مازیار صالحی لرستانی (با نام تولد شهره صالحی لرستانی؛ زادهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۴۵) بازیگر و کارگردان اهلِ ایران است. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم اُغُر بخیر آغاز کرد.
زندگی شخصی
مازیار لرستانی سال ۱۳۴۵ در تهران با نام شهره صالحی لرستانی زاده شد. وی دانشآموختهٔ کارشناسی رشتهٔ کارگردانی تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ و همچنین دانشآموختهٔ کارشناسی ارشد رشتهٔ فیلمنامهنویسی سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی مجتمع فیلمسازی باغ فردوس در سال ۱۳۷۳ است.
مازیار لرستانی در دیدار هنرمندان صداوسیما با سید علی خامنهای
تطبیق جنسیت
لرستانی، در ۲۲ تیر ۱۴۰۱ از تطبیق جنسیت خود خبر داد و گفت نام مازیار را برگزیدهاست.[۶] این اتفاق از سوی کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی با واکنشهای فراوان روبهرو شد و در حالی که عدهای از «تغییر جنسیت» او سخن میگفتند، فعالان حقوق تراجنسیتیها یادآوری کردند که باید از «تطبیق جنسیت» برای چنین اتفاقی استفاده کرد. او گفت هویت سابق او مردی بوده که ۵۶ سال ادامه داشته و امیدوار است که بتواند آن را به درمان برساند.
زندگی هنری
لرستانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۴ با نمایشهای دانشجویی از جمله «آدمبرفی»، «زیبایی بیاعتنا»، «من به باغ عرفان»، «آژاکس»، «پیشنهاد ازدواج» و «تبعیدیها» تجربه کرد و تا ۱۳۶۹ ادامه داد. بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم نیاز به کارگردانی علیرضا داوودنژاد آغاز کرد.
وی از سال ۱۳۶۶ کارگردانی ۱۷ تئاتر حرفهای در تئاتر شهر از جمله «خسیس دهکدهٔ روگافورد»، «گالری»، «پردهبرداری»، «عقاب»، «داش آکل»، «آنتیگون»، «متوری»، «بنگاه تئاترال»، «تلخ بازی قمر در عقرب»، «زندگی دوگانه» و «پیکنیک در میدان جنگ» را بر عهده داشتهاست؛ نمایش «سلطان مار» نوشتهٔ بهرام بیضایی یکی از موفقترین اجراهای تئاتر در دههٔ هفتاد از جمله کارهای او است. همچنین کارگردانی نمایش تلویزیونی «در پوست شیر» نوشتهٔ شون اوکیسی، برای شبکهٔ چهار را انجام دادهاست.
مجموعهٔ تلویزیونی هتل به کارگردانی مرضیه برومند و فیلم سینمایی مأموریت آقای شادی و چندین تلهفیلم دیگر از جمله آثاری است که او به عنوان نویسنده در آنان حضور داشتهاست. چندین فیلم کوتاه و تلهفیلم از کارهایی است که وی کارگردانی کردهاست.
خانه پیشکسوتان
لرستانی در دهه ۱۳۸۰ خانه پیشکسوتان هنر را با همکاری شهرداری تهران تأسیس کرد. هدف او پدیدآوردن مکانی برای پشتیبانی از هنرمندانی بود که دیگر کار نمیکنند. اما با روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد تعطیل شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او مؤسسه هنرمندان پیشکسوت را تأسیس کرد