ویرگول
ورودثبت نام
سینا سیابانی
سینا سیابانی
خواندن ۱۰ دقیقه·۳ سال پیش

پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۲۱

آکادمی علوم و هنر‌های سینما سرانجام اسکار ۲۰۲۱ را کمی دیرتر از زمان معمول برگذار خواهد کرد. در این سال عجیب و پر از تاخیر برای صنعت سینما، چه کسانی برنده جوایز اسکار خواهند بود؟

اسکار ۲۰۲۱ امسال حال و هوایی متفاوت با سال‌های گذشته دارد؛ از تاخیر در تاریخ مراسم تا کم بودن تعداد فیلم‌های اکران شده که همگی حاصل ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی آن است. عدم حضور فیلم‌های شاخص و تاخیر‌های مکرر در زمان اکران برخی آثار باعث شد تا اسکار امسال خلوت‌تر و شاید کمی متفاوت‌تر باشد. البته آکادمی اسکار با تغییر برخی قوانین و شرایط حضور فیلم‌ها در اسکار امسال، زمینه حضور آثار بیشتری را فراهم ساخت. امسال فیلم‌های کوچکتر و آثار افراد نوظهور امید بیشتری برای دیده و شناحته شدن دارند و به همین دلیل جذابیت اسکار ۲۰۲۱با وجود تمام مشکلات سال ۲۰۲۰، همچنان حفظ شده است. ۲۵ام اسفند ماه سال گذشته بود که نامزد‌های هر بخش به صورت رسمی اعلام شد و در این مطلب قصد داریم در ۱۱ بخش، شانس‌های اصلی کسب اسکار امسال را پیش‌بینی کنیم.

بهترین موسیقی متن اورجینال

در اولین بخش از قسمت‌های مختلف جوایز اسکار به سراغ بهترین موسیقی متن می‌رویم. با وجود فیلم Soul (روح) در مراسم امسال که در اصل در مورد یک موسیقی‌دان است؛ شانس اول اسکار را نیز این فیلم می‌دانیم زیرا موسیقی در بطن تک به تک لحظات فیلم رخنه کرده و موسیقی‌های ساخته شده توسط ترنت رزنر، آتیکوس راس و جان باتیسته برای این انیمیشن روح‌نواز و شگفت‌انگیز است. سازندگان موسیقی این فیلم برای خلق موسیقی‌هایی پویا‌تر و بهتر، با افراد زیادی از حوزه موسیقی در سراسر دنیا مشورت کرده‌اند؛ استاد کیهان کلهر از ایران نیز به عنوان مشاور در کنار سازندگان حضور داشته و نام او در تیتراژ پایانی فیلم به چشم می‌خورد.

فیلم‌های Minari (میناری) و Mank نیز از گزینه‌های دیگری است که موسیقی قابل توجهی دارند و توانسته‌اند حس خوبی را در حین تماشا به بیننده القا کنند. در صورتی که هیئت داوری اسکار اتفاق غیر‌منتظره‌ای رقم بزنند، این فیلم‌ها شانس برنده شدن را خواهد داشت اما به احتمال زیاد برنده اصلی «روح» خواهد بود.

بهترین فیلم‌برداری

امسال بخش بهترین فیلم‌برداری شاهد آثار خارق‌العاده‌ای نبود و بسیاری از فیلم‌ها از نظر کیفیت فیلم‌برداری در سطحی برابر قرار داشتند؛ اما می‌توان چند فیلم‌ را، یک درجه بالاتر از سایر آثار طبقه‌بندی کرد. فیلم Mank (مانک) ساخته دیوید فینچر یکی از آن آثار است. این فیلم که فیلم‌برداری آن توسط اریک مسراشمیدت انجام شده محصول نتفلیکس است. فینچر سال‌ها در فکر ساخت این فیلم بود اما استدیو‌های بزرگ حاضر به سرمایه‌گذاری برای این طرح نبودند تا اینکه نتفلیکس با سودای برنده‌ شدن در جشنواره‌های مختلف و کسب اعتبار، هزینه‌های ساخت این فیلم را متقبل شد.

از فیلم‌ها دیگری که می‌توانند برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری شوند می‌توان به درام- بیوگرافی ضد پلیس Juddas and the Black Messiah ساخته کارگردانی ناشناخته به نام شاکا کینگ اشاره کرد که نقد‌های مثبت زیادی را کسب کرده است.

