توسعه دهندگان این ارز دیجیتال Jae Kwon و Ethan Buchman در سال 2014 الگوریتم اجماع یا ستون فقرات شبکه کازماس به نام Tendermint را طراحی کردند و سپس در سال 2016 این دو نفر وایت پیپر این سکه را منتشر کردند و در همان سال اولین توکن این شبکه با نام ارز دیجیتال اتم فروخته شد. یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی به نام The Interchain Foundation به شروع و توسعه این پروژه به جای Von و Ethan Bachmann کمک کرد، توسعه دهندگان آن را اینترنت بلاک چین مینامند. این سازمان در سال 2017 با میزبانی پیشنهاد اولیه توکن اتم (ICO) توانست بیش از 17 میلیون دلار جمع آوری کند. پیشنهاد اولیه اتم حدود 75 درصد از توکنهای موجود را به فروش رساند. 5 درصد به سرمایه گذاران اولیه و 10 درصد به زنجیره مردمی تعلق گرفت. سرانجام، دو سال بعد، در سال 2019، شرکت Tendermint موفق شد 9 میلیون دلار برای ادامه روند توسعه پروژه کازماس جمع آوری کند.
در سال 2014، اتریوم با پیشنهاد جدیدی برای ساخت برنامههای غیرمتمرکز وارد فضای بلاک چین شد. بر اساس ایده پلتفرم اتریوم، یک بلاک چین واحد وجود خواهد داشت که هر نوع برنامه ای را میتوان بر روی آن پیاده سازی کرد. اتریوم با تبدیل لایه اپلیکیشن به یک ماشین مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) این ایده را به واقعیت تبدیل کرده است. این ماشین مجازی قادر به پردازش برنامههایی به نام قراردادهای هوشمند بود که هر توسعهدهندهای میتوانست آنها را بدون اجازه در بلاک چین اتریوم ایجاد کند. این روش جدید این فرصت را برای هزاران توسعه دهنده فراهم کرده است تا برنامههای غیرمتمرکز یا dApps بسازند. اما محدودیتهای این روش خیلی زود ظاهر شد و هنوز هم وجود دارد. مقیاس پذیری، کاربردی بودن و استقلال محدودیتهای اصلی اتریوم هستند.
اولین محدودیت مقیاس پذیری است. برنامههای غیرمتمرکز ساخته شده بر روی پلتفرم اتریوم به نرخ رایج 15 تراکنش در ثانیه محدود میشوند. این به این دلیل است که اتریوم هنوز از یک الگوریتم اثبات کار استفاده میکند و برنامههای غیرمتمرکز اتریوم (dApps) برای منابع محدود یک بلاک چین رقابت میکنند.
محدودیت دوم، انعطاف نسبتا کمی است که به توسعه دهندگان ارائه میشود. ماشین مجازی اتریوم یک جعبه شنی (منطقه تست در یک سیستم کامپیوتری) است که باید با تمام موارد استفاده یک برنامه سازگار باشد و بنابراین برای موارد استفاده متوسط بهینه شده است. این بدان معنی است که توسعه دهندگان باید طراحی و عملکرد برنامههای خود را محدود کنند (به عنوان مثال استفاده از یک مدل حساب در یک پلتفرم پرداخت زمانی که مدل UTXO انتخاب بهتری است). همچنین توسعه دهندگان به چند زبان برنامه نویسی محدود میشوند و امکان اجرای خودکار کد وجود ندارد.
محدودیت سوم این است که هر برنامه از نظر استقلال محدود است زیرا همه آنها از یک محیط اساسی استفاده میکنند. حاکمیت به این معنی است که سیستم حاکمیت کنترل کاملی بر بلاک چین میزبان برنامه دارد. این محدودیت دو سطح نظارت را ایجاد میکند: نظارت بر برنامه و نظارت بر محیط زیربنایی. لایه اول با لایه دوم محدود میشود. اگر اشکالی در برنامه وجود داشته باشد، بدون تأیید مدیریت پلتفرم اتریوم قابل رفع نیست. اگر برنامه به یک ویژگی جدید در ماشین مجازی اتریوم نیاز دارد، معرفی آن هنوز به طور کامل در دست مدیریت پلتفرم اتریوم است.
