ترجمه اختصاصی کوینگراف به نقل از بیتکوینمگزین؛ در این مقاله برخی از بهترین منابع برای یادگیری علت شکست روشهای اقتصادی، که منجر به اختراع بیتکوین، را برای شما آوردهایم. در این کتابها اصول اولیه اقتصادی با استفاده از دیدگاههای اقتصادی مکتب اتریشی بیان شده است.
در کتاب «اقتصاد در یک درس»، هنری هزلیت معتقد است که ما همیشه باید پیامدهای ناخواسته و غالباً دیدهنشده سیاست دولتها و اقدامات اقتصادی را در نظر داشته باشیم. او این نکته را با استفاده از «مغالطه پنجره شکسته» بیان کرده و میگوید، وقتی نانوا مجبور به خرج کردن پول برای جایگزینی پنجره شکسته شود، اقتصاد آسیب میبیند.
نانوا به جای استفاده از این پول برای سرمایهگذاری در یک کوره جدید، یا رنگ کردن نانوایی که به او و سایر مشاغل اطراف کمک میکند، بودجه خود را برای جایگزینی پنجره، که فقط به شیشهساز محل کمک میرساند، صرف میکند.
ما تنها میبینیم که پنجره شکسته به شیشهساز کمک میکند و نمیتواند آسیبی به اقتصاد بزند. بسیاری از ما تصور داریم که شیشه شکسته، به درآمد شیشهساز و در نتیجه رشد اقتصادی منجر میشود، اما این مطلب حقیقت ندارد. بطور خلاصه، هر زمان که دولت، یا دیگر بازیگران، با مغلطه شیشهشکسته نقدینگی را از رسیدن به افراد جامعه دور نگاه دارند، اقتصاد آسیب میبیند. این کتاب توسط انتشارات دنیای اقتصاد به فارسی ترجمه شده است.
هولسمن در کتاب « اخلاق تولید پول» استدلال میکند؛ همانطور که تولید اکثر چیزهای خوب خصوصی انجام میشود، تولید پول نیز باید خصوصی باشد. هولسمن تصورات رایج در مورد مدیریت پول را رد میکند و میگوید؛ کنترل دولت باعث ثبات اقتصادی نمیشود، بلکه منجر به تورم، تقلب و بی ثباتی میگردد.
به نظر هولسمن یک بازار غیرمتمرکز برای تعیین ارزش ارز مناسبتر از دولت است. هالسمن همچنین اشاره میکند، که پولکاغذی هنگامی که برای اولین بار به جامعه معرفی شد، داوطلبانه از سوی افراد پذیرفته نشد. دولت مجبور شد تا مردم را، حتی با تهدید اعدام، وادار به پذیرش پولکاغذی کند.
مردم باید توانایی انتخاب داوطلبانه از وسایل مبادله مطلوب خود را داشته باشند. اجبار برای پیوستن به انحصار ارزی غیراخلاقی است، آزادی فردی و حقوق مالکیت را زیر پا میگذارد، و راه را برای فساد و انحصارطلبی باز میکند. این کتاب توسط انتشارات دنیای اقتصاد به فارسی ترجمه شده است.
در این کتاب، منگر استدلال میکند که پول نیازی به ایجاد و اعمال از بالا به پایین ندارد، زیرا طبیعتاً از عملکرد انسانی سرچشمه میگیرد. در شکلگیری ابتدایی اقتصاد، افراد به آرامی از مبادله مستقیم محصولات و خدمات، به استفاده از واسطههای مختلف برای سهولت مبادلات خود رسیدند. بازاری که بتواند واسطههای مختلف را آزمایش کند، در نهایت واسطهها را در یک یا دو محصول مشترک خلاصه میکند، که تبدیل به ارز رایج میگردند. در اکثر تمدنها ارز رایج، طلا و سایر فلزات گرانبها بود.
نظریه اصلی منگر این است، که پول نیازی ندارد که توسط انسان طراحی شود، بلکه به صورت طبیعی و به عنوان محصول جانبی اقدامات کارآمد تجاری افراد، ایجاد خواهد شد.
کتاب «آناتومی دولت» از دیدگاههای آزادیخواهانه دولت پیروی میکند و میگوید؛ دولت یک انگل است که باید مرتباً مورد بررسی قرار گیرد. دولت ارزش را از اعضای مولد جامعه میدزدد و کسانی که بخواهند پول «زیاد از حد» جمع کنند را «حریص» معرفی میکند.
براساس دیدگاه آزادیخواهانه، دولت برای توجیه وجود و اقدامات خود وابسته به تبلیغات است، و تمرکز اصلی آن، نه بر حمایت یا کمک به شهروندان، بلکه بر حفظ و پیشرفت قدرت خود است.
لودویگ فون میزس در رساله خود به نام «اقدام انسانی»، رشد اقتصادی را در نتیجه اقدامات انسانی خلاصه میکند. افراد در یک اقتصاد میسازند و تخریب، تجارت و رقابت میکنند و سود این اقدامات، بطوری غیرقابل توضیح، مستقیماً با رشد و موفقیت اقتصاد مرتبط است.
اگر افراد سود کسب کنند، به این معنی است که آنها از تولید محصول مورد نیاز بازار، پاداش دریافت کردهاند. اگر افراد ضرر کنند، یعنی به دلیل استفاده اشتباه از منابع و تولید محصولی که مورد نیاز بازار نیست، مجازات شدهاند.
به گفته فون میزس، در مرکز همه فعالیتهای اقتصادی و پیشرفتها و عقبگردها، خلق محصولی توسط یک کارآفرین وجود دارد، و فعالیتهای اقتصادی و کارآفرینی تنها زمانی متوقف میشود که بازار به رضایت برسد. این امر به احتمال زیاد هرگز رخ نخواهد داد، زیرا رضایت بازار به این معنی است که افراد از محصولات و خدمات راضی هستند، و این مطلب برخلاف طبیعت سیریناپذیر انسان است.
منبع: Coingraph.ir