عصرِ اطلاعات واپسین نفسها را میکشد؛ و عصرِ مفهومی بهتازگی در اُفق پدیدار شده است. پس، زمین مهارتهای کنونی را باید شخم بزنیم، و بذر مهارتهایی تازه را باید بکاریم تا بازیگر مؤثرِ دورانی باشیم که دیر یا زود فرامیرسد.
در بازار شلمشوربای محتوای فارسی چه محتوایی را، چگونه باید خلق کنیم که مخاطب را قلاب، و تا نقطهٔ پایانی ماجرا همراه کند؟
در بازار شلمشوربای بازاریابی محتوامحور کنونی که بیشترِ کپیرایترها به ماشینِ محتواساز شبیهتر شدهاند، چه متنی را، چگونه باید نوشت که ذهنِ مخاطب را برای دقایقی تصاحب، و بر مفهوم مستتر در بطنِ متن متمرکز کند؟
راستش، دورانی که مخاطبان را با متنی زیبا، صدایی فرحبخش، تصویری خیالانگیز، و فیلمی اثرگذار میشد برای ساعتها به در و دیوار عوالم خیال کوبید گذشته است. باور کنید که تمام شده است آن دوران و تصاحب توجه مخاطبان برای ساعتها خامخیالی و کودکانگارانه است. نهایتِ توجهی که میشود تصاحب کرد به هزار و یک ضرب و زور شاید به دقیقه برسد، شاید!
دنیل پینک، دوران کنونی را گذر از عصرِ اطلاعات به عصرِ مفهومی تعریف کرده است؛ و بیشتر مهارتهایی که ما را در عصر اطلاعات از خلقالله متمایز، و جیبمان را پُر، و بِرندِمان را تقویت میکردند، در عصر مفهومپردازی کارگشا نیستند؛ و زیست شرافتمندانه در دوران تازه، نیازمند کسبِ مهارتهای تازه است. از این رو، خلقِ محتوایی که برای مخاطبان کنونی جذاب و ذهنبرافکن باشد نیازمند تسلط بر شش مفهوم طراحی، داستانسازی، همنوایی، همدلی، بـازیسازی، و خلقِ معنا است، که دنیل پینک در کتاب «ذهن کامل نو[۱]» مفصل دربارهشان صحبت کرده است.
بیعلت نیست که قاطبه بُنگاههای دُرست و درمان، آشنایی با متودولوژی تفکر طراحی[۲] را برای حل مسئله، و مهارت همدلی[۳] را برای درک دیگران، و توانمندی داستانسرایی[۴] را برای فهم و تحلیل تجربههای خود و دیگران در زمرهٔ پیششرطهای کلیدی برای جذب افراد لحاظ کردهاند.
مطالعه کتاب «ذهن کامل نو» به افراد مرتبط با حوزهٔ محتوا کُمک میکند مُدل ذهنیشان[۵] دربارهٔ مخاطب، و چرایی و چگونگی تعامل محتوایی با مخاطبان را ارتقا دهند، و خودشان را برای سازگاری و بازیگری در عصر مفهومی آماده کنند.
کتاب «ذهن کامل نو» را انتشارات کندوکاو با ترجمه رضا امیررحیمی منتشر کرده است.
[۱]. Whole New Mind
[۲]. Design Thinking
[۳]. Empathy
[۴]. Storytelling
[۵]. Mental Model