جشنواره فیلم فجر، اتاق تاریک

اتاق تاریک ?
سید روح الله حجازی

داستان: خانواده ای سه نفره به یک آپارتمان نوساز و پرت از شهر نقل مکان میکنن و با آسیب های متعددی در محیط اطراف دست و پنجه نرم میکنن.
اهمیت: محور مرکزی ماجرا ازار جنسی پسر بچه این خانواده س. موضوعی که امسال جز مسائل ملتهب جامعه بود. اما روایت، اشاره ای فراتر از آسیب شناسی این موضوع داره. فیلمساز این تهدید رو در کنار تهدیدهای بالقوه و خطرناک زیست شهری/اجتماعی دیگری مثل "بحران جنسی" ، "فرزند طلاق" ، "شکاف نسل ها" ، و "بی اعتمادی" قرار میده و با فاصله الگوی زندگی شهری مدرن رو نقد میکنه. دغدغه ای که حجازی در سه چهار فیلم گذشته ش هم داشته. نگرانی از شکستن حریم خانواده و بحران های متعاقبش در این فیلم هم نمود داره. بزرگترین مشکل فیلم از نظر من عدم توانایی در برداشت تعدادی از المان ها و ایده هایی هست که در نیمه اول فیلم گنجونده شده و مشکل بزرگتر ضعف در پیوند آسیب های پیرامونی پرداخته شده در فیلم با اونچه که قرار بوده بعنوان عامل اصلی و مخرب معرفی بشه. چرا که اساسا مفهوم اتاق تاریک به همون شیوه تربیت خانوادگی این زن و شوهر اشاره داره و ناتوانی شون در مدیریت اسیب های پیرامون محل زندگی.
بازی ها: ساره بیات در نقش یک مادر نگران، هیستیریک و عصبی بسیار قابل قبول ظاهر میشه و در بروز این شاخص رفتاری حد نگه میداره. پسربچه فیلم بسیار درست انتخاب شده و بنا به سنش خیلی خوب پا به پای دو بازیگر دیگه جلو میاد.
نتیجه: علیرغم اینکه فیلم اپارتمانیه و حول یکی دو موضوع بیشتر نمی چرخه و تعلیق نفس گیری هم نداره، اما از ریتم نمیفته و خودش رو سرپا نگه میداره. عدم انسجام در یک کاسه کردن ایده های روایی و عدم توانایی پایان بندی گویا و غیر نمادین آسیب جدی به کار وارد کرده. اما در نهایت بعنوان یک اثر متوسط قابل قبوله.
.
امتیاز من: چهار از ده (در مقیاس سینمای ایران)