بهترین انیمیشن

۲۰۲۰ همانند بخش بهترین فیلم‌برداری، سال چندان خوبی برای دنیای انیمیشن‌ها هم نبود و بسیاری از آثاری که امسال منتشر شدند کیفیت چندان بالایی نداشتند و نتوانستند نظرات مثبت زیادی از منتقدان و مردم کسب کنند که به توان آن‌ها را شانس بزرگ کسب اسکار دانست. انیمیشن‌هایی مثل Onward ،Trolls Word Tour و Scoob! از جمله آثار شاخصی بودند که در طول سال ۲۰۲۰ به بازار آمدند؛ اما نتوانستند آن‌چنان که باید نظر عموم مردم و منتقدان را کسب کنند و با واکنش‌های ضد و نقیضی مواجه شدند. برخلاف این فیلم‌ها، دیگر اثر ساخته استدیوی محبوب پیکسار، یعنی Soul «روح» با داستانی عمیق و رویکردی متفاوت در مفهوم زندگی و مرگ و هستی، حسابی سر و صدا کرد. به نظر می‌رسد شانس اول اسکار ۲۰۲۱نیز همین فیلم باشد.

البته یک انیمیشن نه‌چندان شناخته شده ایرلندی، محصول اپل پلاس به نام Wolfwalkers با کسب نمره ۸۷ از متاکریتیک و ۹۹ از راتن تومیتوز باعث شد روح چندان هم بی رقیب نماند و در صورت وجود شگفتی در جوایز، این فیلم را هم می‌توان دارای شانس برنده شدن دانست.

بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

در این بخش، همچون بخش‌های بهترین فیلم و کارگردان شاهد رقابت جذابی خواهیم بود. مدعیان جایزه فیلم‌نامه اقتباسی امسال دست پر هستند؛ اما شاید Nomadland (سرزمین آواره‌ها) که اقتباسی مستقیم از کتابی به همین نام است، گوی سبقت را از بقیه‌ی مدعیان برباید. فیلم‌نامه این فیلم توسط کلویی ژائو نوشته شده و داستان زنی را روایت می‌کند که در اثر اتفاقاتی، تصمیم گرفته است به صورت عشایری زندگی خود را ادامه دهد.

از شانس‌های مسلم دیگر کسب اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی The Father (پدر) است که با نویسندگی فلوریان زلر و کریستوفر همپتون در طول سال گذشته منتشر شده است. «پدر» اقتباسی از یک نمایشنامه به نام Lee pere است و همین مطلب باعث می‌شود آن را پشت سر «سرزمین آواره‌ها» بخت دوم کسب جایزه بدانیم. چون در سال‌های قبل اسکار معمولا توجهی به اقتباس‌های نمایشنامه‌ای نداشته است و بیشتر جایزه‌ها را فیلم‌هایی برنده شده‌اند که اقتباسی مستقیم و وفادار از یک کتاب بوده‌اند.

بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی

آرون سورکین نویسنده برنده جایزه اسکار برای فیلم The Social Networkبا نویسندگی و کارگردانی فیلم The Trial of the Chicago 7 (دادگاه شیکاگو هفت) شمشیر ر ا برای سایر مدعیان از رو بسته است و شانس اصلی اسکار ۲۰۲۱ برای بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی(اورجینال) به حساب می‌آید.

سورکین که سابقه چندین بار نامزدی را در کارنامه دارد؛ لحن تند، سیاسی، ضد تبعیض، درام و گاهی کمدی را در این فیلم ترکیب کرده و نوشته‌ای خلق کرده است که بر اساس نظر برخی از منتقدان نه‌تنها بهترین فیلم‌نامه امسال است، بلکه بسیار اسکار پسند هم است. البته سورکین بی‌رقیب نیست و در راه کسب جایزه فیلم‌های خوبی مثل Minari و Promising Young woman هم حضور دارند که شانس بالایی برای کسب این جایزه در مراسم امسال خواهند داشت.

بهترین فیلم خارجی زبان (بین‌المللی)

با وجود اینکه «میناری» در مراسم گلدن گلوب در دسته فیلم‌های بین المللی قرار گرفته بود؛ اما اسکار رویه‌ی متفاوتی در پیش گرفته و میناری را در بخش فیلم‌های اصلی حساب کرده است. با این اتفاق، یکی از بخت‌های اصلی کسب اسکار فیلم خارجی زبان از این دسته کنار رفت و راه برای فیلم‌های دیگری که کمتر شناخته شده‌اند باز شد. از جمله‌ی از این فیلم‌ها Another Round (یک دور دیگر) ساخته توماس وینتربرگ است. این فیلم که همکاری دیگری بین وینتربرگ و مد میکلسن پس از فیلم بسیار موفق The hunt محسوب می‌شود، نماینده‌ی کشور دانمارک در این بخش است. «یک دور دیگر» روایت‌گر رابطه چند دوست است که در بحران میا‌ن‌سالی به سر می‌برند.

با این‌که تصور می‌شد دو فیلم Charlatan نماینده جمهوری چک و Two of Us نماینده فرانسه‌، در گزینه‌های بعدی کسب جایزه باشند؛ اما در کمال تعجب آکادمی اسکار آن‌ها را در فهرست‌ نامزد‌های این بخش قرار نداده‌است. به این ترتیب شانس بعدی کسب جایزه به احتمال زیاد Qou vadis,Aida از کشور بوسنی باشد که نمرات بسیار خوبی از منتقدان و تماشگران خود دریافت کرده‌ است.

بهترین بازیگر نقش اول زن

رقابت در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن در این دوره اسکار بسیار سخت، پیچیده و بحث برانگیز است. فرانسیس مک دورمند بازیگر برنده دو جایزه اسکار برای فیلم‌های Tree Billboard Outside Ebing Missori و Fargo، امسال نیز با بازی تحسین شده‌ی نقش فرن در «سرزمین آواره‌ها» یکی از بخت‌های اصلی اسکار است؛ اما در مقابل کری مولیگان را هم داریم که با بازی خود در فیلمYoung Woman Promising توانست نظرات اهالی سینما را به سمت خود جلب کند و خود را بخت اول این جایزه معرفی کند.

اگر آکادمی اسکار جایزه این بخش را به مک‌دورمند بدهد، او پس از کاترین هپبورن با چهار اسکار، در رتبه دوم دارندگان جایزه اسکار با سه بار برنده شدن قرار خواهد گرفت. اما با توجه به اینکه فیلم سرزمین آواره‌ها در بخش‌های دیگری هم شانس کسب جایزه دارد، شاید سیاست‌های اسکار برای راضی نگه‌داشتن همه باعث شود مولیگان این جایزه را با خود به خانه ببرد. البته در حالت عادی و بدون در نظر گرفتن سیاست‌های اسکار هم مولیگان شانس بسیار بالایی برای کسب این جایزه دارد. به نظر می‌آید که آکادمی اسکار چالش سختی برای انتخاب برنده در این بخش خواهد داشت.

به غیر از این دو، ویولا دیویس برای بازی در Ma Rainey’s Black Bottom نیز می‌تواند از دیگر گزینه‌های کسب اسکار باشد. البته با وجود مولیگان و مک‌دورمند، انتخاب دیویس به عنوان برنده باعث تعجب خواهد شد.

بهترین بازیگر نقش اول مرد

یکی از غم‌ انگیز‌ترین صحنه‌های ممکن در اسکار، برنده شدن توسط کسی است که دیگر در قید حیات نیست. این اتفاق تلخ برای هیث لجر فقید در میان اشک و بهت همگان روی داد و حالا بعد از چند سال احتمال دارد این اتفاق تکرار شود. چادویک بوزمن بازی تحسین برانگیزی در Ma Rainey’s Black Bottom به نمایش گذاشت اما متاسفانه چندی پیش در اثر بیماری در گذشت تا علاوه بر این‌که این رویداد و کسب اسکار احتمالی را از دست بدهد، کارش در مارول و نقش بلک پنتر نیز نیمه‌کاره بماند. بوزمن نقش یک نوازنده به نام لی را به زیبایی هرچه تمام‌تر ایفا کرد و به نظر می‌رسد گزینه اصلی آکادمی اسکار برای بخش بهترین بازیگر مرد، این بازیگر فقید باشد.

آنتونی هاپکینز با بازی درخشان خود در نقش یک پدر ناتوان در «پدر» یکی دیگر از کسانی است که شانس بردن اسکار را دارد. هاپکینز نقش پدری فرتوت و سالمند که دچار مشکلات حافظه و عقلی است را به گونه‌ای به نمایش درآورده است که اسکار نمی‌تواند به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کند.

بهترین کارگردانی

سابقه جوایز اسکار نشان می‌دهد کسانی که برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز در بخش بهترین کارگردانی شوند، می‌توانند از مدعیان اصلی کسب اسکار نیز باشند. پیش‌تر آلفونسو کوارون توانسه این اتفاق را رقم بزند و امسال هم کلویی ژائو با فیلم Nomadland می‌تواند پس از کسب شیر طلایی بهترین کارگردانی، اسکار بهترین کارگردانی را نیز از آن خود کند. ژائو با به تصویر کشیدن زندگی عشایری یک زن، نگاهی متفاوت و زیبا به زندگی داشته و لایق این جایزه خواهد بود.

پشت سر ژائو، کارگردان سرشناسی به نام دیوید فینچربا فیلم «مانک» و لی ایزاک چونگ با فیلم «میناری» از دیگر کسانی‌اند که می‌توانند برنده اسکار باشند. فینچر با به تصویر کشیدن سیاه و سفید زندگی هرمان منکوویکزو داستان ساخت فیلم Citizen Kane (هم‌شهری کین) توانسته بار دیگر کارگردانی خود را به رخ بکشد. چونگ نیز با ارائه یک داستان از یک خانواده مهاجر و تصویرسازی‌های به یادماندنی از آن می‌تواند رقیبی برای ژائو در کسب عنوان بهترین کارگردان باشد.

بهترین فیلم

در نهایت به بخش بهترین فیلم می‌رسیم؛ این بخش شاید مهم‌ترین، جنجال برانگیز‌ترین و جذاب‌ترین بخش اسکار باشد. اسکار این بخش همواره تحت تاثیر تنش‌های سیاسی اجتماعی بوده و گاهی اوقات همین تنش‌ها منجر به انتخاب‌های عجیبی شده است. امسال به دلیل وجود کرونا و گرفتاری‌های فراوان آن برای تمام مشاغل؛ فیلم‌های زیادی شانس حضور در اسکار را نداشته‌اند. اما همین تعداد کم و کمی گمنام هم گزینه‌های جذابی را پیش روی آکادمی اسکار برای انتخاب بهترین فیلم گذاشته است.

فیلم Nomadland یا سرزمین آواره‌ها ساخته کلویی ژائو با ارائه یک اثر زیبا همراه با بازی‌های درخشان و فیلم‌‌نامه دقیق و منسجم، شانس اصلی کسب اسکار خواهد بود؛ اما در این راه رقیبان زیادی خواهد داشت. برخلاف بخش‌های قبل در این بخش آثار زیادی را به ترتیب شانس کسب اسکار معرفی می‌کنیم. «میناری» شانس بعدی کسب این جایزه است که با برداشتی جالب و تصویر‌سازی شخصی از یک خانواده مهاجر در آمریکا، کاملا اسکار پسند است و می‌تواند برنده جایزه اسکار شود. «دادگاه شیکاگو۷» هم از فیلم‌هایی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. ساخته آرون سورکین جذابیت و کشش کافی برای کسب این جایزه را دارد و باید ۵ام اردیبهشت ماه با امیدواری مراسم را دنبال کند. فیلم‌های «مانک» آخرین ساخته دیوید فینچر هم که رکورد‌دار کسب نامزدی در اسکار امسال است، در رتبه بعدی شانس کسب عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۱ حضور دارد.

هیئت داوران اسکار با انتخاب هر کدام از فیلم‌های بالا به عنوان بهترین فیلم امسال، گروهی از سینما دوستان را خوشحال کرده و گروهی دیگر را ناراحت و حتی شاید عصبانی بکند. به هر حال فقط یک فیلم باید برنده جایزه نهایی شود، پس منتظر تصمیم آکادمی اسکار می‌مانیم تا متوجه شویم در کدام دسته قرار می‌گیریم، خوشحال یا ناراحت.

با تمام این تفاسیر، همه‌ی گزینه‌های معرفی شده به عنوان برند‌گان اسکار ۲۰۲۱ تنها پیش بینی و گمانه‌زنی بوده و امکان دارد نظر آکادمی اسکار بر‌خلاف تمامی پیش‌بینی‌های انجام شده باشد. باید تا پنجم اردیبهشت منتظر ماند و دید امسال چه کسانی و برای چه فیلم‌هایی جوایز اسکار را با خودشان به خانه خواهند برد. آیا برای دومین سال پیاپی یک آسیایی جایزه بهترین فیلم را دریافت می‌کند؟ آیا فرانسیس مک‌دورمند تبدیل به دومین بازیگر دارنده بیشترین جایزه اسکار می‌شود؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات باید دو روز منتظر بمانیم.

اسکاراسکار2021Soulnomadlandمعرفی فیلم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید