این مقاله پیش از این در سایت کلاسی فیلم منتشر شده است، برای مطالعه این مقاله و دانلود فایل پی دی اف مربوط به آن به اینجا مراجعه کنید.
-------------------------------------------------------
گاهی اوقات برایم سوال بود که وظایف منشی صحنه چیست؟ چه کسی کلاکت را می زند و بازیگردان یعنی چه؟ در این پست تلاش کردم برخی از مهمترین عوامل تولید یک فیلم را به همراه وظایفشان لیست کنم.
------------------------------------------------------
اگر نکته یا نقدی دارید لطفا با من در میان بگذارید تا کارهایم را اصلاح کنم.
اول) تهیه کننده (Producer)
من از مرحله توسعه تا پتیتن پروژه مشغول هستم. من مسائل مربوط به جذب منابع (پول)، استخدام پرسنل اصلی، قراردادها و توزیع کنندگان اثر را معرفی، مدیریت، هماهنگ و کنترل می کنم.
دوم) کارگردان (Director)
من جنبه های هنری و کیفی یک فیلم را مدیریت می کنم. من روی اجرای بازیگران تاثیر می گذارم و جزئیات فنی مثل محل و زاویه دوربین، نورپردازی، لنزها، تدوین، زمان بندی و صداگذاری را مدیریت می کنم و درباره داستان نظر می دهم.
سوم) فیلمنامه نویس (Screenwriter)
من درباره داستان تحقیق می کنم، آن را می پرورانم و فیلمنامه را نوشته و تحویل تهیه کننده می دهم. معمولا فریلنسر هستم و مستخدم جایی نیستم، فیلمنامه خود را می نویسم و برای دستیابی به تهیه کنندگان تلاش می کنم (pitch) به این امید که یا فیلمنامه من مورد پذیرش آنها قرار گیرد، یا اینکه ایده آن برای فیلمنامه دیگری مورد استفاده قرار گیرد.
تیم تولید
چهارم) تهیه کننده اجرایی (Executive Producer)
من سرمایه گذار طرح هستم، یا فرآیند سرمایه گذاری را ممکن ساخته ام. گاهی بیش از یک نفر در شغل من فعالیت کنند.
پنجم) تهیه کننده خط (Line Producer)
من بودجه ساخت فیلم را مدیریت می کنم. گاهی اوقات مدیریت منابع مالی تولید فیلم را نیز روزانه مدیریت می کنم.
ششم) مدیر تولید (Production Manager)
من تحت نظر تهیه کننده خط، مدیریت منابع فیزیکی تولید از جمله پرسنل، ادوات، منابع مالی و برنامه ها را هدایت می کنم. مسئول نگه داشتن فیلمبرداری طبق برنامه و بودجه از پیش تعیین شده من هستم.
هفتم) مجری تولید (Production Coordinator)
من رابط اطلاعاتی فرآیند تولید هستم. مسئولیت من تهیه تمام مسائل لوجستیک از جمله استخدام خدمه، تهیه ابزار و قرارها است. همچنین هماهنگی بین تیم های مختلف توسط من انجام می شود.
هشتم) منشی تولید (Production Secretary)
من در کارهای دفتری به مجری تولید و مدیر تولید کمک می کنم. من همان کسی هستم که کلاکت را جلوی دوربین می کوبم و مثلا می گویم: سکانس 12، برداشت 3!
نهم) حسابدار تولید (Production Accountant)
من مسئول مدیریت امور مالی و ثبت تراکنش ها در خلال تولید فیلم هستم. من رابطه نزدیکی با تهیه کننده و تیم تولید دارم و گزارش های خرج و برج را تهیه می کنم.
دهم) سرپرست پساتولید (Post-production Supervisor)
وقتی که فیلمبرداری تمام می شود، من مسئول فرآیندهای نهایی و کانال ارتباطی بین تهیه کننده، حسابدار، تدوینگر، صدابردار و استودیوهای مختلف هستم.
یازدهم) دستیار اول کارگردان (First Assistant Director)
من برنامه اجرایی را می نویسم و صحنه را هدایت می کنم. من به مدیر تولید و کارگردان در اجرای مو به موی برنامه و رفع مشکلات احتمالی کمک می کنم.
دوازدهم) دستیار دوم کارگردان (Second Assistant Director)
من رابطه نزدیکی با مجری تولید دارم و به او کمک می کنم تا برنامه های روزانه را مدون و اعلان کند. مثلا اطلاع رسانی برنامه های روز فیلمبرداری به بازیگران و عوامل صحنه وظیفه من است. همچنین تحت نظر مسئول مستقیم خودم، مسئولیت تغییرات احتمالی در برنامه ضبط را کنترل می کنم. اگر بازیگران یا عوامل صحنه به موقع و کامل آماده نباشند، مسئولین من را توبیخ می کنند.
سیزدهم) دستیار سوم کارگردان (Third Assistant Director)
من در اجرای بهتر برنامه صحنه کمک می کنم. مثلا مدیریت سیاه لشکر یا جمعیت های زیاد به عهده من است.
چهاردهم) دستیار تولید (Production Assistant)
من کمک می کنم که ارتباط صحنه و بخش های دفتری بهتر برقرار شود. مثلا انتقال فرم ها و اطلاعات از مسئولین دفتری به مسئولین صحنه به عهده من است. من به دستیار اول و دوم کارگردان کمک می کنم. اغلب انتقال بازیگران به محل اجرا به عهده من است.
پانزدهم) سرپرست متن (Script Supervisor)
من کنترل می کنم کدام بخش های متن ضبط شده و اگر تغییراتی در آن رخ داده چرا و چگونه رخ داده است. جزئیات متنی هر برداشت را ثبت می کنم و ارتباط بین ضبط سکانس ها را در فیلمنامه کنترل می کنم.
شانزدهم) مجری بدلکاری (Stunt Coordinator)
من رابطه نزدیکی با کارگردان و دیگر بخش های روی صحنه دارم تا در برنامه ریزی، اجرا و هماهنگی صحنه های دشوار به بازیگران کمک کنم.
تیم متن
هفدهم) مدیر داستانی (Story Producer)
من مسئول کنترل داستان در بخش های مختلف فیلم (یا اپیزودهای مختلف سریال) هستم. در فیلم های مستند من خط داستانی را توسط فرآیند تدوین یا تولید کنداکتور مدیریت می کنم. همچنین اگر برنامه میزبان/مهمانی باشد، متن میزبان را من می نویسم.
هجدهم) مجری متن (Script Coordinator)
من متن فیلمنامه را بخش بندی، چرک نویس و آماده استفاده هر یک از بازیگران یا عوامل تولید می کنم.
تیم اماکن
نوزدهم) مدیر اماکن (Location Manager)
من تهیه و اجاره مکان برای استفاده تیم تولید را به عهده دارم. همچنین تهیه لوجستیک و هزینه کرد مسائل مربوط به مکان به عهده من است. من بین صاحبان اماکن، طریقه استفاده از اماکن و مسئولین طرح رابط هستم.
بیستم) مسئول صحنه (On-set Coordinator)
اولین نفری که به صحنه می آید و ورود دیگران را تسهیل می کند، مسئولیت نظافت و نگهداری از مکان را به عهده دارد و به عوامل در استفاده از مکان کمک می کند، من هستم.
تیم فیلمبرداری
بیست و یکم) فیلمبردار یا مدیر فیلمبرداری (Director of Photography/Cinematographer)
من مدیر و مسئول کلی فیلمبرداری و نورپردازی فیلم هستم. من و کارگردان در مورد قاب بندی و نورپردازی صحنه ها تصمیم می گیریم.
بیست و دوم) اپراتور دوربین (Camera Operator)
در اغلب موارد فیلمبردار اصلی استفاده از دوربین را کنترل می کند، اما در غیاب او یا به تصمیم او من کنترل دوربین را به عهده می گیرم یا در ضبط صحنه های دشوار دوربین های ثانویه را مدیریت می کنم.
بیست و سوم) دستیار اول فیملبرداری (First Assistant Camera)
من دوربین را در حال ضبط روی فوکوس مناسب نگه می دارم و به فیلمبردار در تعویض لنز، حرکت دوربین و به طور کلی ضبط کمک می کنم.
بیست و چهارم) دستیار دوم فیلمبرداری (Second Assistant Camera)
من مسئول هماهنگی و سرویس دوربین ها هستم. مثلا فیلم خام را در دوربین قرار می دهم، یا اطلاعات ضبط دیجیتال را ثبت و ذخیره می کنم و برای تیم های دیگر ارسال می کنم.
بیست و پنجم) جمع آور داده ها (Data Wrangler)
من مسئول انتقال اطلاعات دوربین های دیجیتال به کامپیوتر یا هارد درایوها هستم.
بیست و ششم) برش دهنده ویدیو (Video Split)
من مسئول دوربین های کوچکی هستم که روی دوربین اصلی تعبیه شده اند و به کارگردان اجازه می دهند که فرایند ضبط را روی مانیتور کوچک خود ببیند.
تیم صدا
بیست و هفتم) صدابردار (Sound Recordist)
وظیفه من ضبط صداهای روی صحنه است. من نوع میکروفون، محل نصب و چگونگی ضبط را کنترل می کنم. سپس وظیفه ترکیب صداها به عهده من است. همچنین ضبط صداهای اضافی که بعدا در تدوین به کار می آید به عهده من است.
بیست و هشتم) اپراتور بوم (Boom Operator)
من مسئول قراردادن میکروفون ها در محل مناسب، و سپس حرکت دادن آنها هستم. آن کسی که بوم صدا را بالای قاب دوربین نگه می دارد، من هستم. اگر میکروفونی سوت بکشد، مرا توبیخ می کنند.
تیم صحنه (گریپ)
بیست و نهم) مدیر صحنه (Key Grip)
من متخصص تجهیزات صحنه هستم و اعضای گروهم را برای استفاده از آنها مدیریت می کنم. من ارتباط نزدیکی با فیلمبردار دارم، تا به او کمک کنم دوربین خود را به بهترین شکل جاسازی کند یا حرکت دهد. (در آمریکا و کانادا و انگلیس وظایف چنین تعریف می شود.)
سی ام) مسئول صحنه یا بهترین پسر (Grip or Best Boy)
من دستیار اصلی مدیر صحنه هستم و مسئول کارهای تجهیزات دوربین و نورپردازی هستم. اگر در کارهای الکتریکی کمک کنم گفر (Gaffer) خوانده می شوم. اگر خانم باشم، بهترین دختر خوانده می شوم.
سی و یکم) اپراتور ارابه (Dolly Operator)
من مسئول ارابه ها برای حرکت دوربین روی آنها هستم. تنظیم سطح و ارتفاع، و تضمین حرکت یکنواخت ارابه به عهده من است. گاهی اوقات فیلمبردار و همکاران او نیز سوار ارابه های من می شوند!
تیم برق
سی و دوم) گفر (Gaffer)
من مسئول اصلی کارهای برقی پروژه خصوصا مسائل مرتبط با نورپردازی هستم. من هم گاهی پسر خوب یا دختر خوب خوانده می شوم و وظایفم اشتراکات زیادی با مسئول صحنه دارد.
سی و سوم) تکنسین نورپردازی (Lighting Technician)
من مسئول تنظیم و کنترل نور روی صحنه و پشت صحنه هستم.
تیم لباس
سی و چهارم) طراح لباس (Costume Designer)
مسئولیت اصلی من طراحی و اجرای لباس های بازیگران است.لباس شامل تمام چیزهایی است که بازیگران روی صحنه می پوشند، از کلاه و دستار گرفته تا کت و شلوار یا حتی دکمه و بند کفش. من پوشش شخصیت ها را در طول زمان طراحی می کنم و برای تایید نزد کارگردان و فیلمبردار می برم.
سی و پنجم) سرپرست لباس (Costume Supervisor)
من تولید و تهیه لباس ها را از فرآیند خرید یا بافت تا اندازه کردن به عهده دارم. منابع مالی جهت تهیه لباس ها توسط من مدیریت می شود. من دستیار اول طراح لباس هستم و دستورات مدیرم را اجرایی می کنم.
سی و ششم) کشیک لباس (Costume Standby)
من روی صحنه و پشت دوربین می ایستم و مراقبم که لباس بازیگران خراب یا نامرتب نشود. بین کات های کارگردان من لباس های بازیگران را مرتب می کنم و مواظبم بین یک سکانس تا سکانس بعدی تغییر عمده ای روی تنظیمات لباس رخ ندهد. همچنین من به بازیگران کمک می کنم که لباس های خود را بپوشند.
سی و هفتم) تمام کننده هنری (Art Finisher)
من معمولا پیش از فرآیند تولید استخدام می شوم تا لباس های خریداری یا دوخته شده را با زمینه داستان همراستا کنم. مثلا لباس های قدیمی را کهنه یا پاره می کنم یا لباس های نو را اتو و تمیز می کنم.
سی و هشتم) خیاط (Cutter)
سر خط تولید لباس ها من هستم. من لباس ها را می دوزم، یا در صورت نیاز می خرم و آنها را مناسب سایز بازیگران تنظیم می کنم.
دیگر عوامل تولید
سی و نهم) بازیگردان (Casting Director)
من رابطه نزدیکی با کارگردان و تهیه کننده دارم و با داشتن فهم دقیق از داستان به آنها در استخدام و بهره برداری از بازیگران کمک می کنم. به عنوان مثال فرآیند مصاحبه و استخدام بازیگران تحت نظر من انجام می شود.
چهلم) هنرمند استوری بورد (Storyboard Artist)
من صحنه های داستان را پیش از تولید مصور می کنم تا به کارگردان، فیلمبردار و عوامل تولید یک دید واقعی بدهم و آنها را در طراحی و ساخت آن کمک کنم. به طور ویژه در فیلم های سخت مثل فیلم های جنگی، اکشن یا با جلوه های ویژه نیاز به من مبرم است.
چهل و یکم) آشپز (Caterer)
من مسئول تهیه و توزیع غذای عوامل هستم.
چهل و دوم) واحد پرستاری (Unit Nurse)
من کمک های اولیه و امور ساده پزشکی روی صحنه را به عهده دارم. ممکن است گاهی به بازیگران توصیه کنم کاری را بکنند یا نکنند.
چهل و سوم) واحد روابط عمومی (Unit Publicist)
من مسئول ارتباط برقرار کردن با رسانه ها، توزیع کننده ها و پوشش خبری پروژه هستم. من در ارتباط با تهیه کننده از بودجه مطلع می شوم و مطابق آن برنامه ریزی می کنم.
چهل و چهارم) عکاس (Photographer)
من از عوامل، وسایل و فرآیند کار پشت و جلوی صحنه عکس و فیلم می گیرم.
چهل و پنجم) واحد مدیریت ترابری (Unit Manager)
من مدیر حمل و نقل وسایل از یک مکان به مکان بعدی هستم. باز کردن و بستن ابزار به عهده تیم من است.