ویرگول
ورودثبت نام
دریچه
دریچه
خواندن ۸ دقیقه·۱ سال پیش

بررسی پرتال + مزایا و معایب سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال

توی این مطلب می‌خوام تجربیات خودم رو از حدود 1 سال کار کردن با سایت ساز پرتال در اختیارتون بذارم تا شاید به دردتون بخوره. همینطور در مورد مزایا و معایب فروشگاه ساز پرتال بهتون میگم تا بتونید انتخاب درستی برای ساخت سایت داشته باشید.

تجربه ساخت سایت با پرتال
تجربه ساخت سایت با پرتال

ماجرای آشنایی من با فروشگاه ساز پرتال از اونجایی شروع شد که تصمیم گرفتم فروش اینترنتی رو شروع کنم؛ اما نه پول زیادی برای طراحی سایت اختصاصی داشتم و نه بلد بودم با وردپرس و ووکامرس سایت بسازم.

این شد که خیلی اتفاقی و توی سرچ‌هایی که داشتم، متوجه شدم که یه چیزی به اسم سایت ساز و فروشگاه ساز وجود داره که کار کردن باهاش خیلی سادست.

خلاصه یه مقدار درمورد سایت سازها سرچ کردم و فهمیدم چندتا سایت ساز ایرانی هستن که امکانات خیلی خوبی برای ایجاد فروشگاه اینترنتی دارن.

حالا چالش کارم این شده بود که کدوم یکی از این سایت سازها رو برای ساخت فروشگاهم انتخاب کنم. خوشبختانه اکثر فروشگاه سازهای خوبی که پیدا کرده بودم، تست رایگان داشتن. یعنی بهت اجازه میدن که یه مدت محدودی مثلا 7 روز رو رایگان باهاشون کار کنی و حتی یه سایت تستی هم بسازی.

اینطوری شد که شروع کردم به تست تک تک فروشگاه سازهای معروفی که پیدا کرده بودم. برنامم این بود که توی هر کدوم یه سایت ساختم و چندتا محصول تستی هم داخل سایتم گذاشتم. بعد هم مراحل خرید محصول رو مثل یه مشتری عادی توی سایتم تست کردم.

سعی کردم توی این مدت تستی که دارم، تمام جوانب هر کدوم از سایت سازها رو بررسی کنم. به همین دلیل تونستم اطلاعات نسبتا کاملی از سایت سازهای ایرانی به دست بیارم و بتونم بهترین شرکت رو برای ساخت فروشگاهم پیدا کنم.

چرا پرتال رو انتخاب کردم؟

چند روز وقت گذاشتم و حدود 6 تا از بهترین فروشگاه سازهای ایرانی رو تست کردم. خلاصه بگم، هرکدوم مزایا و معایبی داشتن و من هم باید با توجه به نیاز خودم، فروشگاه ساز مناسب رو پیدا می‌کردم.

بعد از اینکه فروشگاه سازهای مختلف رو کلی بالا پایین کردم، به این نتیجه رسیدم که فروشگاه ساز پرتال با همه مزایا و معایبی که داره، برای من انتخاب خوبیه.

سایت ساز پرتال
سایت ساز پرتال

حالا چرا؟ اولش اینکه قالب‌هاش به نظرم متنوع و جذاب بودن و از یکی دوتا قالب پرتال خیلی خوشم اومد. البته قالب یه چیز سلیقه‌ایه و ممکنه نظر شما با من زمین تا آسمون فرق داشته باشه.

دوم اینکه پرتال ویدیوهای آموزشی کاملی داشت که صفر تا صد کار با فروشگاه سازشون رو آموزش میداد. درکل کار با پرتال اصلا سخت نیست و فکر می‌کنم حتی اگه ویدیوها رو نمی‌دیدم، باز هم خیلی راحت می‌تونستم با پرتال کار کنم.

مزایای فروشگاه ساز پرتال چیه؟

در مورد قالب‌ها و سادگی کار با پرتال گفتم، اما یکی از دلایل اصلیم برای انتخاب پرتال این بود که پشتیبانی رایگان داشت. پشتیبانی پرتال حتی به من که داشتم از تست رایگانشون استفاده می‌کردم هم پشتیبانی دادن.

یکی دیگه از خوبی‌های پرتال اینه که افزونه‌های مختلفی داره که بعضی‌هاش خیلی به دردم می‌خوردن. مثلا افزونه اتصال به پنل پیامکی داره که وقتی مشتری سفارشی ثبت میکنه، خودکار به شما و مشتری پیامک میره که سفارش ثبت شده. اینطوری لازم نیست همیشه درحال چک کردن سایت باشم تا سفارشی از دستم در نره.

به غیر از این، توی پرتال می‌تونید درگاه‌های پرداخت اینترنتی مختلف رو روی سایتتون داشته باشید. همینطور میشه سایت رو به الوپیک و پست هم متصل کرد. اینطوری کار من برای ارسال محصولات خیلی سریع و راحت شد.

یکی دیگه از برنامه‌های خوب پرتال اینه که چندتا افزونه برای اتصال سایت به اینستاگرام داره. با این افزونه‌ها می‌تونید خیلی راحت و بی دردسر سایت رو به پیج اینستاگرام وصل کنید. اینطوری مشتریای پیجتون خیلی راحت می‌تونن ثبت سفارش کنن.

فروشگاه ساز پرتال
فروشگاه ساز پرتال

معایب پرتال چیه؟

حالا که از خوبی‌های پرتال گفتم، بذارید بدی‌هاش رو هم بگم. البته قبلش اینم بگم که هیچ سایت ساز یا فروشگاه ساز بدون عیبی پیدا نمیشه. بالاخره هر سرویسی یه سری کم و کاستی‌هایی داره.

یکی از معایب پرتال که البته توی فروشگاه سازهای دیگه هم وجود داره اینه که دست شما توی تغییر سایت خیلی باز نیست. مثلا نمی‌تونید یه قالب کاملا اختصاصی برای سایتتون داشته باشید یا اینکه نمیشه امکاناتی که توی فروشگاه ساز نیست رو به سایت اضافه کرد.

البته اگه کدنویسی بلد باشید یا از یه برنامه نویس کمک بگیرید، میشه امکانات مختلفی رو روی سایت پیاده کرد. حتی می‌تونید با کدنویسی، قالب سایت رو تا حد زیادی تغییر بدید. با این وجود، من با امکانات و قالب‌های پرتال تونستم سایتی که می‌خواستم رو با تمام امکانات لازم بسازم.

پرتال به شخصه برای من مناسب بود و تونستم سایتی که می‌خوام رو باهاش بسازم. با این حال ممکنه که چیزایی نیاز داشته باشید که داخل پرتال نیست. پس پیشنهادم اینه که از 7 روز تست رایگانش استفاده کنید و همه جوانب اون رو بسنجید.

امکانات کامل پرتال برای فروش اینترنتی

اگه فکر کردید بعد از ساخته شدن فروشگاه اینترنتی کارتون تموم شده، سخت در اشتباهید. تازه بعد از درست شدن سایتتون باید دنبال پیدا کردن مشتری باشید. من از اول به فکر این کار بودم و به همین دلیل هم پرتال رو انتخاب کردم.

پرتال برای اتصال سایت به سرویس‌های ترب و ایمالز افزونه‌های کاربردی داره. یعنی شما بعد از ثبت نام و تایید شدن توی ایمالز و ترب، با چند کلیک ساده می‌تونید محصولات سایتتون رو وارد این سرویس‌ها کنید.

وقتی سایت شما و محصولاتتون توی ترب و ایمالز وارد بشه، مشتری از این طریق به سایتتون میاد و از شما خرید می‌کنه. من کمتر از 1 هفته بعد از تکمیل سایتم، تونستم اولین فروش سایتم رو از طریق ترب داشته باشم.

البته راه‌های دیگه‌ای هم برای پیدا کردن مشتری سایت هست. مثلا می‌تونید از طریق یکتانت، تبلیغ سایتتون رو توی سایت‌های پربازدید قرار بدید تا از این طریق هم مشتری پیدا کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبت پرتال، روند سریع و ساده‌ای هست که توی ثبت سفارش داره. اینطوری مشتری که از من خرید می‌کنه کارش خیلی راحته و گیج نمیشه. بعضی از سایت سازها وقتی تستشون می‌کردم، روند خرید از سایت یه مقدار وقت‌گیر و پیچیده بود.

یکی دیگه از چیزایی که توی افزایش فروش سایت تاثیر داره، سرعت سایته. اگه سایت کند باشه و دیر باز بشه، مشتری ممکنه خرید نکنه و سایت رو ببنده. به همین دلیل مهمه که سایت فروشگاهی تا حد امکان سریع باشه.

خود من برای این موضوع با پشتیبانی پرتال صحبت کردم و با صبر و حوصله بهم توضیح دادن که برای افزایش سرعت سایت باید از عکس‌های کم حجم استفاده کنم. منم همین کار رو انجام دادم و الان از سرعت باز شدن سایتم خیلی راضیم.

کار کردن با پرتال چطوریه؟

اولش که می‌خواستم سایت فروشگاهی خودم رو بسازم هیچ ایده‌ای نداشتم که از کجا باید شروع کنم و چطوری کلی محصول رو وارد سایتم کنم. وقتی اولین بار با پرتال آشنا شدم، فهمیدم که ویدیوهای آموزشی مختلفی برای کار با سایت دارن.

من هم که هیچی از سایت و کار کردن با اون نمی‌دونستم، شروع کردم به دیدن این ویدیوها. اولش فکر نمی‌کردم توی 2 تا 3 ساعت بتونم تمام بخش‌های ساخت و مدیریت سایت با پرتال رو یاد بگیرم. وقتی ویدیوهای آموزشی رو دیدم، تازه متوجه شدم که کارکردن با فروشگاه ساز چقدر راحت و سادست.

بیشتر کاری که سایتتون داره همون اول راهه که باید قالب سایت رو به سلیقه خودتون شخصی‌سازی کنید و صفحه‌های سایت رو بسازید. بعدش هم باید دسته‌بندی محصولات رو درست کنید.

بعد از این مراحل ابتدایی، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که محصولات رو وارد سایت کنید. این کار هم خیلی راحت و سریع انجام میشه. عنوان محصول رو می‌نویسید، چندتا عکس از محصول میذارید، برای محصول توضیحات لازم رو می‌نویسید و بعدش هم قیمت و مشخصات اون رو وارد می‌کنید. به همین راحتی و بدون هیچ دردسری می‌تونید تمام محصولاتتون رو وارد فروشگاه اینترنتی کنید.

یکی از چالش‌هایی که من اصلا بهش فکر نکرده بودم، تغییر قیمت محصولات بود. بعد از تقریبا 2 هفته تمام محصولاتم رو وارد سایت کردم و تازه داشتم یه نفس راحت می‌کشیدم که یهو بار جدید برام رسید و قیمت محصولات افزایش داشت.

حالا من موندم و بیشتر از صدتا محصول که باید قیمتاشون رو به‌روز می‌کردم. در نهایت درماندگی به پشتیبانی پرتال پیام دادم تا ببینم راهی سراغ دارن که بتونم راحت و سریع قیمت همه محصولاتم رو تغییر بدم.

در کمال ناباوری پشتیبانی به من گفتم که پرتال قابلیت تغییر گروهی قیمت محصولات رو داره و بهم یاد دادن که چطور این کار رو انجام بدم. باور نمیشد که توی کمتر از 1 ساعت تونستم قیمت اون همه محصول سایتم رو به‌روز کنم. این جا بود که واقعا از انتخاب پرتال خوشحال شدم و حسابی رضایتم جلب شد.

نتیجه 1 سال استفاده از سایت ساز پرتال

از اون روزی که توی پرتال ثبت نام کردم تا الان که این مطلب رو می‌نویسم، دقیقا 1 سال گذشته و به تازگی سایتم رو برای سال دوم تمدید کردم. از زمانی که به کار کردن با پرتال مسلط شدم تا الان فقط لازم بود که محصولات جدیدم رو وارد سایت کنم یا قیمت محصولات قدیمی رو تغییر بدم. یعنی هیچ کار دیگه‌ای لازم نبود انجام بدم و در مجموع نهایتا 1 ساعت در روز رو به کار روی وب سایت اختصاص میدم.

به غیر از یکی دو ماه اول که کار کردن با پرتال رو خیلی خوب بلد نبودم، تا الان هیچ مشکلی نداشتم و توی چند ماه اخیر حتی یه تیکت هم لازم نبود به پشتیبانی بدم. خلاصه سرتون رو درد نیارم، اینقدر ساخت سایت و مدیریت اون توی پرتال برای من تجربه خوبی بود که بدون هیچ تردیدی، سایتم رو با خیال راحت برای سال دوم هم تمدید کردم.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم اگه می‌خواید یه سایت بی‌دردسر و خوب داشته باشید، حتما سرویس سایت ساز پرتال رو تست کنید. همونطور که گفتم 7 روز تست رایگان دارن و توی این مدت می‌تونید زیر و بم خدمات و کیفیت سرویسشون رو در بیارید. درصورتی که ناراضی بودید یا امکانات موردنیاز شما رو نداشت، پیشنهاد می‌کنم اگه توی وردپرس تخصص ندارید از سایت سازها یا فروشگاه سازهای دیگه استفاده کنید.

امیدوارم این مطلب به دردتون خورده باشه و بتونید مثل من از طریق سایت اینترنتی درآمد داشته باشید.

فروشگاه اینترنتیسایت سازفروشگاه سازپرتالطراحی سایت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید