این سری جشنواره بین المللی فیلم تورنتو غیرعادی بود. به لطف اعتصابهای دوگانه، فرشهای قرمز پر ستاره از بین رفتهاند و با معرفیهای نسبتاً آرام و عدم سر و صدای عمومی جایگزین شدهاند. مطمئناً، چند چهره مشهور در اطراف شهر وجود دارد، اما این منظره سنتی مشهور این جشنواره نیست. با این وجود، TIFF 2023 بهترین فیلم شب افتتاحیه جشنواره در سالهای اخیر را داشت، احتمالاً تا به حال، با شکل «پسر و ماهی خوار» اثر هایائو میازاکی، که به مخاطب خوششانس اولین فرصت برای دیدن فیلم را در خارج از ژاپن داد.
اگر «باد برمی خیزد» آخرین فصل کارنامه برجسته میازاکی بود، این آخری است. این فیلم استادانه مضامینی را که او در تمام زندگی خود با آنها بازی کرده است بازتاب می دهد و در عین حال شگفتی کودکانه اش و حس نزدیک شدن به پایان را در هم می آمیزد. این به نوعی هم افسانه یک بچه و هم خداحافظی یک پیرمرد در آن واحد است، تشخیص این که روزهای خلقت به زودی به پایان می رسد اما استودیو گیبلی اکنون به نسل ها قدرت داده است تا صدای خود را بیان کنند. کمی بیشتر از آنچه که من میخواهم طول میکشد، اما تا زمانی که به اوج عاطفی خود میرسد، به نظر غیرقابلعوامل است. «پسر و ماهی خوار» اثر فوق العاده دیگری از میازاکی است. این یک هدیه است.
مانند بسیاری از فیلمهای میازاکی، اکشن «پسر و حواصیل» ترس و آسیب دوران کودکی را به تصویر میکشد. ماهیتو مادرش را در آتش سوزی بیمارستان از دست می دهد و سپس مجبور می شود در طول جنگ همراه با پدرش و عروس جدیدش ناتسوکو از توکیو فرار کند. در حومه شهر، او یک ساختمان باستانی را پیدا می کند که اسرار زیادی را در خود جای داده است، از جمله گذری به دنیای دیگری که در آن ناتسوکو گم می شود و ماهیتو می تواند مادر جدیدش، احتمالا مادر پیرش، و شاید کل جهان را نجات دهد.
«پسر و حواصیل» به وضوح با مضامینی بازی میکند که میازاکی قبلاً با پژواکهایی از «Spirited Away»، «My Neighbor Totoro»، «Howl's Moving Castle» و غیره بازی میکند، اما این تنها بهترین موفقیتها نیست. این کار هنرمندی است که در مورد یک حرفه منعکس می شود. بدون اینکه چیزی خراب شود - و در یک بررسی کامل در دسامبر منتشر شود - این داستان درباره پذیرش، رستگاری و قدرت خلقت است. این فیلمی است که به نوعی «آلیس در سرزمین عجایب» و زندگی خود میازاکی را به طور همزمان به یاد می آورد. «پسر و حواصیل» شخصیتی را نشان میدهد که میتواند خدا یا میازاکی (یا هر دو) باشد در کنار طوطیهای فاشیست که به طرز هیستریکی دوست دارند چاقوها را تیز کنند، موجودات کوچک جادویی به نام واوارا که به نظر میرسد برای نسلها در محصولات گیبلی حضور دارند و البته ، حواصیل عنوان که یک شیاد کلاسیک و موجودی است که به نظر می رسد ماهیتو را عذاب می دهد اما شجاعت خود را پنهان می کند.
انیمه The Boy and the Heron از کتاب مورد علاقه میازاکی در دوران کودکی، «چگونه زندگی میکنی؟» که ترجمه مستقیم عنوان فیلم در ژاپن است، الهام گرفته شده است. او به صراحت از آنچه در جوانی الهام بخش او بود (همراه با برخی جزئیات زندگی نامه) خطوطی را ترسیم می کند که چگونه امیدوار است در 40 سال گذشته الهام بخش مردم باشد. این در مورد مکانی است که در آن زندگی و مرگ در هم تنیده شده است، جایی که کودکی و پایان زندگی می توانند بازتابی از یکدیگر باشند. در «پسر و حواصیل» چیزهای زیادی برای بازکردن موضوعی و روایی وجود دارد، اما آخرین چیزی که به آن اشاره میکنم این است که به سادگی فوقالعاده است. زمانی که هواپیمای زمینی را تقریباً در نیمهی راه فیلم طی میکند، به یکی از چشمگیرترین رویاهای میازاکی تبدیل میشود. به نظر می رسد رویای یکی از بزرگترین خالقان ما زنده شده است.
جدیدترین فیلم اسطوره انیمه هایائو میازاکی در جشنواره های پاییزی به نمایش درآمده است، اما به زودی در سینماهای ایالات متحده برای عموم نمایش داده می شود. مانند بسیاری از انیمه های منتشر شده در سال های اخیر، The Boy and the Heron هم به زبان اصلی ژاپنی خود (با زیرنویس انگلیسی) و هم به دوبله انگلیسی در دسترس خواهد بود.
روز سه شنبه، توزیع کننده آمریکایی GKIDS اعلام کرد که بازیگران پر ستاره این دوبله انگلیسی شامل کریستین بیل، دیو باوتیستا، جما چان، ویلم دفو، کارن فوکوهارا، مارک همیل، رابرت پتینسون و فلورانس پوگ هستند. لوکا پادوان، بازیگر نقش پسر جوان همسایه پاکو در فصل 1 سریال You، صداپیشگی شخصیت اصلی داستان یعنی ماهیتو ماکی را بر عهده خواهد داشت. پتینسون، برای آنچه ارزشش را دارد، صداپیشگی حواصیل خاکستری عنوان را خواهد داشت. بیل حداقل تجربه فیلمهای میازاکی را دارد و صداپیشگی جادوگر در دوبله انگلیسی Howl's Moving Castle را بر عهده داشته است. The Boy and the Heron در 14 ژوئیه در سینماهای ژاپن اکران شد، با بازاریابی بسیار کم به غیر از تصویر تیزر میازاکی از حواصیل.
از آنها، میتوان نتیجه گرفت در حالی که فیلم قبلی میازاکی، «باد برمیخیزد» در سال 2013، یک فیلم زندگینامهای تاریخی از مهندس هواپیمای ژاپنی جیرو هوریکوشی بود، «پسر و حواصیل» به عناصر فانتزی بازمیگردد که طرفداران میازاکی و استودیو گیبلی از آثار گذشته مانند آنها تشخیص میدهند. پرنسس مونونوکه و روحیه دور. به عنوان مثال، باوتیستا صداپیشگی شخصیتی به نام پادشاه طوطی را بر عهده دارد، در حالی که تونی رولوری و دن استیونز صداپیشگی دیگر طوطیهای انساننما را بر عهده دارند.
دوبله The Boy and the Heron مطابق با توافقنامه دوبله خارجی اتحادیه بازیگران سینما - فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) ساخته شده است که در حال حاضر توسط اتحادیه بازیگران هالیوود مورد اعتصاب قرار نگرفته است. GKIDS همچنین یک شرکت مستقل است که با اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) مرتبط نیست.
در اینجا شرح رسمی استودیو گیبلی از پسر و حواصیل، برای کسانی که کنجکاو هستند، آمده است: "پسر جوانی به نام ماهیتو که مشتاق مادرش است، وارد دنیایی می شود که زنده ها و مرده ها در آن اشتراک دارند. در آنجا مرگ به پایان می رسد و زندگی یک چیز را پیدا می کند. یک فانتزی نیمه اتوبیوگرافیک درباره زندگی، مرگ و آفرینش، در ادای احترام به دوستی، از ذهن هایائو میازاکی."