ویرگول
ورودثبت نام
ali gudarzi
ali gudarzi
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

برای شروع و تغییر دیر نیست

من همیشه دوست داشتم کتاب بخونم، از دوران نوجوانی می‌رفتم کتابخونه عضو می‌شدم، کتاب می‌گرفتم و هیچ وقت کتابی نخوندم که خیلی دوست داشته باشمش و من رو به کتابخونی علاقه‌مند کنه، می‌دونستم کار خوبیه ولی هم برام سخت بود و هیچ کسی هم دور و برم نبود که بهم کتاب خوب معرفی کنه، این داستان تا سی سالگی ادامه پیدا کرد و من هنوز آدمی بودم که فقط دوست داشتم کتابخوان باشم.
سال ۹۵ تو دوره‌ای شرکت کردیم که باید کتاب گفتگوهای حساس رو می‌خوندیم، به هر سختی‌ای بود مطالعه‌ش کردم و آخرای سال بود که کتاب هنر شفاف اندیشیدن رو به عنوان هدیه دریافت کردم، تعطیلات نوروز شروع به خوندنش کردم، حسنش این بود که هر فصلش دو صفحه هست و می‌شد هر چقدر زمان که میتونی بذاری براش و به هر ترتیب این کتاب رو خوندم و به نظرم خیلی خوب و مفید اومد.
بعد از اون با توجه به علاقه به موضوع رهبری کتاب رهبری الکس فرگوسن رو خوندم و کتابا یکی پس از دیگری سر و کله‌شون پیدا شد.
داستان پادکست و کتاب صوتی هم مسیر مشابهی رو داره، پادکست فقط انگلیسی بود و منم یه چیزایی گوش می‌کردم ولی مشکل این بود که ذهنم رو نمی‌تونستم کنترل کنم، به خودم میومدم که چند دقیقه‌س دارم فکر می‌کنم و پادکست رو نمی‌شنوم، همون اوایل سال ۹۶ بود که یکی از دوستان کتاب صوتی گوگل چگونه کار می‌کند رو به زبان انگلیسی تو یه کانال تلگرامی گذاشته بود و معرفی کرد، این کتاب رو به هر ترتیب بود گوش دادم و حتی اگه حواسم پرت می‌شد دوباره برمی‌گشتم و گوش می‌دادم، همین چندین ساعت گوش دادن به این کتاب بهم کمک کرد که بهتر بتونم گوش بدم و تمرکز کنم و بعدش علاقه‌مند بشم به شنیدن کتاب و پادکست و هر محتوای دیگه‌ای.
از اون موقع دونه دونه کتاب و پادکست خوب پیدا کردم و خوندم و شنیدم و من که نمی‌تونستم روی خوندن کتاب و شنیدن تمرکز کنم الان این موضوع برام خیلی راحت شده و تقریبا هر روز زمان قابل توجهی رو می‌شنوم و زمان کمتری رو مطالعه می‌کنم.
آدمایی که من رو می‌شناسن بیشترین صفتی که به من نسبت می‌دن تشنه‌ی یادگیری بودنه، من که تا سی‌سالگی از این فضا دور بودم طی چند سال انقدر تغییر کردم و به نظرم اومد این تجربه رو منتقل کنم که برای تغییر دیر نیست و حتما نباید از کودکی بهمون یاد می‌دادن یه سری چیزا رو و خودمون هم می‌تونیم این تغییر رو ایجاد کنیم.
ایجاد تغییر هم از قدم‌های کوچیک شروع می‌شه، یه کتاب که چیزای خوبی ازش شنیدیم رو شروع به خوندن کنیم یا یه پادکست خوب فارسی مثل چنل‌بی رو شروع به شنیدن کنیم.

شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید