کوجیما، خالقی بزرگ و هنرمند بازیساز معروف دنیای بازیهای ویدیویی، در کارنامه خود آثاری مثل Metal Gear و Death Stranding را دارد. از زندگی حرفهای او و ترتیب اتفاقات، از ساخت اولین متال گیر تا تاسیس استدیو کوجیما پروداکشنز را مروری کوتاه میکنیم.
در ۲۴ام آگوست ۱۹۶۳ در توکیو ژاپن فردی متولد شد که بعدها به یکی از معروفترین و بزرگترین بازیسازهای دنیا تبدیل شد. در حال حاضر کمتر کسی در دنیای بازیهای ویدیویی و حتی دیگر دنیاهای سرگرمی وجود دارد که خالق آثار مهمی مثل Metal Gear «متال گیر» را نشناسد. هیدئو کوجیما به واسطه اجبار خانواده برای دیدن فیلمهای سینمایی از همان ابتدا علاقهمند دنیای کارگردانی و نویسندگی شد. در بچگی داستانهای خود را به مجلات مختلف میفرستاد تا شاید چاپ شود ولی حجم ۴۰۰ صفحهای داستانهایش مانع چاپ آنها میشد. کوجیما حتی در دروران مدرسهی خود فیلم آماتور گونهی زامبی محوری با همراهی دوستان و همکلاسیهای خود ساخته بود.
کوجیما زمانی که در رشته اقتصاد مشغول تحصیل بود، اکثر اوقات فراقت خود را صرف بازیهای مورد علاقه خود میکرد. بازی سوپر ماریو از همان ابتدا او را شیفته خود کرد و رویای ساخت بازی و کار در شرکت نینتندو را به ذهن کوجیما انداخت؛ اما او هیچگاه نتوانست رویای کار در شرکت نینتندو را به واقعیت تبدیل کند. کوجیما برخلاف میل خانواده و با وجود مخالفتهای آنها وارد شرکت کونامی شد. در ابتدا با توجه به عدم آشنایی کوجیما با برنامهنویسی و مباحث مرتبط، تمام ایدههای او توسط کونامی رد میشد. اما تب بازیهای جنگی دههی ۸۰ میلادی کوجیما را وادار کرد تا ایدههای خود را بهصورت مستقیم با مدیران ارشد کونامی در میان بگذارد؛ ایدهی استفاده از یک نفر در دل جنگ بدون داشتن اسلحه و یک پاکت سیگار. این ایده جذاب و عجیب در آن دوران همراه با توضیحات و اشتیاق کوجیما، نظر مدیران کونامی را جلب میکند و کار روی پروژه متالگیر، یکی از تاثیرگذارترین بازیهای جهان آغاز میشود.
این بازی در سال ۱۹۸۷ برای کنسول MSX2 عرضه شد. متالگیر تاثیر فراوانی در شکلگیری سبک مخفیکاری داشت و مخفیکاریهای بازیهای امروزی به نوعی مدیون کوجیما و بازیهای او است. موفقیت متالگیر ، همچنین انتشار محدود بازی اول سبب شد تا کونامی تصمیم بگیرد، نسخه های بیشتری از متالگیر منتشر کند. اما این بازیها بدون دخالت کوجیما ساخته و برای کنسول NES عرضه شد. ضعف بازیهای ساخته شده توسط کونامی و خروج از فضا و سبک مخصوصی که کوجیما با متالگیر ایجاد کرده بود سبب شد تا موفقیتهای بازی اول هرگز برای دو نسخه بعدی تکرار نشود.
بعد از شکست در دنبالهسازی، سرانجام کونامی کوجیما را دوباره وارد پروژه متالگیر کرد. بلافاصله کوجیما تصمیم گرفت دو بازی ساخته شده توسط کونامی را نادیده گرفته و دنبالهای برای بازی اول با نام «متالگیر:سالید اسنیک» بسازد. این بازی به لطف عرضه بزرگتر، باعث شناخته شدن و محبوبیت شدید کوجیما در میان بازی دوستان شد. اما گل سر سبد ساختههای کوجیما و آغازکننده نسلی نو از صنعت بازیهای ویدیویی بدون شک سالید و سالید 2 است. این بازیها باعث ورود صحنههای سینمایی و ساختار سینما گونه به دنیای بازی شدند.
کوجیما در کنار ساخت نسخههای مختلف متالگیر ، بازیهای دیگری هم ساخت که همه آنها در یک عنصر شباهتهایی دارند،عنصر داستانگویی. او به لطف تجربههای کوچک در فیلمسازی و نوشتن رمانهای چند صد صفحهای، در یک بازی برای شخصیتهای خود بهخوبی داستانسرایی میکند. داستانهای نوشته شده برای بازی آنقدر برای کوجیما مهم است که انرژی بسیار زیادی صرف روایتهای بیعیب و نقص بازیهایش میکند. داستان زیبای بازی «متالگیر:سالید» و داستان عمیق، لایه لایه و پر از جزئیات «متالگیر:سالید 2» از بارز ترین نمونههای داستانی بازیهای کوجیما است.
از دیگر نکاتی که کوجیما را متمایز و محبوب کرده، استفاده از مکانیزمهای مختلف و گیمپلیهای غیر قابل پیشبینی بوده است. به همین دلیل هر بازی جدیدی از کوجیما معرفی میشود، هیجان زیادی برای طرفداران به وجود میآید، زیرا میخواهند بدانند اینبار کوجیما چه شگفتی جدیدی در بازی خود دارد. نمونه این مورد هم مکانیزمها و گیمپلی بازیهایی مثل سالید2 است که بعضی از آنها به حدی محبوب است که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.
بعد از موفقیتهای بزرگ کونامی با مجموعهی متالگیر، کوجیما با حمایت و پشتیبانی کونامی استدیو کوجیما پروداکشنز لس آنجلس را تاسیس کرد. انتشار نسخههای مختلف و متنوع مجموعه متالگیر تا نسخه ۵ و سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. اما در این سال بود که اعلام شد نسخه ۵ آخرین بازی از این مجموعه خواهد بود که به رهبری هیدئو کوجیما ساخته میشود. طبق اعلام کونامی استدیو لسآنجلس کوجیما پروداکشنز بسته شد و بعد از انتشار بازی، کوجیما بعد از نزدیک ۳۰ سال کار، از کونامی جدا شد.
بعد از جدایی بازهم برخلاف نظر خانواده و نزدیکانش که تمایل به بازنشستگی کوجیما داشتند، استدیو کوجیما پروداکشنز را اینبار با حمایت سونی و با جمعآوری تیم قبلی به راه انداخت. تشکیل استدیو مستقل جدید کار آسانی نبود و تلاش برای آماده شدن این استدیو جدید زمان و انرژی زیادی را میطلبید. سرانجام پس از استخدام افراد جدید و اضافه شدن به تیم قبلی و آمادهسازیهای گسترده، پس از دو سال این استدیو شروع به ساخت بازی جدید به نام Death Stranding«دث استرندینگ» کرد. حدود ۲ سال این استدیو به صورت تمام وقت مشغول ساخت بازی بود و اطلاعات زیادی از آن منتشر نمیشد. تا اینکه به لطف همکاری و حضور پررنگ ستارههای هالیوودی در ساخت این بازی، اطلاعات بیشتری در اختیار طرفداران این بازیساز بزرگ قرار گرفت. با اطلاعات جدید و تریلرهای هیجانانگیزی که کوجیما منتشر میکرد طرفداران هرروز بیشتر از رو قبل منتظر عرضهی این بازی بودند.
اما امروز مدتی از عرضه بازی دث استرندینگ گذشته و تجربه کنندگان این بازی تبدیل به دو گروه مخالف سر سخت و موافق زامبی وار شدهاند. اما هرچه که است، دث استرندینگ به لطف دیده شدن و فروش نسبتا خوب،سنگ بنای محکمی برای استدیو تازه تاسیس کوجیما پروداکشنز بود. باید منتظر ماند و دید این استدیو برای ادامه راه فعالیتهای خود به رهبری هیدئو کوجیما چه برنامههایی دارد.
منابع :