پیگیری داستان این فیلم با وجود آن همه شخصیت و شلوغی، واقعاً دشوار است ولی تصاویر به اندازهای جذاب هست که شما را با خود همراه کنند. فیلم زمانی که در جشنوارهی کن اکران شد، با نظرات منفی زیادی روبرو بود و اکثریت سالن را ترک کردند. گرمان در اینجا حقایق تاریخی، خاطرات و کابوسهای آن دوره را باهم ترکیب میکند. مسکو در روزهای پایانی رژیم استالین است. مجموعهای از بازداشتها با هدف قرار دادن پزشکان یهودی که متهم به توطئه برای ترور استالین و نخبگان شوروی بودند، صورت میگیرد. ژنرال کلنسکی، خود را هدف توطئه میبیند و فرار میکند تا از محکومیت گولاگ یا اعدام جلوگیری کند. خشونت در تمام بافت فیلم رخنه کرده و در وجود تمام کاراکترها موج میزند. کاراکترها را میبینیم که به یکدیگر سیلی میزنند، به صورت هم تف میاندازند و حتی گاهی این خشونتها، کشنده میشوند. میلیونها نفر در قرن بیستم تحت چنین سیستمی زندگی میکردند و این فیلم تصویرگر پوچی و بیرحمی آن دوره است. فیلمبرداری این فیلم، بدیع و مبتکرانه است. گرمان در جایی گفته بود که یکی از اشخاص الهامبخش این فیلم، فلینی بود. نیمهی اول فیلم هرج و مرج و آشفتگی زیادی دارد. نیمهی دوم از این آشفتگی کاسته و بر خشونت و وحشیگری آن افزوده میشود. هرچه فیلم بیشتر پیش میرود، تاریکتر میشود. ده سال صرف ساخت این فیلم شده است. این فیلم برای افرادی که مایل به سرگرم شدن هستند، نیست. چرا که هدف این فیلم سرگرم کردن نیست ولی در صورت ارتباط با فیلم، متوجه گذر زمان نخواهید بود.
⭕️ برای دریافت این فیلم و فیلمهای دیگرِ آرشیوِ "سینمای متفکر" لطفا در دایرکتِ اینستاگرام پیام ارسال بفرمایید.
https://www.instagram.com/cinemayemotafaker