این محدودیتها مختص پلتفرم اتریوم نیست، بلکه برای همه بلاکچینهایی است که میخواهند یک پلتفرم واحد بسازند تا تمام نیازها را برآورده کند. پلتفرم کازماس دقیقاً به این محدودیتها میپردازد.
چشم انداز پلتفرم کازماس این است که بلاک چینها را آسان تر ساخته و با فعال کردن تعامل، موانع بین آنها را از بین ببرد. هدف نهایی ساخت اینترنت بلاک چین است. شبکه ای از بلاک چینها که میتوانند به صورت غیرمتمرکز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کازماس به بلاک چینها اجازه میدهد مستقل بمانند، تراکنشها را به سرعت پردازش کنند و با سایر بلاک چینهای موجود در اکوسیستم ارتباط برقرار کنند و کارایی آنها را در موارد مختلف افزایش دهند.
این اهداف و چشماندازها با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای منبع باز، از جمله Tendermint، کیت توسعه نرمافزار کازماس (SDK) و پروتکل IBC، که ساخت سریع برنامههای بلاکچین خصوصی، امن، مقیاسپذیر و قابل تعامل را امکانپذیر میسازد، محقق میشوند. برای درک بهتر پلتفرم کازماس و آینده ارز دیجیتال اتم، باید در مورد این ابزارها و ویژگیها بدانید. همچنین فراموش نکنید که کازماس یک پروژه متن باز است که توسط تیم Tendermint تاسیس شده است. به عبارت دیگر، هر کسی میتواند با توسعه ابزارهای جدید، این پلتفرم بلاک چین را غنیتر و قدرتمندتر کند.
تا همین اواخر، ساخت یک بلاک چین مستلزم ساخت هر سه لایه (شبکه، اجماع و اجرا) از پایه بود. اتریوم با ارائه یک ماشین مجازی که به هر کسی اجازه میدهد منطق خود را در قالب قراردادهای هوشمند پیادهسازی کند، توسعه برنامههای غیرمتمرکز را آسانتر کرد. اما این ابزار ساخت خود بلاک چین را آسانتر نکرده است. پیاده سازی Go Ethereum، مانند بیت کوین، یک پشته فناوری است که فوک کردن یا تطبیق آن بسیار دشوار است. Tendermint که توسط بنیانگذار Cosmos توسعه یافته است، این مشکل را حل میکند.
Tendermint (BFT) راه حلی است که شبکه و لایههای اجماع بلاک چین را در یک موتور مشترک فراهم میکند و به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا به جای پروتکلهای پیچیده زیربنایی بر روی توسعه برنامهها تمرکز کنند. بنابراین، Tendermint صدها ساعت توسعه و زمان طراحی را ذخیره میکند. اگر دقت کرده باشید، نام Tendermint شامل BFT نیز میشود. BFT مخفف عبارت Byzantine Fault Tolerant Consensus Algorithm است که در موتور Tendermint وجود دارد.
موتور Tendermint با استفاده از یک سوکت پروتکل به نام Application Blockchain Interface یا ABCI به برنامه متصل میشود. این پروتکل رابط کاربری را میتوان در هر زبان برنامه نویسی تعبیه کرد و به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا زبانی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد.
کازماس به عنوان یک شبکه بلاک چین با قابلیت همکاری و مقیاس پذیری بالا که از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی میکند، بین توسعه دهندگان برنامههای غیرمتمرکز یا dApps بسیار محبوب است. اکوسیستم Cosmos یکی از بهترین گزینههای موجود برای توسعهدهندگانی است که به دنبال ساخت برنامههای کاربردی غیرمتمرکز زنجیره بلوکی بسیار کارآمد هستند. برخی از بهترین برنامههای غیرمتمرکز (dApps) در پلتفرم کازماس عبارتند از:
با تشکر از تیم تحریریه ابزار ترید
مقاله ارز اتم چیست ؟ ابزار ترید