ویرگول
ورودثبت نام
محمد کوچکی
محمد کوچکی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

روند پیشرفت هنری بازی های موبایل ایران در سالهای اخیر

صنعت بازی سازی در ایران با شکل گیری بازی های کوچک و ایندی شکل گرفت و تیم ها با حمایت های مختلفی و گاه شخصی شروع به فعالیت میکردند. اولین نکته ای که در شکل گیری این گروه ها و تیم ها بارز بود این بود که در ابتدا به خاطر شکل گیری این گروه ها اعضای گروه سعی بر این داشتند که از تجربیات شخصی در راستای بهبود بخشیدن به فعالیت استفاده کنند. به تدریج با همفکری بیشتر گروه ها این توانایی ها بیشتر شده و راه برای شکل گیری یک محصول بهتر ایجاد میشد. برای مثال برای بخش های پیش تولید و تولید، دیپارتمنت های آرت و دیزاین و برنامه نویسی و مارکتینگ و مدیریت در راستای هم توانایی بهتری پیدا میکردند و همینطور با توجه به اینکه سبک آرت در بازی دوبعدی یا سه بعدی بوده، اعضای تیم آرت هم با هم، هماهنگی بیشتری پیدا میکردند و گروه ه به کیفیت بهتری میرسیدند. برای مثال با بهبود کانسپت ها، کیفیت های مدل سازی بهبود پیدا میکرد و همینطور توانایی تکسچرینگ و ریگ و خروجی گرفتن ها هم بهتر میشد. با توجه به اینکه در طول ده سال اخیر مرجع های بهتر و بیشتری برای یادگیری هنر مربوط به آرت شکل گرفت به تدریج توانایی هنرمندان هم برای ساخت محصول با کیفیت تر بالا رفت. مراجع اینترنتی، پادکست ها و آموزش ها بیشتر شد و افراد بیشتری توانستند که هنر خودشون رو به نمایش بگذارند و همچنین محیط برای داد و ستد اطلاعات هنری و فنی بیشتر شد و هنرمندان بیشتری با هم در شبکه های مختلف آشنا شده و فعالیت خودشون رو به نمایش گذاشتند. غیر از این ها در سال های ابتدایی ما شاهد انگیزه ی بالایی بودیم که از طرف بازی سازها وجود داشت، از طرفی با مقایسه ی بازی های خارجی سعی در تولید هر چه بهتر محصولی را داشتند که در بازار های خارجی مشاهده میکردند. این پیشرفت ها در سال های اخیر بیشتر شد تا اینکه محصول ها کیفیت بهتری پیدا کردند.

از جمله پروژه ی اخیر من در بزن بهادر در تترا پازل از جمله پروژه هایی بوده که این در این تیم و برای تولید این محصول سعی بر این شد تا با هماهنگی بیشتر گروه به کیفیتی مناسب رسیده شود تا قابل مقایسه با بازار های خارجی به نتیجه ی مطلوب و دلخواه رسیده باشیم.

در سال های اخیر جدا از همه ی اینها منابع مالی ای که بازی را پشتیبانی میکرد متفاوت بوده، برخی از گروه ها حمایت هایی از موسسات مختلف داشتند و برخی دیگر با سرمایه گذاری های شخصی به تولید بازی میپرداختند و در بازار داخل و خارج سعی بر دیده شدن داشتند. اما صنعت بازی مخصوصا صنعت بازی سازی موبایل در ایران با به اشتراک گذاری تجربیات شخصی خود افراد توسعه دهنده و ارتباط هر چه بیشتر گروه ها با هم به توسعه ی بیشتری دست پیدا می کند و جدا از آن برگذاری کمپین های مختلف میتواند نقش به سزایی داشته باشد، مثلا فعالیت هایی که پلتفرم های انتشار بازی مثل کافه بازار در راستای کمک به توسعه دهنده گان دارند و برگذاری کمپین های مختلف نقش بسزایی ایفا میکند. با شکل گیری این فعالیت ها شاهد پیشرفتِ هرچه بیشتر این صنعت خواهیم بود. جدا از آن برگذاری کمپین ها و ایونت های مختلف برای آشنایی بازی ساز ها و توسعه دهنده ها و علاقه مندان میتواند کمک شایانی داشته باشد تا افراد مشتاق تری به این صنعت پا بگذارند و این صنعت رشد بیشتری داشته باشد. البته همانطور که شناخت داریم با پیچیده بودنِ این صنعت،این صنعت، نیازمند هماهنگی افراد مختلف در ساخت یا توسعه ی یک بازی دارد و از آنجایی که بازی های موبایل سمت و سوی فنی خاص خودشان را دارند، هماهنگی های فنی و هنری آن بسیار مهم است. همچنین با کمتر شدن موانعی که در راستای انتشار بازی های ایرانی در داخل و خارج وجود دارد روند بازی سازی ساده تر شده و به نفع توسعه دهندگان خواهد شد تا شاهد رشد هر چه بیشتر این صنعت در ایران باشیم.



بازی موبایلبزن بهادرکافه بازارآرتگیم آرت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید