ویرگول
ورودثبت نام
داود علیزاده
داود علیزاده
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

نفهمیم تا لذت ببریم

این اولین مطلب من در ویرگوله !

شاید چند ماهی است که تو ویرگول عضو شدم اما هنوز موفق به نوشتن یک کلمه نشدم . چرا ؟

نه اینکه از نوشتن بدم بیاد یا بترسم یا بلد نباشم ! یه چیزایی مینوشتم از قدیم ...دبیر سرویس هنری و سینمایی مجله دانشجویی نگارستان بودم و چند سالی نقد فیلم مینوشتم برای مجله و روزنامه .

کمال گرایی منفی و دور شدن از فضای بلاگری(البته اگر چارتا بلغور کردن جهت کپشنهای اینستارو بلاگری حساب نکنیم ) را دلیل اصلی ننوشتن و سفید ماندن فضای نوشتن خودم تو ویرگول میدونم !مدام آدم فکر میکنه باید کلی مستندات علمی و مرجع ورفرنس بدی تا نوشته ات رو ملت قبول کنند . حالا هر چی هست اینجا قرار نیست به نوشته هامون آی جی آی بدن یا برای اپلای کردن فلان دانشگاه ارجاع بدم. اینجا هستم تا خودم باشم و لذت ببرم از نوشتن.

چند وقت پیش تو اینستاگرام پستی از کیارستمی دیدم و معمولا جذب مینیمال گویی و طنز ریزی که تو حرفهاش هست میشم لذا معمولا از دست نمیدم . شما هم از دست ندید . مثل کیارستمی که بفهمند و بفهمونند ! خیلی کم پیدا میشه .

فکر میکنم راجع به فیلم "کپی برابر اصل" خودش حرف میزد که در اون فیلم کسی یک آهنگ اسپانیایی یا مکزیکی (حافظه ام مثل ماهیه میدونم) میزنه و کسی میپرسه که اسم این آهنگ چیه و معنیش چیه ؟

کیارستمی نکته بزرگی رو مطرح میکنه که میتونه یک روش بزرگ و عالی در زوج درمانی و ایضا همه چیز درمانی در زندگی باشه ! ایشون فقط یک سوال می پرسه ! اینکه آیا از این اهنگ لذت میبری یا نه ؟ و طرف میگه بله ! میگه همین کافیه ....حالا اینکه مفهوم و شعر این اهنگ چی میگه و اینکه بفهمم مفهوم آهنگ رو میشه یک مساله ثانوی یا فرعی !اصالت با لذت بردن و داشتن حال خوبه !

زن و شوهر یا دوست دختر پسری را فرض کنید که مدام تو مخ هم هستند . قطعا بررسی اش کنیم میرسیم به اینکه اینها تلاش در فهمیدن هم داشته اند و معمولا چون هر کسی یک عالمی برای خودش داره قطعا از فهمیدن هم عاجز میشن و فرایند رو مخ هم رفتن آغاز میشه!

کیارستمی جمله کلیدی ای میگه : اینکه ما برای زندگی به هم احتیاج داریم پس برای نفهمیدن هم یا حداقل برای نفهمیدن قسمتی از وجود هم همدیگه رو از دست ندیم !

بعضی موقعا (همیشه اصلا) بیاییم نفهمیم و لذت ببریم !

راننده بنز قطعا نمیدونه سنسورهای هوشمند ماشین چطور عمل میکنه اما لذت میبره ازبنز !




نفهمینفهمیدنلذتکیارستمیکپی برابر اصل
ما مدیونیم به رسیدن به چشم انداز فردی مون ! من دانش آموخته MBA دانشگاه صنعتی شریف ، خواندن و نوشتن را دوست دارم ، عاشق سینما و فیلمهای حسابی ، موسیقی گوش میکنم، صاحب پادکست "عقاید یک جغد"
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید