ویرگول
ورودثبت نام
hamidreza dourifar
hamidreza dourifar
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

همه چیز راجب به سلطان وب یعنی html


در این مطلب قصد دارم تا شما عزیزان را html آشنا کنم، با من همراه باشید.

html چیست؟

اچ تی ام ال یا اصطلاحا html یک زبان نشانه گذاری فراتر از متن است. html یک زبان برنامه نویسی نیست بله یک زبان برای نشانه گذاری کردن داده ها می باشد، داده های نمایشی که مدام روزانه با آن در ارتباط هستیم.

نشانه گذاری کردن یعنی چه؟

فرض کنید در دنیای واقعی و بدون هیچ تکنولوژی می خواهیم برای هم داده ارسال کنیم و یا نامه ارسال کنیم، اگر بخواهیم این نامه را کسی نخواند و یا اگر خواند چیزی از آن متوجه نشود، باید مطالب آن رمزگذاری شود و این رمز گذاری توسط خودمان صورت می گیرد.

نشانه گذاری کردن به این دلالت دارد که از یک سری قواعد و متد هایی که مورد توافق هر دو طرف است صادر شود و هر دو طرف این اطمینان را بدهند که از قانون ها و قواعد پیروی می کنند.

به این عمل نشانه گذاری می گویند، اما بعد ها به این نتیجه رسیدند که نمی توان هرکس برای خودش یک مدل نشانه گذاری انجام دهد. و این باعث شد تا یک سری قواعد و دستورات یکتایی صادر شود که مورد تائید استاندارد جهانی باشد.

این رویکرد توسط سازمان w3c صادر گردید که مورد تائید کل دنیا می باشد. w3c یک چارچوب و خط مشی را برای طراحان وب تعیین کرده است که باید در این راستا حرکت کنند.

جریمه متخلفین چیست؟

اگر طبق قواعد w3c پیش نروید و یا از تگ های منسوخ شده استفاده کنید ممکن است طراحی شما اصلا در دستگاه های مختلف به خوبی نمایش داده نشود و از فرم طبیعی خود خارج شود.

تگ در html چیه؟

در یک سند html ممکن است صدهاتا تگ وجود داشته باشد، این تگ ها همان نماد ها و قواعدی هستند که برای نشانه گذاری کردن می توانیم استفاده کنیم.

نمونه هایی از تگ های پر کاربرد:

در این قسمت قصد دارم تا نمونه هایی از تگ هایی که پر استفاده و پر کاربرد هستند را استفاده کنیم، با من همراه باشید تا شکل نوشتاری آن را بهتون آموزش دهم.

تگ <html>

یک صفحه از سایت باید با تگ <html> شروع شود و با تگ <html> خاتمه یابد. به صورت زیر:

<html>

</html>

تگ <body>

این تگ بدنه اصلی صفحات وب سایت است، هر گونه آبجکت مدیا ها را می تواند در خود جا دهد.

این یک تگ کاربردی و مهم است و استفاده کردن از آن امری الزامی و ضروری است. این تگ نیز جز تگ های بلند محسوب می شود. شکل نوشتاری آن به این صورت است.

<html>

<body>

</body>

</html>

تگ <head>

و اما تگ هد که در آن می توانیم انواع متا دیتا ها یا اطلاعاتی که مربوط به یک سند html است را مشخص کنید.

متا دیتا ها چه هستند؟ چه کاربردی دارند؟

متا دیتا ها شامل عنوان صفحه، توضیحات صفحه، استایل ها و اسکریپت ها و .... می باشد.

بگذارید با یک مثال ساده این را برایتان جا بیندازم:

فرض کنید که رفتید کتابفروشی و می خواهید یک کتاب بخرید، به اولین چیزی که دقت می کنید قطعا عنوان کتاب است که اینور بهش عنوان صفحه سایت یا تایتل می گوییم که حالا تایتل کجا به نمایش داده میشه؟

در سرپ گوگل در بالای هر صفحه نمایش داده می شود. بعد ممکنه به نویسنده کتابه توجه کنید که در این ور هم با یک سری از تگ ها می گیم که ناشر و نویسنده این محتوای سایت چه کسی است.

و بعد از آن ممکنه یک سری از توضیحات باشه که در یک گوشه کتاب آمده که جز محتوای اصلی کتاب نیست ولی ماهیت کلی محتوای کتاب را شرح می دهد که در سمت کد های html هم ما اینو داریم و ممکنه بارها و بارها باهاش برخورد داشته باشید که در ادامه بهتون معرفی میکنم.

تگ توضیحات صفحه نیز جز متا ها می باشد و مقادیر آن در صفت مربوطه پر می شود به قطعه کد زیر توجه کنید.

<meta name="description" content="متن توضیحاتی صفحه">

طبق کد بالا مشاهده می کنید که محتوای توضیحاتی در اتریبیوت content قرار می گیرد.

تجربه شخصی:


ودم شخصا اوایلی که خواستم html را شروع کنم حقیقتا یک دوره آموزشی خوب و کامل در بستر وب فارسی پیدا نکردم که نکردم، هرکس یک آموزشی قرار داده بود که فقط قرار داده باشد، و توجه به رضایت کاربران نداشتند، من چندین دوره تهیه کردم با قیمت های نجومی ولی تمام آن ها را روی هم جمع می کردی یک دوره شسته رفته از آب در نمی آمد.

تا اینکه یکی از دوستان دوره آموزش html css درسمن را به من معرفی کرد، و من نیز از آنجا به بعد پیگیر شدم که این دوره را تهیه کنم، و الان که می گذرد واقعا ممنون آن دوست هستم که مرا با این سایت خوب معرفی کرد.

گاهی اوقات باید انقدر راه بری که پاهات تاول بزنه گاهی هم راهنمایی و پیشنهاد یک دوست میتونه زندگی رویایی رو برات رقم بزنه.

امیدوارم از این مطلب خوشتان آمده باشد، نظرات خودتونو برام اینجا کامنت بزارید تا باهم گپ بزنیم.

در ضمن اگر دوست داشتید تا در محتوای بعدی راجب تگ هایی که برای سئو کاربرد دارد حرف بزنیم و تمام نکته های ریز و درشت که برای یک سایت سئو شده نیاز دارید را بگویم و یک محتوای خوب برایتان آماده کنم؟

دوستتون دارم موفق و پیروز باشید.





htmlطراحی سایتساخت سایت
زندگی گذر زمان است تا که هستیم خوب باشیم و خوب بمانیم آنچه که از ما می ماند همین خوبی است...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید