یک طراح سطح یا Level Designer سطوح بازی را ایجاد می کند که عمداً احساسات و رفتارهایی را برای بازیکنان هدایت می کند.
یک طراح سطح موثر باید با بازیکنان همدلی زیادی داشته باشد و بتواند بازی را از منظرهای مختلف تصور کند.
طراحی سطح به اشکال مختلفی ارائه می شود و بسته به بازی ای که می سازید به طرز فکرهای متفاوتی نیاز دارد.
دو مقوله رایج طراحی اتاق و طراحی جهان است. فراتر از این، سپس بر اساس ژانر، دوربین بازی و انتظارات بازیکن متخصص می شود.
طراحی اتاق همان چیزی است که اکثر مردم هنگام تصور یک طراح سطح به آن فکر می کنند.
صرف زمان زیادی برای ترسیم یک سکانس کوچک، با ورودی و خروجی با دقت طراحی شده.
بارزترین نمونه از این نوع طراحی، بازی هایی مانند Portal یا Ocarina of Time است که بازیکنان به صورت کنترل شده و مورد انتظار در جریان بازی می یابند.
طراحان اتاق به دقت هر مسیری را که میسازند بررسی می کنند، تله ها، ترفندها و چالش هایی را برای بازیکنان راه اندازی می کنند تا به روشی دقیق شکست بخورند.
بازی Ori به این شکل طراحی شده است، هر اتاق یا مجموعه ای از صفحه نمایش ها به طور مستقل ساخته می شوند، سپس قبل از تزئین هنرمندانه، به مجموعه ای از چالش ها متصل می شوند.
طراحی جهان از سوی دیگر، ایجاد فاضاهای باورپذیر است که می تواند از جهات مختلف به آنها نزیدک شد.
این در بازی هایی مانند MMOs، بتل رویال ها یا بازی های ماجراجویی جهان باز مانند بازی های معمولی است
از آنجایی که ورود بازیکنان به فضا به دقت کنترل نمی شود، اهداف عموماً با برخوردهای جنگی احاطه می شوند، تله ها و پازهای بسیار کمتری دارند و به بازیکنان اجازه می دهند به سادگی از بسیاری از چالش ها دور شوند.
در نتیجه میتوان فضا های بسیار بزرگتری را با تمرکز ضعیف تر بر جزئیات طراحی سطح ساخت.
درهر صورت، یک طراح سطح بازی ویدیویی هنوز درحال ساخت سطوح و تمرکز بر روی گیم پلی است، با طیف گسترده ای از طراحی های محیطی، تفاوت در اینجا وجود دارد:
همانطور که بازی هایی مانند Cats Stored Neatly و Bayonetta به نمایش می گذارند، طرح های سطح می توانند هم واقع گرایانه یا هم سورئالیستی باشند.در هر صورت، مهارت های اعمال شده یکسان است.
طراحان مشتاق سطح اغلب با دانستن اینکه از کجا شروع کنند مشکل دارند.
آیا ابتدا باید موتورها و ابزارها را بدانید یا به طور کلی توسعه بازی؟
آیا می توانید حتی یک سطح بدون یک بازی مثال برای تقلید بسازید؟
نکات طراحی سطح گاهی اوقات فقط به "ساختن نقشه و بازی" خلاصه می شود. جنبه های زیادی در طراحی سطح بازی وجود دارد، طبیعی است که گیج، نا امید یا فلج شوید.
بخاطر داشته باشی ک قبل از اینکه وارد طراحی سطح شوید، ابتدا باید اصول طراحی بازی را یاد بگیرید که در طراحی سطح نیز صدق می کند، زیرا روی یک جنبه تمرکز دارد که به طور یکپارچه برای ایجاد تجربه بازیکن از کل بازی در تعامل است.
به عنوان مثال: به طور سیستماتیک این اصول را گام به گام در زمینه طراحی سطح در طول 16 دور چرخه های تکراری به کار ببرم که یک سیاهچال به سبک World of warcraft از یک مستطیل طراحی شده با دست شروع می شود. راه به یک نقشه سطح جلا می رسد.
بسیاری از مهارت های کوچک تر وجود دارند که باهم رشد می کنند تا سطوح را ایجاد کنند. اصول کلیدی برای ایجاد دنیای بازی، فکر کردن به تجربه بازیکنان و نحوه حرکت آنها به فضاها است.
این یک تمرین معمول استودیویی است که ایده ها را در طرح های قلم و کاغذ قبل از تبدیل آنها به فضاهای نهایی در موتورهای بازی بیرون بیاورید.
این به این دلیل است که وقتی روی کاغذ کار نمی کند، منبع بسیار ارزان تری است.
فقط تصور کنید که وقتی یک بازی با طراحی محیط Unreal Engine کاملاً صیقلی عرضه شده عرضه می شود، بسیاری از بازیکنان از آن متنفرند، هزینه غرق شده را تصور کنید.
در اینجا 2 تمرین ساده مداد و کاغذ وجود دارد که می توانید از آنها برای تمرین مراحل اولیه طراحی سطح بدون نیاز به یادگیری اسکریپت استفاده کنید.
همچنین می توانید از ابزارهای بصری یا تخته سفید مانند Miro برای انجام این کارها استفاده کنید، که من برای نشان دادن هر مرحله از آن استفاده خواهم کرد.
مرحله 1: فرآیند ایجاد سطح را با فکر کردن شروع می کنید:
مرحله 2: حتی قبل از طراحی یه نقشه تقریبی تهیه کنید:
مرحله 3: یک مداد و دفترچه یادداشت یا ابزار طراحی مورد علاقه خود مانند Miro یا Visio بردارید و با تمام این حروف نمودار های حبابدار ساده ایجاد کنید.
آنها را به اطراف حرکت دهید تا برای شما جالب بنظر برسند و یک خط تکی بکشید که همه آنها را به هم متصل می کند. خط می تواند مستقیم، منحنی، چرخشی باشد، مهم نیست.
تبریک می گوییم، شما ابدایی ترین سطح ممکن را ایجاد کرده اید!
مرحله 1: بنشینید و به این فکر کنید که چگونه بین همه این عناصری که از ابتدا تا انتها دنبال آن خط قرار داده اید حرکت می کنید.
مرحله 2: شروع به کشیدن خطوط بیشتر برای اتصال این سناریو ها کنید.
به کلمه "سناریوها" توجه کنید. این چیزها نباید به تنهایی اتاق های منفرد باشند و می توانند کارهایی باشند که شما در یک فضا، فضاهای متعدد یا حتی در چندین مرحله بازی در کل بازی انجام می دهید.
مرحله 3: با تفکر کامل درمورد بقیه بازی خود، شیرجه بزنید و از خود بپرسید: بازی من چه نوع مقاومتی دارد؟
مرحله 4: شروع به قرار دادن آن ها در امتداد خطوط بین سناریوها، ابزارها و اهداف خود کنید.
نتایج این دو تمرین را بگیرید و حالا شروع کنید به جمع کردن چیزها یا پخش کردن آنها.
حالا بایستید، نفس بکشید و به کار که انجام داده اید نگاه کنید! شما درحال طراحی سطوح هستید!
بعد فعالانه به دنبال فرصت هایی در پروژه های پرشور، بازی های مرموز و جوامع برای شروع تمرین باشید:
1. یک سطح از یکی از بازی های مورد علاقه خود را تقلید کنید و آن را دوباره بسازید. این به شما درک بسیار عمیق تری نسبت به بازی کردن آن می دهد
2. تغییر بازی های مورد علاقه خود را شروع کنید. برای تمرین عناصر بهینه سازی از بازی های موفق اثبات شده با یک بازیکن فعال، یک مانع کم برای ورود است
3. دربرنامه های سازنده که در آن نقشه ها (سطوح مستعار) را با استفاده از UE5 برای بازی هایی مانند Fortnite طراحی می کنید، شرکت کنید و اگر نقشه شما در بازار به خوبی عمل می کند می توانید زندگی مناسبی از آن داشته باشید
ویدیو یوتیوب - طراحی سطوح تک نفره کاملا غیر خطی
کتاب - Let's Design: Exploration
کتاب - Level Design: Processes and Experiences
کتاب - An Architectural Approach to Level Design
در اکثر استودیوها، شما به احتمال زیاد به عنوان یک طراح بازی جوان به عنوان موقعیت ورودی شروع می کنید، که اغلب شامل کار بر روی جنبه های مختلف محتوای بازی از جمله سطوح طراحی است.
هنگامی که مقداری تجربه به دست آوردید، می توانید به یک طراح سطح تبدیل شوید.
این بدان معناست که مهارت های خاص طراحی سطح بر روی مجموعه مهارت های اساسی طراحی بازی ساخته می شوند، جایی که میتوانید به طور مداوم انتخاب هایی برای طراحی انجام دهید که لذت و حفظ بازیکن را بهبود می بخشد.
با فرض اینکه اصول طراحی بازی خود را پایین آورده اید، در اینجا چند نکته وجود دارد که برای اینکه یک رقیب جدی باشید، باید رعایت کنید:
از حرفه من که با طراحان سطح زیادی کار کرده و آنها را استخدام کرده ام، در اینجا طیفی از مهارت های کلیدی وجود دارد که مهارت های بزرگ را از متوسط متمایز می کند:
تصور اشتباه 1: طراحی سطح هنر محیطی است
نقش یک هنرمند و طراح سطح در واقع دو روی یک سکه هستند. این دو رشته با دقت با هم کار می کنند تا تجربیات کل نگر را ایجاد کنند.
تفاوت اینجاست:
هردو از هنر، رنگ و شکل استفاده می کنند، اما اهداف متقاوتی در ذهن دارند.
تصور اشتباه 2: طراحان سطح فقط به یک قطعه کوچک خود از بازی نگاه می کنند.
درحالی که این ممکن است در ابتدا درست باشد، بهترین طراحان سطح به گیم پلی به عنوان یک کل نگاه می کنند (از جمله مکانیک ها، سیستم ها و حلقه ها) و ایده، درس و الهام از بازی به عنوان یک "کل" می گیرند.
طراحان دیگر و حتی ژانرهای دیگر می توانند مفاهیمی را جرقه بزنند که کار شما را به سطح بعدی برساند.
افرادی که در طراحی سطح شروع می کنند ممکن است فراموش کنند که مباشر سطوح خود هستند. ایجاد در یک بلوک و دور شدن کافی نیست، بلکه آنها باید چشم انداز سطح خود را نیز از طریق تمام مراحل از این فرآیند حفظ کنند.
طراحی سطح خوب تعادل دقیقی از عناصر بسیاری است که بازی را تشکیل می دهند - موانع، اهداف و سیستم ها.
در نتیجه، بهترین طراحان سطح، برنامه ریزی اولیه را انجام می دهند، سپس به خود اعتماد می کنند که به سرعت به شکلی که می توانند تکرار کنند، حرکت کنند.
در اینجا 6 نکته طراحی سطح وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید:
قبل از گذاشتن مداد روی کاغذ، درک کنید که همه از سطح شما به چه چیزهایی نیاز دارند.
در اینجا چند سوال راهنما وجود دارد که باید از خود بپرسید:
هر مکانی که ایجاد می کنید باید برای یک هدف وجود داشته باشد - حتی اگر این هدف فقط اتصال دو فضا باشد، یک منظره الهام بخش ارائه کند یا به وضوح یک بن بست را منتقل کند.
درک هدف آن کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که زمان، توجه و منابع مناسب به آن اختصاص پیدا کند.
درحالی که دانستن اینکه همه به چه چیزهایی نیاز دارند به شما کمک می کند یک چشم انداز در ذهن خود ایجاد کنید، آن را در یک زمان به یک چیز راهنما تبدیل کنید.
آیا این بیشتر یک سکانس رزمی است؟
یا پازل؟
یا فضایی برای نمایش روایی؟
ابتدا هدف اصلی آن را میخکوب کنید. سپس دومین چیز مهم و سپس سول را لایه لایه کنید.
این به شما کمک می کند تا از سردرگمی با اطمینان از اینکه تمرکز اصلی ابتدا ضربه می زند، با عنصر پشتیبانی برای ضربه زدن به اهداف ثانویه و سوم که در بالای آن تزئین شده است، از سردرگمی بازیکنان جلوگیری می کند.
طراحان evel اولین افرادی هستند که بازی را در شکل نهایی خود بازی می کنند. در نتیجه، آنها هم اولین و هم آخرین خط دفاع دربرابر تجربیات بد هستند.
بازی کردن نه تنها سطوحی که ایجاد کرده اید، بلکه بازی به طور کلی به شما کمک می کند دیدگاه خود را حفظ کنید.
همانطور که محمد علوی (طراح ایرانی سطح و مدیر خلاق Titanfall، Call of duty و Apex legends) گفت:
"ساخت بازی خود بدون انجام منظم بازی خود، سریع ترین راه برای از بین بردن یک ایده شگفت انگیز است."
این یک تعادل ظریف است که تصمیم بگیرید چه چیزی به تلاش اضافی از استودیوی شما نیاز دارد و چه چیزی باید قطع شود. از خودت بپرس
افراد حاضر در Ratchet و Clank یک قانون ساده عملی برای ارزیابی محتوای بازی های خود داشتند:
آیا این ویژگی یا سطح 10 از 10 برای حداقل یکی از این سه دسته است؟
اگر پاسخ منفی است، یا آن را قطع کنید یا در یکی از این سه محور برنامه ای برای رسیدن به آن ایجاد کنید.
فراتر از هر مانعی باید یک پاداش یا هدف باشد. ست ها نشانه های کلیدی هستند که به بازیکن کمک می کنند جهت گیری داشته باشند.
با استفاده از آنها، بازیکنان را تشویق می کنید تا سطوح مختلف را کشف کنند، تا حد امکان از طراحی اصلی بازی استفاده کنند و با فکر کردن مداوم به بخش هایی که بیشترین اهمیت را دارند، روند طراحی خود را بهبود ببخشید.
طراحی سطح نیاز به مجموعه گسترده ای از مهارت های هنری، فنی و احساسی دارد. در نتیجه، فرقی نمی کند که درحال ساخت بازی های رایانه ای، بازی های کنسول یا بازی های موبایل هستید، بهترین گزینه شما این است که از بازی کردن، تجزیه و تحلیل و بررسی بازی های دیگر یاد بگیرید.
طراحی سطح بازی فقط ایده نیست، توسعه، گیم پلی، اجرا و سختی آن چیزی بیشتر از ایجاد یک سطح خاص یا تعامل شخصیت است.
مهارت های طراحی سطح زاییده برنامه ریزی، قصد و اجراست.
فرقی نمی کند که یک طراح سطح پیشرو باشید یا یک طراح بازی معمولی یا یک طراح سطح مشتاق، اصول اولیه یکسان است.
امیدوارم این راهنما به شما کمک کند به چیزی بیش از هنر یا معماری فکر کنید و جزئیاتی را ببینید که بازیکنان اختصاصی را تشویق می کند تا هر اینچ از بازی شما را چندین بار بررسی کنند.
در آخر ممنونم که همراه بودید ♥ لطفا دیدگاه خودتون رو به اشتراک بگذارید.
در ضمن اگر خواستید می تونید به گروه تلگرام طراحی بازی ملحق شوید
https://t.me/tarahiebazi