عدالت مهم ترین رکن جوامع بخصوص اسلامیه که حکومت برقرار کننده آنه، بخصوص حکامی که به اسوه علی ابن ابیطالب علیه السلام، قصد بر حکومت داری دارند باید مهم ترین رکن حکومت داریشون عدالت باشد نه مصلحت؛ مصلحت یعنی ترس از خروش قومی من قومی دیگر به دلیل بی عدالتی و برتر قرار دادن قومی من قوم دیگر توسط نهادی به دلیل به خطر نیفتادن منافع آن نهاد؛ همانطور که گفتیم عدالت باید رکن اصلی حکومت داری به خصوص شیعی باشد باید رعایت هم بشود، عدالت یعنی نباید فرقی بین طرفدار آن نظام و مخالف آن نظام باشد، اگر شخصی جرمی مرتکب شده چه بسا حق زندگی از انسانی دزدیده باید مجازات شود ولا غیر؛ چه طرف پلیس باشد و دزد رو کشته، چه دزد باشه و پلیس رو کشته...
در حديث آمده که: امام باقر عليه السلام فرمود: اميرالمؤمنين عليه السلام به قنبر دستور داد حدي را بر مرد مجرمي جاري نمايد. قنبر در هنگام اجراي حد - که شلاق بود - به خطا و اشتباه سه ضربه بيشتر از حد مقرر، به آن مرد گناهکار زد، حضرت از اشتباهي که قنبر مرتکب شده بود برآشفت و با سه ضربه شلاق او را قصاص کرد و بدين گونه وي و امثال وي را از تعدي به حقوق ديگران بر حذر داشت
(کافي، ج 7، ص 260)
در این روایت اگر امیر المومنین ع قرار بود به مصلحت اینکه با شلاق زدن عزیز ترین غلامش قنبر این عقیده رو ایجاد کند که شخصی در دستگاه حکومت باشد، حتی عزیز ترین فرد حاکم هم باشد، مورد عدل علی قرار بگیرد؛ صد در صد دیگران هم با کوچک ترین تختطی مورد این عدل قرار میگرفتند، پس مصحلت این است برای آنکه اشخاص با حکومت امیرالمومنین زاویه پیدا نکند قنبر مجازات نمیشد؛ ولی امام علی ع با ارجع قرار دادند پایه اصلی حکومت، عدل، نشون داد عدالت مهم ترین رکنه حکومته ایشانه
و در آخر اگر سرهنگ جوانمردی مرتکب این جرم شده و مهران سماک رو به قتل رساند؛ طبق شرع و قانون اسلامی باید مجازات بشه و البته جزئیات این مسئله باید و حتما توسط مقامات قضایی بررسی شود که مثلا آیا دفاع از خود بوده؟ در چه شرایطی شلیک شده؟ و نوع سلاح و دلیل شلیک و تمام عوامل در نظر گرفته شود. در کل حرف من در کلیت، ترجیح عدالت به مصلحته در برابر هرگونه حکمی که صورت بگیرد و چه بهتر که جزئیات دادگاه و پرونده و غیره، شفاف شود که خود مردم با جزئیات وارده، حکمرو بپذیرند