شنیدن صحبت های مدیران عامل فناوری مانند مارک زاکربرگ یا ساتیا نادلا در مورد آن، متاورس آینده اینترنت است. یا یک بازی ویدیویی یا شاید این یک نسخه ناخوشایند و بدتر از Zoom است؟ گفتنش سخته
نزدیک به شش ماه از زمانی که فیسبوک اعلام کرد نام تجاری خود را به متا تغییر داده و آینده خود را بر روی متاورس آینده متمرکز می کند، می گذرد. از آن زمان تاکنون معنای این اصطلاح روشن نشده است. متا در حال ساخت یک پلتفرم اجتماعی برای واقعیت مجازی است، Roblox بازیهای ویدیویی تولید شده توسط کاربر را تسهیل میکند، و برخی از شرکتها چیزی بیش از دنیای بازیهای شکسته ارائه میدهند که اتفاقا NFT به آن متصل است.
حامیان از استارتآپهای خاص گرفته تا غولهای فناوری استدلال کردهاند که این عدم انسجام به این دلیل است که متاورس هنوز در دست ساخت است و برای تعریف معنای آن بسیار جدید است. به عنوان مثال، اینترنت در دهه 1970 وجود داشت، اما هر تصوری از اینکه در پایان چگونه به نظر می رسد صحیح نبود.
از سوی دیگر، تبلیغات (و پول) زیادی برای فروش ایده "Metaverse" انجام شد. فیسبوک، به ویژه، پس از اقدام اپل برای محدود کردن ردیابی تبلیغات، در نقطه ضعف قرار دارد. غیرممکن است که چشم انداز فیسبوک از آینده ای را که در آن همه کمد لباس دیجیتال دارند از این واقعیت که فیسبوک واقعاً می خواهد از فروش لباس های مجازی درآمد کسب کند، جدا کرد. اما فیسبوک تنها شرکتی نیست که از تبلیغات Metaverse سود مالی میبرد.
پس با در نظر گرفتن همه اینها ...
به طور جدی، "متاورس" به چه معناست؟
برای کمک به درک ابهام و پیچیدگی اصطلاح "متاورس"، در اینجا تمرینی وجود دارد: به طور ذهنی کلمه "متاورس" را در یک جمله با "فضای مجازی" جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمی کند. این به این دلیل است که این اصطلاح واقعاً به نوع خاصی از فناوری اشاره نمی کند، بلکه یک تغییر گسترده (و اغلب گمانه زنی) در نحوه تعامل ما با فناوری است. و این کاملاً ممکن است که خود این اصطلاح در نهایت منسوخ شود، حتی با رایجتر شدن فناوری خاصی که زمانی توصیف شد.
به طور کلی، فناوریهایی که شرکتها هنگام صحبت در مورد «متاورس» به آنها اشاره میکنند، میتوانند شامل واقعیت مجازی باشند - که دارای جهانهای مجازی پیوسته است که حتی زمانی که شما بازی نمیکنید به وجود خود ادامه میدهند - و همچنین واقعیت افزوده(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واقعیت مجازی و افزوده این مقاله را بخوانید!)، که قلمروهای دیجیتال و دیجیتال را ترکیب میکند. دنیاهای فیزیکی با این حال، نیازی به دسترسی انحصاری به این فضاها از طریق VR یا AR نیست. دنیای مجازی - مانند جنبههایی از Fortnite که از طریق رایانه، کنسولهای بازی و حتی تلفنها قابل دسترسی هستند - شروع به معرفی خود به عنوان «مسافر» میکنند.
بسیاری از شرکتهایی که وارد این حوزه شدهاند، اقتصاد دیجیتال جدیدی را نیز متصور هستند که در آن کاربران میتوانند کالا ایجاد کنند، بخرند و بفروشند. در کاملترین دیدگاههای متاورس، تعاملی است و به شما امکان میدهد آیتمهای مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر منتقل کنید، اگرچه این سختتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. در حالی که برخی از طرفداران ادعا می کنند که فناوری های جدید مانند NFT ها می توانند دارایی های دیجیتال قابل حمل را فعال کنند، این به سادگی درست نیست و آوردن آیتم ها از یک بازی ویدیویی یا دنیای مجازی به دیگری کار بسیار پیچیده ای است. هیچ شرکتی نمی تواند آن را حل کند.
تجزیه و تحلیل معنای همه اینها دشوار است زیرا وقتی توصیفاتی مانند آنچه در بالا می شنوید، پاسخ قابل درک این است: "صبر کنید، آیا واقعا وجود ندارد؟" به عنوان مثال، World of Warcraft یک دنیای مجازی ثابت است که در آن بازیکنان می توانند کالاها را بخرند و بفروشند. Fortnite دارای تجربیات مجازی مانند کنسرت و نمایشگاه است که در آن ریک سانچز می تواند با MLK Jr آشنا شود. می توانید هدست Oculus را خاموش کنید و در خانه مجازی خود باشید. آیا واقعاً منظور شما از "متاورس" این است؟ فقط چند نوع جدید از بازی های ویدئویی؟
خوب، بله و نه. گفتن اینکه متاورس Fortnite "" است کمی شبیه به این است که بگوییم گوگل "اینترنت" است. حتی اگر زمان زیادی را در Fortnite، معاشرت، خرید وسایل، یادگیری و بازی صرف کنید، لزوماً دامنه کامل معنای افراد و شرکتها را پوشش نمیدهد. درست همانطور که گوگل بخش هایی از اینترنت را ایجاد می کند - از مراکز داده فیزیکی گرفته تا لایه های امنیتی - این کل اینترنت نیست.
غولهای فناوری مانند مایکروسافت و متا در حال ساخت فناوری مرتبط با تعامل با دنیای مجازی هستند، اما آنها تنها نیستند. بسیاری از شرکتهای بزرگ دیگر، از جمله Nvidia، Unity، Roblox، و حتی Snap – و همچنین انواع کسبوکارهای کوچک و استارتآپها – در حال ایجاد زیرساختهایی برای ایجاد دنیای مجازی بهتری هستند که بیشتر شبیه زندگی فیزیکی ما باشد.
برای مثال، Epic تعدادی شرکت را خریداری کرده است که به ایجاد یا توزیع داراییهای دیجیتال کمک میکنند، تا حدی برای ارتقای پلتفرم قدرتمند Unreal Engine 5. و در حالی که Unreal ممکن است یک پلتفرم بازی ویدیویی باشد، در فیلمسازی نیز استفاده میشود و میتواند ایجاد تجربیات مجازی را برای هر کسی آسانتر کند. تحولات ملموس و هیجان انگیزی در ساخت جهان های دیجیتال وجود دارد.
با وجود این، ایده یک سایت واحد و یکپارچه مانند "Metaverse" برای Ready Player One تقریبا غیرممکن است. این تا حدی به این دلیل است که این دنیا از شرکتها میخواهد به گونهای همکاری کنند که نه تنها سودآور یا مطلوب باشد - Fortnite. انگیزه زیادی برای دادن خروجی به بازیکنان برای پرش مستقیم به World of Warcraft وجود ندارد، حتی اگر انجام آن آسان باشد.
این واقعیت تاسف بار شرایط کمی متفاوت را به وجود آورد. بسیاری از شرکت ها یا طرفداران در حال حاضر به هر بازی یا پلتفرم فردی به جای آن به عنوان "متاورس" اشاره می کنند. با این تعریف، هر چیزی از یک نمایش مهمانی در واقعیت مجازی گرفته تا یک بازی ویدیویی یک «متاورس» است. برخی آن را حتی فراتر میبرند و گروهی از فراواژههای مختلف را «چند جهانهای فراواژهها» مینامند. یا شاید ما در یک "جهان ترکیبی" زندگی می کنیم.
متاورس الان چطوره؟
پارادوکس در تعریف جهان این است که برای آینده بودن باید زمان حال را تعریف کرد. ما در حال حاضر MMO هایی داریم که اساساً کل جهان های مجازی، کنسرت های دیجیتال، تماس های ویدیویی با افراد از سراسر جهان، آواتارهای آنلاین و پلتفرم های معاملاتی هستند. بنابراین برای اینکه این چیزها به عنوان یک جهان بینی جدید فروخته شوند، باید عنصر جدیدی در آن وجود داشته باشد.
برای دیدن آموزش کامل صرافی کراکن کلیک کنید.