ویرگول
ورودثبت نام
Noah
Noah
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

انچه یکسال برنامه نویسی از راه اشتباه به من اموخت


من پارسال به برنامه نویسی علاقه مند شدم و با شوق و اشتیاق شروع کردم ولی الان بعد از یک سال هیچ پیشرفت خاصی نکردم. دلیل عمده این عدم پیشرفت راه های اشتباهی بود که دنبال کردم که در اینجا چندتا از اون هارو به اشتراک میگذارم.

هدف خود را تعیین کنید و فقط به ان فکر کنید:اول از همه باید هدفی داشته باشید یعنی تصمیم بگیر که میخوای برنامه موبایل بشی یا وب یا دوست داری تو حوضه UI کار کنی یا... . برنامه نویسی هم مثل خیلی رشته های دیگر زیر شاخه های زیادی دارد امه اگر بخواهیم فقط برنامه نویس شویم و ندانیم در کدام حوضه میخواهیم کار کنیم باعث سردرگمی میشه که حالا یه کم برم وب یاد بگیرم بعد یکمی دیتابیس , حالا بعدش چیکار کنم؟

منابع فارسی خوب است, به شرط اینکه کیفیت داشته باشد:اوایل یکم در برابر زبان انگلیسی گارد میگرفتم و بیشتر سمت منابع فارسی میرفتم . اولین ضرری که این تفکر به من زد این بود که در خیلی از رشته ها منابع فارسی خوب وجود ندارد و این باعث نا امیدی و دلسرد شدن میشه. هر اموزش فارسی هم خوب نیست. هر چقدر هم نمره بالایی توسط بقیه کاربران گرفته باشه ممکنه کیفیت لازم رو نداشته باشه. به خصوص اماتور ها معمولا نمیدانند که چه چیزی از برنامه نویسی میخواهند که باعث میشه به یک دوره متوسط امتیاز بالایی بدن. من وقت زیادی صرف اموزش های خیلی بدی کردم که اون موقع فکر کردم خوبه ولی وقتی منابع انگلیسی رو چک کردم فهمیدم که چه چیزی رو از دست دادم.

منابع انگلیسی:

وقتی شروع به خوندن اولین کتاب انگلیسی کردم اصلا زبانم خوب نبود. کلاس زبان هم نرفته بودم . حتی پیش می امد که همه کلمات یک خط را با دیکشنری ترجمه میکردم ولی زودتر از چیزی که فکر میکردم راه افتادم. خوشبختانه کلمات تخصصی برنامه نویسی کم هستند و خیلی زود راه میوفتید. فقط نترسید. اولش سخته ولی زود راه میوفتید. اینکه در یادگیری زبان نا امید نشدم بزرگ ترین پیشرفتی بود که تو این یکسال داشتم. نیازی نیست زبان خیلی خوبی داشته باشید. همین که یک متن را میخوانید و درک میکنید کافیه.

فقط یک منبع را دنبال کنید:

منابع زیادی در اینترنت وجود دارد.کتاب ها, فیلم ها, دوره ها و حتی کلاس های حضوری.هر کدام از اینها خط فکری جداگانه ای را دنبال میکنند و شما را مجبور به پیروی از ان میکنند.سعی کنید در ابتدا یک منبع خوب پیدا کنید و در طول یادگیری فقط ان را دنبال کنید.البته اگر مشکل کوچکی داشتید میتوانید از منابع دیگر استفاده کنید اما فقط یک منبع اصلی داشته باشید.

پراکنده یاد نگیرید:

این برمیگرده به هدف گذاری شما. اگر هدف مشخصی نداشته باشید دیر یا زود میوفتید تو راه پراکنده اموزی . از همه شیرینی های روی میز یکی برمیدارید ولی اخرش طعم هیچکدوم یادتون نمیمونه. سعی کنید تا جای ممکن منسجم و با برنامه پیش برید. یک کتاب یا دوره رو انتخاب کنید و با اون پیش برید و وسط کار رهاش نکنید.

هیچ چیز جای تمرین را نمیگیرد:هر چقدر که کتاب بخوانید , اینترنت را زیر و رو کنید و فکر کنید که یه موضوع را کامل یاد گرفته اید و اگر تمرین نکنید زود فراموش خواد شد. اگه وقتشو ندارید همه چیز هایی که یاد گرفتید رو توی یک برنامه استفاده کنید و هر از چند گاهی کد های خودتون رو بخونید . خیلی به یاد اوری کمک میکند.

نیازی نیست پول خرج کنید:اینترنت دریایی از فیلم و کتاب رایگان در اختیار شما میگذارد تا حتی نیاز به خرج کردن هزار تومان (یه قرون قدیم) هم نداشته باشید. مخصوصا یوتیوب که با زیرنویس انگلیسی که به صورت خودکار ایجاد میکنه تا حدی کار را برای تازه وارد ها اسان میکنه. من در کل بیست هزار تومان برای یک فیلم اموزشی خرج کردم و هنوز پشیمانم .

اگر یک سال پیش این چیز ها را میدانستم الان توی موقعیت بهتری بودم ولی شما اینهارا جدی بگیرید .مخصوصا تمرین. تمرین تمرین تمرین. بدون تمرین هیچ پیشرفتی نمیکنید.

برنامه نویسیمهندسی نرم افزاریادگیریتجربه
علاقه مند به برنامه نویسی اندروید, پایتون و هر چیزی که مربوط به کامپیوتر باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید