گناه کبیره لواط و تفخیذ و مساحقه و عمل قذف در دین اسلام جزء اعمال ناپسند و ناشایست می باشند تا جاییکه قانونگذار هم در قانون مجازات اسلامی حد و حدود سختگیرانه و محکمی برای مجرمین این اعمال نامشروع در نظر گرفته است در این مقاله مفصل راجع به این اعمال ناپسند در همه ادیان و جوامع و همچنین مجازات های در نظر گرفته شده برایشان صحبت خواهیم کرد.
«لَواط» یک عمل ناپسند و شنیع است که در دین اسلام از گناهان کبیره می باشد . که به همبستر شدن دو برو معنی آن این است که مردی آلت تناسلی خود را به اندازه ختنه گاه و بیشتر در مقعد مرد دیگر وارد کند!
درصورتی که گناه کبیره لواط بهطور دخول نباشد، مانند گناه کبیره تفخیذ یا بین دو باسن، حد آن صد تازیانه است. چنین گناهی موجب ثبوت حد شرعی است و اگر فاعل یا مفعول از گناه خود توبه نکنند سخت ترین عذابها و مجازاتها را خواهند چشید.
(قانون مجازات اسلامی ،مصوب ۱۳۹۲ )
حد _قوادی (قیادات ): منوط به تحقق زنا، یا لواط است در غیر این صورت عامل تعزیر می شود
برای جلوگیری از پیش آمدن عمل شنیع لواط چند چیز را که مقدمات قریبه و بعیدهی آن است تحریم فرموده:
نگاهکردن از روی شهوت به جوان امرد (پسری که هنوز مو به صورتش در نیامده) حرام است و سوء اثر و شدت عقوبت نظر حرام در روایات ، به تفصیل بیان شده است.
از رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) مروی است که:
«ایاکم و اولاد الاغنیاء و الملوک المرد فان فتنتهم اشد من فتنه العذاری فی خدورهن؛ فتنه جوان زیبای امرد از فتنه دختر باکره بیشتر است. پس بر هر مسلمانی واجب است از چشمان خود نهایت مواظبت را بکند که به چنین گناه بزرگی مبتلا نشود.»
بوسیدن جوانی از روی شهوت حرام است چنانچه از حضرت صادق (علیهالسّلام) که پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«من قبل غلاماً بشهوه الجمه الله تعالی بلجام من نار؛ کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام میفرماید.»
و از حضرت رضا (علیهالسّلام) مروی است که:
«و اذا قبل الرجل غلاماً بشهوه لعنته ملائکه السماء و ملائکه الارض و ملائکه الرحمه و ملائکه الغضب و اعدله جهنم و سائت مصیراً؛ هرگاه مردی جوانی را از روی شهوت ببوسد ملائکههای آسمان و ملائکههای زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب او را لعنت کنند و جهنم برایش آماده شود و مکان بدی جایگاهش میباشد.»
و نیز از پیغمبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مروی است که:
«من قبل غلاماً بشهوه عذبه الله تعالی الف عام فی النار؛ کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در آتش جهنم، هزار سال معذب میفرماید.»
و اگر مسلم شد که کسی جوانی را از روی شهوت بوسیده باید حد بخورد و حدش از سی تا نود تازیانه است هر قدر که حاکم شرع صلاح بداند او را میزند.
خوابیدن دو مرد در یک بستر و زیر یک لحاف در صورتی که هر دو عریان باشند، حرام است و همچنین است حکم دو زن، و فرقی بین محرم و بیگانه نیست. و در چند روایت است که باید آنها را حد زد و برایش هم حد زنا معینشده یعنی آنها را یکصد تازیانه بزنند. در باب دوم این رساله ضمن گناه کبیره مساحقه ذکر میشود که بنابر مشهور پس از اثبات در نزد حاکم شرع باید تعزیر شود به کمتر از حد (صد تازیانه). و بعضی از علماء فرمودهاند که چون برای خوابیدن دو مرد عریان زیر یک لحاف حد معین شده، پس از گناهان کبیره است.
و از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مروی است که:
«قال رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) الصبی و الصبی و الصبی و الصبیه و الصبیه و الصبیه یفرق بینهم فی المضاجع لعشر سنین؛ بستر فرزندان خود را از سن ده سالگی جدا سازید، یعنی دو برادر یا دو خواهر یا برادر و خواهر زیر یک لحاف از همان کوچکی نخوابند.»
از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) مروی است که: پس از کشتن، بدنش را به آتش بسوزانید و این گناه بزرگ مانند زنا به یکی از دو چیز ثابت میشود:
یکی اقرار است به اینکه فاعل یا مفعول یا هر دو به این گناه خود چهار مرتبه اقرار کند و اگر کمتر از چهار مرتبه اقرار کند حد بر او جاری نمیشود و تنها تعزیر (تادیب) میشود و بعضی از فقهاء فرمودهاند چهار مرتبه اقرار باید در چهار مجلس واقع شود و شرط است در اقرارکننده بلوغ (پس اگر نابالغ باشد تادیب باید شود.) و کمال عقل و حریت و اختیار (پس اگر به اجبار و اکراه بوده حد ندارد.)
دوم شهادت چهار مرد عادل بالمعاینه است یعنی بگویند به چشم خود دیدیم که فلان با فلان گناه کبیره لواط نموده و اگر گواهیدهندهگان کمتر از چهار نفر باشند گواهی آنها رد میشود و حد جاری نمیگردد بلکه حد جرم قذف که بعداً ذکر میشود بر آنها باید جاری شود و اگر شخص لاطی پیش از گواهی شهود توبه کند حد بر او جاری نمیشود. و هر یک از اقرار و گواهی اگر بر دخول در دبر باشد حد آن کشتن است و اگر بر گناه کبیره تفخیذ یعنی دخول در الیه و رانها باشد حد آن یکصد تازیانه است.
چون حرمت و فساد لواط بیشتر از زنا است حدش شدیدتر است و آن کشتن میباشد، هرگاه لواطکننده و دهنده هر دو عاقل و بالغ باشند هر دو را باید کشت و فاعل را به وسیلهی شمشیر یا سنگسار کردن یا زنده به آتش سوزانیدن یا از بالای بلندی مانند کوه پرتابکردن با دست و پای بسته شده، بایستی کشت و انتخاب نوع قتل به نظر حاکم جامع الشرایط است که عبارتند از:
۱: کشتن و گردنزدن با شمشیر
۲: بستن دست و پای مجرم و پرتکردن او از جای بلندی مانند کوه و غیر آن
۳: سوزانیدن با آتش
۴: سنگسارکردن؛ «عن ابی عبدالله عن آبائه (علیهالسّلام) قال قال امیرالمؤمنین (علیهالسّلام): لو کان ینبغی لاحد ان یرجم مرتین لرجم الوطی؛ امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) فرمود: اگر سزاوار بود که کسی دو بار سنگسار شود هر آینه لواط کننده این چنین سنگسار میشد.»
۵: و بنابر قولی خرابکردن دیواری روی او.
حاکم در اعدامِ مجرم ، اعم از فاعل و مفعول، بین موارد مزبور مخیر است.
احکام شرع در مورد جرم لواط و مجازات مجرم لواط کار به شرح زیر میباشد.لازم به ذکر است در احکام یادشده، تفاوتی میان مسلمان و کافر و محصن و غیرمحصن نیست.
فاعل و مفعول هر دو بالغ، عاقل و مختار باشند: حکم هر دو اعدام است؛فاعل، بالغ و عاقل و مفعول بچه باشد: حکم فاعل اعدام و حکم مفعول، تأدیب است؛فاعل و مفعول هر دو نابالغ باشند: حکم هر دو تأدیب است؛فاعل، نابالغ و مفعول، بالغ باشد: فاعل تأدیب شده و مفعول حد میخورد.
گناه کبیره تخفیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر .
نکته: دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است .
تفخیذ مرد با مرد هنوز هم در بسیاری از جوامع شایع است. تحقیقی در مورد نیازهای سلامت جنسی همجنسگرایان مرد در سال ۱۹۹۷ در حومهٔ کلکته نشان میداد که ۷۳٪ مردان به تفخیذ مبادرت میورزند. این رقم در بین کارگران جنسی ۵۴٪، مردان کمدرآمد ۵۰٪ و در بین مسلمانان ۴۰٪، در میان هندوها ۸۸٪ و در بین مردان با درآمد متوسط ۸۸٪ بود.
تحقیق مشابهی در جنوب آسیا نشان میداد که محبوبیت گناه کبیره تفخیذ در میان مردان همجنسگرا برابر با آمیزش جنسی مقعدی و بیشتر از آمیزش جنسی دهانی است.
در قانون مجازات اسلامی گناه کبیره تفخیذ یا همجنس بازی مرد با مرد ، نوع خفیفتر گناه کبیره لواط محسوب میشود. بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران مردانی که با یکدیگر مرتکب گناه کبیره تفخیذ مرد با مرد میشوند هر یک به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورت ۳ بار تکرار و حد خوردن در بار چهارم به اعدام محکوم میشوند. البته در صورتیکه فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، فاعل در همان بار اول به اعدام محکوم میشود.
تفخیذ مرد با زن اجنبی
گناه کبیره تفخیذ مرد با زن اجنبی زنا محسوب نمیشود؛ لیکن حرام و موجب تعزیر است
تفخیذ با همسر
تفخیذ با همسر و کنیز حتّی با انزال نیز جایز است.
تفخیذ مرد با مردی دیگر حرام و موجب ثبوت حد بر هر دو می باشد. حدّ آن به قول مشهور صد تازیانه است. برخی قدما حدّ آن را در صورت محصن بودن، رجم و در غیر این صورت تازیانه دانسته اند. تکرار تفخیذ در بار سوم یا چهارم ـ بنابر اختلاف در مسئله ـ در صورتی که پس از انجام دادن هر بار تفخیذ، حد جاری شده باشد، موجب ثبوت حد قتل است.
نکته:تفخیذ مرد با مرد، همانند زنا و لواط با چهار بار اقرار و یا شهادت چهار مرد ثابت میشود
گناه کبیره مساحقه عبارت از آن عملی که دوتا زن با همدیگر انجام میدهند، و از این طریق اطفاء شهوت میکنند.به بیان دیگر همان کاری را که دو مرد با همدیگر در گناه کبیره لواط انجام میدهند، دوتا زن نیز همان عمل را با همدیگر انجام میدهند، منتها با این تفاوت که در دو مرد مسئلهی ولوج و دخول است، اما در دوتا زن مسئلهی ولوج و دخول در کار نیست فقط مسئله مساحقه زن با زن یا همان همجنس بازی زن با زن است، و این از گناهان بسیار کبیره است
زنی خدمت حضرت صادق علیه السلام آمد و عرض کرد:زنانی که با یکدیگر مساحقه میکنند حدشان چیست ؟
امام فرمود :حد گناه کبیره زنا است یکصد تازیانه به راستی چون قیامت شود آنها را می آورند و لباسهایی که از آتش بریده شده بر تن آنان می کنند و مقنعه های آتشین بر سرشان می بندند و زیر جامه های آتشین به بدنشان می پوشانند و عمود های آتشین در جوفشان فرو می کنند و آنها را در جهنم می اندازند.
ای زن ! قومی که مساحقه بین آنها رواج یافت قوم لواط بودند که مردها به عمل لواط سرگرم شدند و زنان بی شوهر ماندند پس به یکدیگر مشغول شدند چنان که مردان باهم مشغول بودند و هنگام نزول عذاب همگی به هلاکت رسیدند .
حکم گناه کبیره مساحقه زنان
نحوه اثبات گناه کبیره مساحقه به همان ترتیبی است که درباره اثبات گناه کبیره لواط (رابطه جنسی بین دو مرد) گفته شد، به این صورت که مساحقه به یکی از دو طریق زیر ثابت می شود:
برای اینکه مساحقه با اقرار ثابت شود، مرتکب باید نزد قاضی چهار بار به اینکه این کار را مرتکب شده است، اعتراف کند. اگر کسی کمتر از چهار بار اقرار کند، حد او ۳۱ ت ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.
برای اثبات گناه کبیره مساحقه با شهادت، باید چهار مرد که همه شرایط شاهد را دارند، شهادت بدهند که به صورت حضوری این عمل را دیده اند.
عمل قذف در لغت به معنی «افکندن و انداختن» و در اصطلاح فقهی، متهم ساختن فردی به جرم زنا و گناه کبیره لواط است. مرتکب این جرم را قاذف و مجنی علیه را مقذوف می نامند.در خصوص جرم قذف منحصراً انتساب دو جرم زنا و لواط مورد نظر است و به محض عدم اثبات زنا یا لواط، دادگاه مکلف به صدور حکم به محکومیت قاذف به هشتاد ضربه شلاق می باشد و دیگر نیازی به اعلام شکایت مجدد و درخواست مقذوف نیست. اما در سایر جرایم انتسابی مانند گناه کبیره تفخیذ و مساحقه، بنا به تقاضای مجنی علیه و با نظر حاکم، شخص نسبت دهنده تعزیر می شود.حد قذف بر قاذف از روی لباس وی زده می شود و برهنه نمی گردد. (برداشت از مادۀ ۱۵۵ قانون مجازات اسلامی)
در این خصوص لازم است که گوینده به معانی و مفاهیم الفاظی که ادا می کند، آگاه باشد؛ هر چند که شنونده معنای آن را نداند.
ممکن است در عمل قذف طرف خطاب، خود مخاطب باشد، مثل این که کسی به دیگری بگوید: تو مرتکب زنا شده ای و ممکن است که عمل قذف متوجه شخص ثالثی باشد، مثل این که کسی به دیگری بگوید: برادرت مرتکب گناه کبیره لواط شده است. که در این حالت شخص قاذف نسبت به کسی که زنا را به او نسبت داده است محکوم به حد قذف می شود و نسبت به مخاطب که به واسطه این دشنام اذیت شده تعزیر می شود.
«هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر عمل قذف نکند مانند این که کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی موجب محکومیت گوینده به شلاق تا ۷۴ ضربه می شود». (ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی)
اگر رابطه سببیت بین عمل قاذف و نسبت زنا یا لواط به شخص دیگری برقرار نشود، حد عمل قذف اجرا نخواهد شد.
در این زمینه قانون گذار موارد متعددی را در قانون اسلامی مقرر کرده است که در ذیل آورده می شود:
۱- نفی ولد فرزند توسط پدر: اگر کسی به فرزند خود که در حقیقت رابطه پدر و فرزندی بین آن ها برقرار است، بگوید: «تو فرزند من نیستی» حد عمل قذف مصداق پیدا خواهد کرد. همچنین اگر کسی به فرزند مشروع دیگری بگوید: «تو فرزند او نیستی» قذف مادر وی محسوب میشود و محکوم به حد قذف خواهد شد. البته در این موارد اگر قرینه ای باشد که نشان دهد منظور شخص از این حرف ها عمل قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود.
۲- قذف پدر و جدّ پدری نسبت به فرزند: پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میگردد.
نکات کلیدی در بحث عمل قذف
برای مطالعه متن کامل مقاله همچنین مطالعه سایر مقالات مجله حقوقی موسسه سروش نافع دادمان به آدرس زیر مراجعه کنید: