یکی از چالشهای همیشگی طراحان تجربه کاربری، نیاز به پیشرفت دائمی است. حتی یک طراح هم وجود ندارد که فکر کند دیگر نمیتواند رشد بیشتری داشته باشد. یک راهکار ساده به نام “عادت” میتواند در این زمینه به شما کمک کند.
ما، آن چیزی هستیم که دائما انجام میدهیم. پس، بهترین بودن یک عمل نیست، بلکه یک عادت است.
در این مقاله، ۱۵ عادتی که به شما به عنوان یک طراح کمک خواهد کرد را به اشتراک میگذاریم.
طراحی آموختنی است. تمرین و یادگیری توسط خودتان تنها راهکاری است که به پیشرفت شما به عنوان یک طراح کمک میکند. البته ضروری است که این کار همراه با هدفگذاری باشد تا موثر واقع شود.
راهنما: یک راهکار سادهی چهار مرحلهای برای دستیابی به اهداف:
یادگیری برای یک طراح موفق ضروریست. یکی از بهترین راههای یادگیری گوش دادن است. شنیدن را میتوان به 2 دسته اصلی طبقه بندی کرد: فعال و غیرفعال.
در ادامه چند نکته ساده که به شما کمک میکند شنونده فعال بهتری باشید را بررسی میکنیم:
ارتباط مهمترین بخش فرایند طراحی است. زمانی که شما بر روی محصولی کار میکنید به برقراری ارتباط در رابطه با تصمیمات طراحی خود دارید.
-چیزی که یک طراح را موفق میکند توانایی ساختن محصول تنها با ظاهر زیبا نیست، بلکه توانایی برقراری ارتباط به صورت موثر است.
یکی از بهترین راههای انتقال افکار شما استفاده از داستان است. بهترین دیزاینها از پروژههایی حاصل میشوند که اعضای تیم به خوبی داستان پشت آن محصول را درک کرده باشند. به همین دلیل است که بیان داستان یک توانایی مهم برای طراح تجربه کاربری به شمار میآید. با بیان یک داستان شما شانس بیشتری برای درگیرکردن مخاطب خود دارید.
نکاتی برای کمک به داستانسرایی بهتر:
نحوه صحبت شما با بقیه بسیار حساس است. وقتی شما از اصطلاحات تخصصی در مکالمه روزمره استفاده میکنید، عادت بدی را شکل میدهید. اینکه دیگران متوجه کلام شما نشوند باعث ایجاد گنگی و سوتفاهم میشود. و این عادت میتواند تاثیر منفی بر روی ارتباطات هر دو طرفین تیم شما و کاربران شما شود.
راهنمایی سریع: یک ظرف به نام “ظرف اصطلاحات” میتواند به شما کمک کند تا مشکل اصطلاحات را حل کنید! هر زمان حس کردید افرادی که با آنها صحبت میکنید متوجه کلام شما نمیشوند، آن کلمه را به ظرف اصطلاحات خود اضافه کنید و به آنالیز اصطلاحات درون ظرف بپردازید.
بسیاری از طراحان به اشتباه با نخستین ایدهای که به ذهنشان خطور میکند کار را شروع میکنند. اگر تنها یک ایده دارید مشخص کردن خوب یا بد بودن ان کار مشکلی است. بنابراین، همیشه چند ایده برای پروژه خود تعریف کنید. این مسئله به شما اجازه بررسی و مقایسه خوب از بد را میدهد.
بسیاری از طراحان ایدهآلگرا هستند. برای ساختن یک محصول ایدهآل زمان و انرژی زیادی مصرف میکنند. این مسئله عموما باعث میشود که همیشه تاخیر داشته باشند. بهخاطر داشته باشید که کار به موقع انجام شده بهتر از کار بیتقص است. بنابراین بهتر است محصولی داشته باشیم که نیازها را برآورده میکند تا در تحویل تاخیر داشته باشیم و بهانه بیاوریم.
نگذاریم ایدهآلگرایی دشمن محصول خوب ما شود!
همه میخواهند چیزی شبیه محصول نهایی را در کوتاهترین زمان ممکن ایجاد کنند. به همین دلیل است که عموما کار با قلم و کاغذ را کنار میگذاریم و سریعا سراغ ابزارهای دیجیتال طراحی میرویم. اما ابزارهای دیجیتال گاهی باعث محدودیت در خلاقیت میشوند. به همین دلیل است که یکی از قانونهای اولیه طراحی UX این است: قلم پیش از پیکسلها!
استفاده از قلم و کاغذ برای ایدهپردازی و تست طراحی موجب صرفهجویی زمانی بسیار برای شما میشود. همچنین کار شما را در هنگام کار با ابزارهای دیجیتال بسیار راحتتر میکند. بعضی مشکلات طراحی از طریق اسکچزدن بهتر حل میشوند. برای مثال، طی جلسات طوفان فکری، بیان ایده از طریق اسکچ بسیار راحتتر از استفاده از کلمات است.
یک قلم و دفترچه باید همراه همیشگی شما باشد. هر زمان که ایدهی خوبی داشتید، به حافظه خود اعتماد نکنید. به یاد داشته باشید که حافظه انسان قابل خطا است. در عوض، یک یادداشت کوتاه بردارید یا اتود اولیه از طرحی که در حافظه دارید ثبت کنید.
اگر قبلا چند پروژه را انجام دادهاید، قاعدتا تعداد زیادی ایده حین تولید آنها در سر پروراندهاید. شانس استفاده مجدد از آن ایدهها را از دست ندهید… برای استفاده درست از آن ایدهها:
زمانی که با یک تیم کار میکنید، تا جایی که ممکن است با هم تیمیها تعامل بیشتری ایجاد کنید. در هر قسمت از پروژه بیشتر خود را درگیر کنید. تعامل بهترین راه برای طراحان تجربه کاربریست تا بتوانند تواناییهای خود را ارتقا بدهند.
از جعبه خارج شوید!
فهم کاربران، هدف اولیه یک طراح تجربه کاربری است. بعضی طراحان از پرسونا و اطلاعات آماری برای بررسی تعامل کاربر با محصول استفاده میکنند. با اینکه این ابزارها میتوانند بسیار کمک کننده باشند، هیچ چیز با تماشای نحوه تعامل یک کاربر با محصول قابل مقایسه نیست. هرچه به افراد بیشتری که با محصول شما تعامل میکنند نگاه کنید، بیشتر به مشکلی که با آن روبرو هستند پی میبرید.
طراحان به ایده و الهام بخشی نیاز دارند. راههای بسیاری برای الهامگرفتن وجود دارند.
دو نکته که میتواند به شما کمک کند:
در نهایت همه ما از انتقادشدن کارهایمان میترسیم. بله! ممکن است از اینکه بشنویم کار ما عالی نیست دچار استرس شویم، خصوصا وقتی زمان زیادی را صرف آن کردیم. اما بررسی نقادانه کار شما مهم است زیرا:
بنابراین، بر نفس خود غلبه کنید و از دفاع کردن از کارتان دست بردارید! به یاد داشتن باشید ما توسط اشتباهاتمان چیزهای بیشتری یاد میگیریم. دریافت بازخورد و نقدهای سازنده و تلاش برای حل مسئلهها، تنها راه برای بهبود بخشیدن تواناییهای شما و تبدیل شما به یک طراح بهتر است.
انتقاد ممکن است خوشایند نباشد، اما لازم است. انتقاد دقیقا همان مسیری را در بدن انسان فعال میکند که درد انجام میدهد. که به آن توجه به بخش ناسالم چیزها میگویند “چرچیل”
چند نکته بسیار مهم:
نقد اصولی آثار دیگران یک راهکار کلیدی برای بهبود عملکردهای شخصی است. این موضوع به شما کمک میکند تا:
کار کردن مداوم برای زمان طولانی شما را راه دوری نمیبرد. در حقیقت موجب رسیدن به حالت فرسودگی میشود (حالت فرسایشی که خستگی احساسی، جسمی و فکری را به دلیل استرس بیش از حد برای شما به همراه دارد).
طبق مشاهدات از دوستان و همکاران :)) طراحان معمولا تا جان در بدن دارند کار میکنند!!! زمانی که گیر افتادهاید با کار کلنجار نروید. در عوض از پای کامپیوتر بلند شوید، قدمی بزنید و کمی هوای تازه بخورید. اگر حس میکنید استراحتهای روزانه به شما کمکی نمیکند، شاید لازم است شما مدتی از کار خلاقانه خود فاصله بگیرید تا بتوانید خود را بازیابی کنید. تمام ابزارهای دیجیتال خود را خاموش کنید و از زندگی لذت ببرید!
نتیجه:
طراحان خوب به صورت پیشفرض به دنیا نمیآیند، بلکه به مرور زمان به یک طراح خوب تبدیل میشوند. همه ما، فارغ از میزان تجربهای که در حال حاضر داریم، قادر به بهتر شدن هستیم به شرطی که تعدادی از عادات کوچک خوب را در یک بازه زمانی طولانی انجام دهیم.
منبع مقاله: UXPlanet