ویرگول
ورودثبت نام
خانواده توانمند همیار کودکان با نیازهای ویژه
خانواده توانمند همیار کودکان با نیازهای ویژه
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

قوانین نانوشته

خانمی از مناطق کردنشین برای دریافت خدمات گفتاردرمانی با سایت خانواده توانمند تماس گرفت و گفت: من برادر شوهرم 7 سالشه و حرف نمیزنه!!!

الان چند ماه گفتاردرمانی میره!!!

ولی فایده نداشته !!!

چیکار کنیم؟

هیچ یاد نمیگیره، یادش میره!!!

گفتاردرمانگرش گفته: براش کتاب گفتاردرمانی بگیریم، فایده داره؟ بچه بعد کتاب خوندن خوب میشه؟

کی حرفه میزنه؟

از عروس خانواده پرسیدیم: تو خونه باهاش تمرین می کنید؟

عروس گفت: من باهاش کلینیک نمیرم، مادرشوهرم خودش میبره، ما روستا زندگی می کنیم!!!

تو خونه باهاش کار نمی کنیم!!!

مشاوره سایت خانواده توانمند پرسید: گفتاردرمانگر با بچه ها به زبان فارسی کار میکنه یا کردی؟

عروس نمیدونست، گفت: یه لحظه گوشی؛ من از مادر شوهرم بپرسم.

مادر شوهر به کردی گفت: فارسی باهاش حرف میزنند.

مشاور سایت خانواده توانمند پرسید: شما تو خونه با بچه فارسی حرف میزنید یا کردی؟

عروس گفت: ما همه کردی صحبت می کنیم، من کمی فارسی بلدم!!!

مشاور سایت خانواد توانمند به عروس گفت: با نیم ساعت کار کردن تو کلینیک گفتاردرمانی به زبان فارسی نمیشه توقع داشته باشید بچه زود پیشرفت بکنه!!!

بچه فقط کلمات رو تو کلینیک میشنوه!!!

عروس گفت: هیچی یاد نگرفته!!!

با کردی میتونه بگه آب، غذا ولی فارسی هیچی بلد نیست!!!

مشاوره سایت خانواد توانمند پیشنهاد داد تا عروس حداقل در منزل با برادرشوهرش فارسی حرف بزنه و تمرینات گفتاردرمانی رو تو خونه باهاش تمرین بکنه وگرنه کلاس های گفتاردرمانی به تنهایی بهش کمک نمیکنه!!!

شاید شما بگید: چرا گفتاردرمانگر به زبان کردی باهاش کار تا بچه زودتر حرف بزنه؟

اتفاقا این سوال منم بودم ولی بعد از تجربیات مختلف جواب سوالم فهمیدم!!!



چند وقت پیش یه متخصص گفتاردرمانی از مناطق محروم جنوب کشور برای خرید وسایل کلینیک گفتاردرمانی با سایت خانواده توانمند تماس گرفت و لیست وسایل گفتاردرمانی اش بهمون داد ما براش وسایل فرستادیم.

این خانم گفتاردرمانگر وسایل گفتاردرمانی مورد نیاز بچه ها رو تهیه میکنه و در اختیار خانواده ها میزاره تا تو خونه با بچه ها کار بکنند.

بعد از چند بار تماس گرفتن باهم دوست شدیم من از کار گفتاردرمانگر تعریف کردم وگفتم: چقد خوبه که شما به فکر مخاطب هات هستی در جواب گفت: خانواده خودم شیراز هستند. اینجا خیلی محرومه، اکثر خانواده ها به زبان محلی صحبت می کنند من مجبورم به زبان محلی، گفتاردرمانی با بچه ها کار کنم وگرنه جواب نمیگیرم!!!

خودمم انقد به زبان محلی صحبت کردم لهجه گرفتم!!!

خانواده ام بهم اصرار می کنند برم شیراز تا اوضاع لهجه ام بدتر نشده ولی من دلم نمیاد!!!

چند باری خواستم با مراجعین جدیدم، فارسی حرف بزنم ولی نشد !!!

حالا موندم چطوری لهجه ام کنترل کنم!!!

ناخودگاه با لهجه حرف میزنم موقعی تماس با خانواده ام و دوستام همیشه حواسمو جمع میکنم سوتی ندم و با لهجه حرف نزنم ولی بعضی وقتا نمیشه!!!

شما هم جواب سوال گرفتید که چرا متخصص گفتاردرمانی به زبان کردی حرف نمیزنه؟

شاید یکی از دلایلش همین قوانین نانوشته برتری لهجه هاست!!!

من نمیدونم داشتن لهجه کجاش بده؟

کی شاخص برای تعیین لهجه خوب مشخص میکنه؟






تغییر لهجه و زبانگفتاردرمانی کودکانآموزش کودکان استثناییاستارتاپ سلامتمحرومیت زدایی
خانواده توانمند با شعار همیار کودکان با نیازهای ویژه فعالیت خود را از سال 1399 به طور جدی شروع کرده و همچنان ادامه دار است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید