوندند، نمایشی از همبستگی که عقاب های آنها را احضار می کند، آنها به پروکسیموس حمله می کنند و او را با سقوطی تند به هلاکت می اندازند.
با بازگشت قبیله عقاب به خانه، نوآ و مای خداحافظی میکنند و مطمئن نیستند که آیا بین گونههای مختلف آنها صلح برقرار خواهد شد یا خیر. Mae به یک پایگاه انسانی مخفی می رود و یک هارد دیسک به دست آمده از طاق را به آنها می دهد که دسته ای از بشقاب های ماهواره را دوباره فعال می کند - انسان را با قرار دادن آنها در تماس با انسان های دیگر "صحبت" می کند.
سوال پایانی: آیا میمون ها و انسان ها می توانند با هم زندگی کنند؟
«پادشاهی سیاره میمونها» در جایی اتفاق میافتد که به نظر میرسد کمابیش فضایی پساانسانی است، اما پایان آن روشن میکند که انسانها هنوز به طور بالقوه نیرویی هستند که میتوان با آنها حساب کرد. محور موضوعی به مبارزه میمون علیه انسان که سه گانه قبلی را قدرت بخشید بازمیگرداند، با این نوید که این مجموعه فیلمهای بعدی درگیری را به مسیرهای جدیدی خواهد برد.
مکالمه نهایی بین نوآ و می برای کادربندی دوسوگرایانه فیلم مهم است. اگرچه نوآ از روشهایی که پروکسیموس اخلاق سزار را منحرف کرد متنفر است، او میگوید که معتقد است پروکسیموس در مورد غیرقابل اعتماد بودن انسانها درست میگفت. نوآ به مای میگوید: «انسانها هرگز تسلیم نمیشوند، نه تا زمانی که همه چیز را برای خود ادعا کنید.
نوآ از مائه می پرسد که آیا اعتقاد سزار به همزیستی بین انسان ها و میمون ها می تواند به واقعیت تبدیل شود؟ وقتی او پاسخ میدهد، «نمیدانم»، دوربین به ما نشان میدهد که او اسلحهای را پشت سرش نگه داشته است - نماد بصری واضحی برای بیاعتمادی او و پاسخ واقعی که احتمالاً در سرش فرموله میکند. با این حال نوآ نماد متفاوتی را به او پیشنهاد می کند: گردنبندی که راکا به او داد تا آموزه های سزار را به یاد آورد. قهرمان جوان سیمین هنوز هم به صلح امیدوار است، حتی اگر بعید به نظر برسد - و بینندگانی که با فیلم های اصلی "سیاره میمون ها" آشنا هستند می دانند که هر صلح بالقوه ای که او ممکن است برای آن کار کند دوام نخواهد داشت. راکا و پروکسیموس نماینده دو نفر هستند. راه های مختلفی که دین می تواند طی کند راکا از حقایق تاریخی دقیق زندگی سزار اطلاعی ندارد، اما اعتقاد او به افسانه سزار او را به آموزه های اصلی در مورد خشونت پرهیز از میمون ها و همزیستی با انسان ها اختصاص می دهد. در مقابل، پروکسیموس پیام رهایی سزار را منحرف می کند و از آن برای فتح و بردگی استفاده می کند. وقتی او شعار "میمونها با هم قویتر" را سر میدهد، مانند سزار خواستار قدرت برای همبستگی نیست، بلکه به معنای واقعی کلمه در مورد قدرت فیزیکی صحبت میکند - هر چه میمونهای بیشتری را میدزدد، میتواند "قدرت" وحشیانهتری برای باز کردن درهای طاق جمع کند.
تصادفی نیست که پروکسیموس دانشجوی تاریخ روم است: ادعای او برای نام "سزار" بیشتر به الگوی امپراتوران روم نزدیکتر است تا رهبر میمون های قهرمان. اختلاط دو «قیصر» حتی یادآوری میکند که چگونه مسیحیت در تقابل با خشونت امپراتوری روم آغاز شد، اما در سالهای رو به زوال، دین رسمی امپراتوری شد.
میمون نباید میمون را بکشد -- بلکه گونه های دیگر این کار را می کنند
وقتی سزار قانون خودش را در مورد «میمون نمیکشد» را زیر پا گذاشت تا کوبا را در پایان «سپیده دم سیاره میمونها» بکشد و دشمنش را «میمون نیست» اعلام کرد تا از پایان دادن به او احساس بهتری داشته باشد، این بازی پخش شد. به عنوان یک تراژدی بزرگ در «پادشاهی سیاره میمونها» این قانون توسط راکا به یاد میآورد و توسط پروکسیموس حذف میشود، اما رابطه نوآ با آن پیچیدهتر است. بسته به دیدگاه شما، او یا چندین بار قانون را زیر پا گذاشته است یا با تکیه بر اقدامات غیر میمون ها برای انجام کارهای کثیف ضروری، از موارد فنی استفاده کرده است.
مای انسانی مسئولیت کشتن میمونی را که سونا را تهدید می کند بر عهده می گیرد. نوآ، آنایا و سونا مسئولیت تلفات سیل را بر عهده دارند، اما باز هم انسان رهبری آن طرح را بر عهده می گیرد و می تواند بیشتر تقصیرها را به دوش بکشد. این طفره رفتن از مسئولیت میمون ها با مرگ پروکسیموس به حدی خنده دار می رسد. مرگ او با افتادن مستقیماً با کوبا مشابهت دارد، اما از آنجایی که این همراهان عقاب میمون ها هستند که او را به جای خود میمون ها از لبه هل می دهند، فیلم می تواند آن را به عنوان یک پیروزی به جای شکست اخلاقی پیچیده در اوج جلوه دهد. از "سپیده دم سیاره میمون ها."
چگونه Avatar: The Way of Water راه را هموار کرد
مجموعه پیش درآمد «سیاره میمون ها» DNA خلاقانه قابل توجهی با فیلم های «آواتار» جیمز کامرون دارد. ریک یافا و آماندا سیلور که نویسندگان «ظهور سیاره میمونها» و «طلوع سیاره میمونها» را نوشتهاند، همچنان به عنوان تهیهکننده در این سریال فعالیت میکنند. این زوج علاوه بر نوشتن «آواتار: راه آب»، در حال نوشتن «آواتار 3» با جیمز کامرون هستند، جایی که برای اولین بار با جاش فریدمن، فیلمنامهنویس «پادشاهی سیاره میمونها» کار کردند. هر دو فرنچایز از تسلط هنرمندان در فیلم Wētā FX استفاده می کنند.
اوج بر اساس سیل «پادشاهی» تشابهات مفهومی را با توالی کشتی در حال غرق شدن در «آواتار: راه آب» ترسیم میکند و چالشهای فنی نیز مشابه بودند. طبق یادداشتهای مطبوعاتی فیلم، اریک وینکوئیست، ناظر جلوهها، از فناوری توسعهیافته برای «راه آب» برای جلوههای آبی گسترده در «پادشاهی» استفاده کرده است. قابل ذکر است که تمام آبی که در فیلم دیده می شود CGI است.
در یادداشتهای مطبوعاتی، وینکویست اولین «آواتار» را بهخاطر سوق دادن فناوری ضبط عملکرد برای رسیدن به نقطهای میداند که سهگانه قبلی «سیاره میمونها» امکانپذیر شد و درباره آخرین قسمتهای هر دو سری، «پادشاهی سیاره» میگوید. از میمونها مسیر مشابهی داشت، به این معنا که ما به تازگی روی «آواتار: راه آب» کار کرده بودیم، که تصویری از عملکرد به جلو طاقدار بود، و سپس میتوانیم آن را دوباره در لوکیشن اجرا کنیم.
پایان Kingdom چه معنایی برای فرنچایز می تواند داشته باشد
"پادشاهی سیاره میمون ها" به عنوان شروع یک سه گانه طراحی شده است، و افشای پایانی ماموریت مخفی Mae، احتمالات زیادی را برای اینکه سریال از اینجا به کجا برود، باز می کند. بازگرداندن ارتباطات بین جناحهای مختلف مقاومت مخفی انسانی میتواند جنگ با میمونها را دوباره آغاز کند - و اگر این ارتباطات به فضا برسد، ما حتی به "سیاره میمونها" اصلی نزدیکتر میشویم.
اما انتظار نداشته باشید که این پیش درآمدها به این زودیها به چارلتون هستون برسند - «پادشاهی» تنها چند صد سال پس از امروز اتفاق میافتد، در حالی که «میمونها» در سال 68 در سال 3978 اتفاق میافتد. گیک، کارگردان، وس بال، به رویدادهای متعددی در جدول زمانی اشاره کرد که میتواند برای کاوش سرگرمکننده باشد: "مجسمه آزادی چه زمانی منفجر شد؟ قانونگذار از کجا آمده است؟ طومارهای مقدس از کجا وارد آن میشوند؟ تعداد زیادی وجود دارد. چیزهای کوچکی که بازی کردن با آنها سرگرم کننده خواهد بود زیرا ما در داستان این فرنچایز عالی که بیش از 50 سال را در بر می گیرد، جا می گیریم."
با وجود این که بسیاری از این افسانه های بزرگ در این سه گانه کار می کنند، بال به ScreenRant تأیید کرد که تمرکز اصلی روی قهرمانان دوگانه، Noa و Mae خواهد بود. او گفت: "رابطه اصلی بین این دو، آنچه آنها با هم پشت سر گذاشتند، چیزهایی که در مورد یکدیگر آموختند، چه خوب و چه بد، برای درام بسیار مهم خواهد بود که اگر ما به اندازه کافی خوش شانس باشیم، می تواند اتفاق بیفتد. برای ساختن بیشتر."
آنچه کارگردان درباره سفر مای می گوید
وس بال همچنین در طول فیلم افکار خود را در مورد شخصیت Mae به ScreenRant ارائه کرد. او با تأکید بر اهمیت افشای پایانی، او را به عنوان «معمایی توصیف میکند که تا دقایق پایانی فیلم به آرامی باز میشود، جایی که دری به روی احتمالات بسیار بیشتری برای نوع بشر باز میشود».
بال در تلاش برای درک اینکه او از کجا آمده است و دقیقاً چگونه سفر او با نوآ و راکا او را تغییر می دهد، گفت: "می توانید او را به عنوان یک شخصیت تصور کنید که چگونه میمون ها عامل سقوط آنها بودند، که احتمالاً درست نبود. تصور خاصی از این چیزها دارد و او مجبور است دو میمون بسیار مهربان و خوب را همراهی کند.
بال مبارزات مای را با مضامین کلی در مورد تضادهای اجتماعی مرتبط می کند که به مجموعه «سیاره میمون ها» به عنوان یک کل دامن می زند. در حالی که کاوش در این مضامین ممکن است در نقاطی تیره و تار شود، بال داستانهای موازی مای و نوآ را به شکلی خوشبینانه ترسیم میکند و میگوید: "فکر میکنم هر دو به خاطر تجربیاتشان با هم تغییر کردهاند. امیدوارم برای بهتر شدن."
طرفداران باید برای ادامه فیلم صبور باشند
هفت سال بین اکران «جنگ برای سیاره میمونها» و «پادشاهی سیاره میمونها» میگذرد که ساخت این فیلم پنج سال طول کشید. اگر دیزنی به بخشهای باقیمانده از سهگانه پیشنهادی وس بال چراغ سبز نشان دهد (و اگر این سهگانه پولی به دست آورد تقریباً مطمئناً این کار را انجام میدهند)، طرفداران ممکن است همچنان منتظر مدتها منتظر باشند – اما اگر کیفیت دنبالهها را تضمین کند، صبور بودن نتیجه خواهد داد. حداقل به اندازه "پادشاهی سیاره میمون ها" چشمگیر خواهد بود.
وس بال به ComicBook.com گفت: «هر چقدر طول بکشد طول می کشد. "خوشبختانه چون این فرنچایز برای استودیو مهم است، ما آن را به درستی انجام خواهیم داد، همانطور که این یکی را انجام دادیم، وقت گذاشتیم و آن را درست انجام دادیم ... این کار به زمان نیاز دارد، خود توسعه، و مهم ترین چیز من این است که نمی خواهم وقتی اسکریپت تمام نشد وارد مرحله آماده سازی شوید."
بال تجربیات بدی با پروژه هایی داشته است که بدون فیلمنامه تمام شده تولید می شوند، و فکر می کند هالیوود به عنوان یک کل می تواند از وقت گذاشتن بین دنباله ها سود ببرد. اما نگران نباشید که باید خیلی منتظر بمانید، زیرا به نظر می رسد که بال در حال حاضر الهامات زیادی از داستان داشته است، و می گوید: "زمانی که این فیلمنامه را توسعه می دادیم، ما در مورد این سوالات زیاد فکر می کردیم، بنابراین ما ایده ای داریم که کجا می خواهیم برو و جای زیادی برای درام عالی وجود دارد."