ویرگول
ورودثبت نام
Darius Dadgar
Darius Dadgar
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

عکاسي تبليغاتي از موتور سيکلت ها

يکي از لذت بخش‌ترين و البته پر زحمت‌ترين شاخه هاي عکاسي، عکاسي تبليغاتي از موتورسيکلت است. پرزحمت به دو دليل ساده، به دليل فعاليت فيزيکي زياد زيرا هم سوژه بزرگ است هم نياز به تجهيزات بيشتر داريد، و ديگر اينکه هميشه کار کردن با سطح رفلکتيو مثل فلز براق آن هم در اين مقياس بزرگ مشکل است. بحث روتوش و زيبايي را نيز به آن اضافه کنيد. اما براي عکاس‌هايي که به رنگ هاي درخشان و در کل موتور سيکلت علاقه دارند اين شاخه بسيار لذت بخش است و اين سختي را به راحتي به جان مي‌خرند   .



کنترل انعکاس – رفلکت – رفله

هميشه در عکاسي تبليغاتي و به طور مشخص تر در عکاسي محصول، يکي از مهمترين و حساس‌ترين نکاتي که بايد در نظر عکاس باشد، کنترل انعکاس نور يا رفلکت نور يا به زبان عامه رفله نور است. اهميت اين نکته صرفا در آن نيست که رفله يا انعکاس چيز بدي است. بايد وجود داشته باشد يا نه. رفله يا انعکاس نور روي سطوح ، مانند عناصري مثل رنگ و بافت، هويت محصول را نشان مي دهد. و اگر اشتباه به تصوير کشيده شود تعريف محصول براي مشتري اشتباه انجام مي شود. به زبان ساده مي گويم، اگر انعکاس نور از سطح درست ثبت نشود مشتري يا مخاطب با ديدن عکس نمي‌ تواند درست تشخيص که محصول چه جنسيتي دارد.

يک مثال مي‌تواند کمک کند. شما يک پروژه عکاسي تبليغاتي از ابزارآلات دستي دريافت کرده‌ايد. بعضي از ابزار مثل آچار بدنه‌هايي با جنس هايي مختلف دارند، مي توانند فلز مات يا فلز براق باشند. يا چاقو هاي آشپزخانه که روي تيغ آنها يک لايه نوار پلاستيکي رنگي کشيده شده است. براي نشان دادن اين تفاوت ها دقيقا به وجود انعکاس نور يا همان رفله نياز داريم. اما رفله نور روي فلز مات ، با رفله نور روي فلز براق و رفله نور روي پلاستيک متفاوت است. ما وظيقه داريم اين تفاوت را در عکس نشان دهيم.



چه نوع انعکاس يا رفله نور صحيح است ؟

در نتيجه مي‌بينيد که موضوع بودن يا نبودن رفله يا انعکاس نيست، بلکه چگونه بودنش است. متاسفانه بعضي کارفرما‌ها که به تازگي قصد دارند کار حرفه‌اي تبليغاتي انجام بدهند، به طور مشخص در موضوع انعکاس نور روي سوژه اصرار دارند که تمام انعکاس ها پاک شود. بايد در برابر چنين درخواست هايي مخالفت قاطع نشان دهيد، البته با حفظ آرامش و نشان دادن صبر. شايد لازم باشد براي کارفرما توضيح علمي دهيد و حتي يک عکس تست بگيريد و به اون نشان دهيد که پاک کردن تمام رفلکه‌ها عکس را مات و بي‌جان مي‌کند. پيگيري چنين رفتاري در کنار حفظ کردن روش کار خود پيامد مثبت ديگري هم دارد. کارفرما از نظر علمي به شما اعتماد مي‌کند و شما در نظر او يک فرد آگاه و با تجربه جلوه مي‌کنيد. با دعوا و لجبازي نتيجه مذاکره خوب نخواهد بود. اما در عکاسي تبليغاتي از موتور سيکلت يا اتوموبيل به طور مشخص انعکاس نور از چه منظري مهم است؟ انعکاس نور در اين نوع عکاسي دو وظيفه دارد. اول نشان دادن جنس بدنه موتور سيکلت، دوم نوع رنگ و پوشش آن. انعکاس نور روي موتور سيکلت با بدنه فلزي و رنگ براق خطهاي تيزتر و مشخصي دارد اما در نوع ديگر انعکاس نور روي موتور سيکلت با بدنه فلزي و رنگ مات ، انعکاس هاي محو تر با لبه هاي نرم‌تري دارد. در بدنه همان موتور سيکلت قسمت‌هاي پلاستيکي يا چرمي مثل صندلي انعکاس متفاوتي خواهند داشت. همينطور صندلي اگر به جاي چرم، مخملي باشد ، شايد اصلا رفله يا انعکاسي از خود نشان ندهد. در نتيجه با انعکاس نور روي موتور سکلت اينطور برخورد نکنيد که بايد باشد يا نبايد باشد.

براي مطالعه مقاله کامل در مورد اطلاعات پايه عکاسي موتور سيکلت به آدرس بلاگ مراجعه کنيد:

https://dadgarphoto.com/motorcycle-photography-basics/

عکاسی تبلیغاتیآموزش عکاسی تبلیغاتیعکاسی تبلیغاتی از موتور سیکلتعکاسی محصولعکاسی صنعتی
عکاس تبلیغاتی و عکاس صنعتی ساکن تهران: https://dadgarphoto.com/
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید