اواخر لاین آپ شلوغ و پر بازی سال ۲۰۲۲ میلادی و پس از گذشت ۴ سال از عرضه بازی God of War 2018، بالاخره دنباله آن با نام بازی God of War Ragnarok عرضه شد. محصول جدید سانتامونیکا تقریبا هم زمان با عرضه PS5 معرفی شد و سونی و تیم سازنده مانور تبلیغاتی زیادی روی آن دادند و به مخاطبان وعده یک پایان بندی باشکوه بر حماسه نورس دادند. باید پرسید سانتامونیکا تا چه اندازه در عمل به این وعدهها موفق بوده؛ آیا گاد آو وار رگناروک همان عنوانی است که در نسخه پیشین برای آن مقدمه چینی شد؟ آیا به قول آقای جفی، خالق مجموعه God of War این بازی صرفا یک DLC گران قیمت برای God of War 2018 است؟
خطر اسپویل: در ادامه متن و تصاویری وجود دارند که ممکن است حاوی اسپویل از داستان و گیمپلی بازی گاد آو وار رگناروک باشند.
سانتا مونیکا با بازی God of War 2018 اقدام به اعمال تغییرات بنیادین و اساسی در فرمول سیستم مبارزات، پلتفرمینگ، اکتشاف و پازلهای مجموعه گاد آو وار کرد. تمامی موارد نام برده شده بخشی از هویت نسخههای قبلی و از دلایل محبوبیت آن بودند. مشخصا چنین ریسکی میتوانست اثرات مخربی روی محبوبیت مجموعه و استودیو سازنده داشته باشد اما، بازخوردها نشان داد تیم سازنده در یافتن یک فرمول موفق و جدید برای این ارکان جدید موفق بودند. اما به هنگام نقد بازی God of War Ragnarok باید پرسید این بازی چه تغییراتی نسبت به نسخه قبلی خود داشته است.
تغییر سبک مبارزات از هک اند اسلش به اکشن و نزدیکتر شدن دوربین بازی یک تجربه جدید بود، تعداد دشمنان حاضر در هر میدان مبارزه، کمتر از نسخههای پیشین بود اما، این دشمنان مرگبارتر و سرسختتر از همیشه بودند و معمولا اشتباهات، تاوانهای سنگین داشتند. دامنه حرکات کریتوس محدودتر شده بود و تنها با کمک همراه (آترئوس) میشد موج حملات دشمنان که از هر سو به وی هجوم میآوردند، کنترل کرد. هر چند دوربین بازی دیدن هم زمان تمامی خطرات را دشوار میکرد اما، به لطف indicator و راهنماییهای همراه، میشد حملات را پیشبینی کرد. ضربات و حملات کریتوس و دشمنان از عمق و باور پذیری بیشتر برخوردار بودند و ترکیب تبر، شمشیرها و مشتهای کریتوس یک سیستم مبارزه مهیج، جدید و (در درجات سختی بالاتر) چالشی را فراهم کرده بود. در این میان نباید از ایراداتی که باعث نقدهایی نیز به این سیستم وارد شد، غافل شد. تنوع پایین دشمنان، ساده بودن الگو حملات آنها و از همه مهمتر باس فایتهای به شدت تکراری (ترول، ترول و باز هم ترول) از انتقادات اساسی وارد بر این بخش بودند. شاید تنها موردی که باعث غرق نشدن کامل بازی شد، مبارزه با والکریها بود.
سازندگان نیز از ابتدا به این ایراد کاملا واقف بودند و در تبلیغات خود روی تنوع بالا دشمنان و تکراری نشدن سیستم مبارزات تاکید بسیار داشتند و به هنگام بررسی بازی God of War Ragnarok باید گفت این گفتهها ابدا پوچ نبودهاست. هر اقلیم و قلمرویی که به آن پا میگذارید شامل دشمنان منحصر به فرد خود است. طراحی این دشمنان نیز با یکدیگر تفاوت محسوس دارد و هیبتهای مختلفی نظیر گیاه، انسان، حشرات، اجنه و … دارند. هر دشمن دارای زیر مجموعههای خاص خود است که با داشتن ظاهر، الگو حمله مختلف و روش شکست دادن خاص باعث میشود دائما در حال یادگیری و چیدن استراتژی خاص خود باشید. چه در طول کمپین داستانی و جه در زمان انجام ماموریتهای فرعی ممکن است با باسهای فایت مختلفی رو به رو شوید که هر کدام بسته به اقلیمی که در آن حضور دارند ممکن است بافها و تاثیرات منحصر به فرد خود را داشته باشند.
تغییر بزرگ بعدی مربوط به سلاحهای در اختیار کریتوس است. اضافه شدن نیزه جدید به سلاحهای در اختیار کریتوس موسوم به Draupnir که امکان مبارزه از راه دور با سرعت بیشتر (بر خلاف تبر) دارد و در مبارزه تن به تن نیز هر چند قدرت ضربات آن به اندازه تبر یا شمشیر نیست اما، سرعت بالای حملات آن میتواند در برخی مواقع راهگشا باشد.
در بحث اکتشاف به دلیل محدود بودن حرکات کریتوس، داشتن دید مناسب از محیطی که مخاطب در آن حضور دارد، مهمتر از اشراف داشتن به گزینهها و امکانات در اختیار کریتوس و آترئوس بود. در سهگانه اصلی و نسخههای فرعی، ترکیب اندکی تفکر و مهمات کریتوس و همچنین بررسی محیط برای دست یافتن به آیتمهای مخفی لازم بود. پازلهای بازی God of War 2018 هر چند در ابتدا و به لطف فرمول جدید، خاص بودند و یک چالش ذهنی جدید محسوب میشدند اما، خیلی زود رنگ یکنواختی میگرفتند و از ارزش آنها، بویژه در Playthroughهای بعدی کاسته میشد.
وقتی میخواهیم بررسی بازی God of War Ragnarok را از منظر اکتشاف و پازلهای بازی داشته باشیم، باید گفت سازندگان هر چند در این بخش بینقص عمل نکردهاند و با توجه به طبیعت شبه جهان باز بازی پس از مدتی باز هم این پازلها تکراری میشوند اما، به لطف اضافه شدن نیزه Draupnir و حرکت در راستا عمودی که بسیار نسبت به نسخه قبل بیشتر شده، تنوع این پازلها بیشتر است و شاید کمی بیشتر از زمان برای حل کردن آنها باید صرف شود که البته علت آن نه چالش خود پازل که یافتن آیتمهای مورد نیاز برای حل آن است.
حرکت در راستای عمودی تنها برای اکتشاف و پازل استفاده نشده و در سایر ارکان گیمپلی بازی God of War Ragnarok نظیر مبارزه آن نیز کاربرد دارد و در میدان مبارزه بازی که بزرگتر از همیشه است، جا به جاییهای عمودی و داشتن موقعیت برتر و استفاده از قابلیت Death from Above برای پیروزی در هر نبرد، بویژه با دشمنان سرسختتر، از واجبات است. این مسئله تنها محدود به کریتوس نیست و دشمنان نیز با پخش شدن در سطوح مختلف، از جهتهای مختلف به سمت مخاطب هجوم میآورند و باید به تمامی نقاط حمله اشراف کامل داشت.
در ادامه بررسی بازی God of War Ragnarok به سراغ ماموریتهای فرعی میرویم که هر چند شاید از نظر کمیت نسبت به نسخه پیشین بسیار کمتر شده باشند اما، تنوع آنها، پیش زمینه داستانی که هر ماموریت دارد و از همه مهمتر جوایزی که از انجام هر ماموریت به مخاطب تعلق میگیرد، پختهتر و کاملتر است فارغ از انجام همه چالشهای حاضر در جهان بازی، مخاطب دلایل بهتری برای انجام این ماموریتهای فرعی دارد.
به طور کلی و در پایان نقد و بررسی بازی خدای جنگ راگناروک در بخش گیمپلی باید گفت، سازندگان به خوبی از نقاط قوت اصلی نسخه قبلی بهره بردند و در عین حال با گوش سپردن به بازخوردهای منفی، تمام تلاش خود را جهت رفع آنها به کار گرفتند. شاید همچنان ایراداتی به گیمپلی بازی بویژه در بخش پازل وارد باشد اما، قطعا این ایرادات نامحسوستر از پیش هستند و اشاره به آنها سختگیرانهتر از قبل.
همانطور که در ابتدای بررسی بازی گاد آو وار راگناروک و پیش نمایش آن نیز به آن اشاره شد در بازی God of War 2018 مقدمه چینیهای زیادی برای داستان بازی God of War Ragnarok و اتفاقاتی که ممکن بود در این نسخه رخ دهد، انجام شد و تیم سازنده نیز در تلاش بودند حتی الامکان در تریلرها و تبلیغات پیش از عرضه بازی از اسپویل داستان جلوگیری کنند. داستان گاد آو وار رگناروک ترکیب دلنشینی از تمامی نسخههای قبلی است. در این بازی انتظارات لحظات همذات پندارانه و شخصی درست مثل نسخه قبل را میتوان داشت. در بررسی بازی خدای جنگ راگناروک باید گفت که تم حماسی این نسخه یادآور خاطرات خوش نسخه دوم است. عطش کور کننده انتقام در نسخه سوم در وجود تک تک شخصیتهای حاضر در بازی شعله میکشد و تلاش برای پاک کردن اشتباهات گذشته و درست کردن شرایط یعنی همان حسی که کریتوس در نسخه اول مجموعه داشت، این بار سبب رقم خوردن برخی تصمیمات وی، پسرش، فریا و … میشود.
نحوه روایت داستان بازی بسیار حساب شده عمل میکند و درست مانند یک رمان خوب و خواندنی، ساده و با یک حادثه کوچک آغاز میشود و رفته رفته با پیج و تاب میخورد و به نقط اوج حود میرسد و در نهایت یک جمع بندی خوب و رضایت بخش در پایان کمپین داستانی انتظار مخاطب را میکشد که شاید پیشبینی آن برای هر کس چندان آسان نباشد. شاید داستان بازی بی ایراد به نظر برسد ولی وقتی در نقد و بررسی بازی God of War Ragnarok عمیق میشویمف در مییابیم که در این میان و با پیشروی در داستان بازی، سازندگان با پاسخ دادن به هر پرسش، در ازای آن ده پرسش جدید ایجاد میکنند و برخی از این پرسشهای جدید مدتی بعد، در پایان بازی و برخی ابدا پاسخ داده نمیشوند. در کل به هنگام نقد و بررسی بازی خدای جنگ راگناروک در بخش داستان باید گفت روایت داستانی بازی چه در خط اصلی و چه در خرده داستانهایی که در طول سفرها و اکتشافهای خود در نه قلمرو به آنها برمیخورید، شنیدنی، باور پذیرد و جذاب هستند.
در این میان شاید تغییر موضع ناگهانی برخی از شخصیتهای بازی کمی غیر قابل باور باشد و با آن ترسیمی که داستان بازی در ابتدا از آنها دارد، چندان همخوانی نداشته باشد و همین مسئله از لذت تجربه داستان کمی میکاهد که در مقایسه با کلیت داستان بازی و داستانهای جانبی، قابل اغماض است.
در پایان نقد و بررسی بازی God of War Ragnarok در بخش داستان باید گفت اگر از طرفداران داستان نسخههای قدیمی هستید، رگناروک دلایل خاص خود را برای لذت بردن از داستان بازی به شما ارائه میکند و اگر دنبال یک جمع بندی خوب از مقدمه چینی بازی God of War 2018 باشید، ساخته جدید سانتامونیکا شما را ناامید نخواهد کرد.
معمولا با توجه به ذهنیتی که درباره بازیهای انحصاری و فرست پارتی سونی وجود دارد، انتظار میرود بهترین گرافیک بصری ممکن روی کنسول پلی استیشن به چشمان مخاطب عرضه شود که باید گفت بازی گاد آو وار رگناروک نیز دقیقا همین کار را میکند. فرقی ندارد کدام نسخه بازی را تجربه کنید، گاد آور وار رگناروک چه روی PS5 و PS4 یکی از برترین تجربههای بصری چند سال اخیر است و جزئیات چهره شخصیتها بازی، میدان دید وسیع پیش چشم مخاطب و کیفیت بالای بافتها و تکسچرهای بازی، همه و همه همان چیزی است که از یک بازی فرست پارتی انتظار میرود. در نقطه مقابل برای آن طرفدارانی که فریم ریت بالاتر را به رزولوشن بهتر نیز ترجیح میدهد نیز امکان انتخاب وجود دارد تا بتوانند گیمپلی بازی را نرمتر و روانتر تجربه کنند.
باگ فنی و گرافیکی خاصی در بازی مشاهده نمیشود و فارغ از مواردی که بسیار به ندرت ممکن است همراه کریتوس در محیط بازی گیر کنند، در بررسی بازی God of War Ragnarok در بخش گرافیک فنی باید گفت میتوان با خیال راحت به تجربه بازی مشغول شد و برخورد با باگها آزار دهنده که سبب لطمه دیدن تجربه بازی میشوند، دور از انتظار هستند.
در بخش گرافیک هنری نیز باید گفت سازندگان بسیار خوب عمل کردهاند و از محیطهای برفی میدگارد گرفته تا جنگلهای ونهایم و معدنهای دورفها هر کدام دارای هویت و ویژگیهای مستقل خود هستند و تماشا کردن محیطهای چشمنواز و متنوع بازی ابدا خسته کننده نمیشود و هر کدام به نوبه خود از جذابیتهایی برخوردار است. در کل باید گفت شهرت استودیوهای فرست پارتی سونی مبنی بر هلق یک تجربه بصری خاص و به یادماندنی در بازی God of War Ragnarok نیز بدون خدشه میماند.
در آغاز بررسی بازی گاد آو وار راگناروک در بخش صداگذاری و موسیقی اجازه دهید با ذکر این نکته آغاز کنم که این بخش به معنای واقعی کلمه در خدمت گیمپلی و داستان بازی است و بسته به اقلیم و محیطی که در آن قرار دارید میتوان انتظار صدای خطرات، حیاط وحش حاضر در محیط و آواهایی که میتوانند بعضا مخاطبان را به سمت یک راز مخفی هدایت کنند، داشت. سازندگان به خوبی از قابلیت صداگذاری سه بعدی در پلی استیشن ۵ بهره بردهاند و صداهای بازی میتوان آشکار کننده خطرات، حضور یکی از چشمهای اودین در نزدیکی یا یک گنج مخفی باشند.
موسیقیهای بازی نیز بسته گام داستانی و شرایط حاکم بر بازی به درستی کار شدهاند و شاید جزو بهترینهای سری نباشند اما، وظیفه و کارکرد خود را به درستی انجام میدهند و نمره قبولی میگیرند. صداپیشههای بازی نیز کار خود را به نحوه احسن انجام دادهاند و نقش بسزایی در هر چه باورپذیرتر شدن داستان بازی و روند آن دارند.
در پایان نقد و بررسی بازی خدای جنگ راگناروک باید گفت این بازی یکی از پر ریسکترین دنبالههای چند سال اخیر است و سازندگان تمام تلاش خود را برای ارائه یک پایان بندی به یادماندنی، نه تنها برای حماسه نورس، بلکه شاید (برای مدتی) برای شخصیت کریتوس به کار گرفتند. بازی در تمامی بخشهای گیمپلی خود اعم از سیستم مبارزات، اکتشاف، حل پازل و ماموریتهای فرعی نوآوریهای محسوس و قابل قبول داشته و حتی بخش سادهای مانند شکار کردن کلاغهای اودین نیز این بار هدف و ارزش خاص خود را دارند.
با نقد و بررسی بازی God of War Ragnarok در مییابیم که تمام آن مورادی که سبب محبوبیت نسخه ریبوت شد یعنی روابط میان کریتوس و پسرش، کشمکشهای درونی وی و سیستم مبارزات جدید بازی در گاد آور وار رگناروک به پختگی و تکامل رسیدند و مهیجتر، تماشاییتر و لذت بخشتر از پیش هستند. سازندگان با کاستن از بخشهای تکراری مانند دستههای مختلف برای شمشیر و تبر، Runic Attackها و زرهها، عمق و تفاوتهای آشکار میان آنها را بالاتر بردند و در کل باید گفت (برای بسیاری) رگناروک همان دنبالهای است که ارزش چهار سال صبر کردن را داشت. در این میان ایراداتی که در بررسی بازی گاد آو وار راگناروک ذکر شد، مانند تکراری شدن پازلها و گیر کردن دوربین بازی در محیطهای مبارزه تنگ و باریک، شاید برای برخی اندکی از لذت تجربه بازی بکاهد.
منبع: مجله فناوری ، سرگرمی دیاری diyari.xyz