ویرگول
ورودثبت نام
علی اکبر حسنوند
علی اکبر حسنوند
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

خط فقر در ایران

در ابتدای یک کتاب آمار نوشته بودندآمار دروغ نمی گوید دروغگویان آمار می گویند. شاید این دعوا را دانشجویان رشته مدیریت دولتی برای من پیش آوردند. خط فقر در ایران چقدر است؟ هر کسی یک آمار آورد یکی 30 ملیون تومان یکی 18 ملیون تومان یکی هم به دلار حساب کرد از 1/95 تا 2/15 تا 3/65 تا 6/69 دلار در روز برای هر نفر. یعنی آقا این سایت ها جوری نوشتند که من دستمال به دست به حال خودم اشک می ریختم آقا هر طور حساب می کردم من زیر خط فقر مطلق بودم؟!؟!؟! می خواستم به عیال نشان بدهم که چقدر فقیر هستم که با اعتراض ایشان مواجه شدم که گوشت و برنج نداریم بدو بخر . خوب الان که زیر خط فقر هستیم خرید گوشت و برنج لاکچری می شود من هم در اینجا آوردم برای اینکه پز بدهم ما هم گوشت می خوریم؟!؟!

خدایی خط فقر چیست؟ ما که می بینیم جناح اونوری الان خط فقر را نجومی می سازد برای اینکه انتقام از جناح اینوری بگیرد که اون سال گفته بود خط فقر در زمان اینان خیلی بالا بوده. پس برای رضای خدا با جناح های سیاسی کاری نداریم روزنامه های فلان و بهمان هم همینطور برای دیده شدن روحیه ملت را زیر صفر می برند از جمله خودم.

بانک جهانی یک تعریف دارد از خط فقر به دلار، اما این دلار بنا به گفته خودش یک دلار فرضی است و آن را برای کشورهای مختلف تعریف کرده است. به این دلار اصلاحا دلار بین المللی می گویند.

دلار بین المللی (int.-$) یک ارز فرضی است که برای این کار استفاده می شود. این نتیجه تعدیل تورم در داخل کشورها در طول زمان و تفاوت در هزینه زندگی بین کشورها است.

هدف بین‌المللی-$ ارائه واحدی است که قدرت خرید آن در طول زمان و در بین کشورها ثابت باشد، به طوری که یک دلار بین‌المللی می‌تواند مقدار و کیفیت یکسانی از کالاها و خدمات را بدون توجه به مکان و زمان مصرف خریداری کند.

این دو تا خط بالا ترجمه مدارک بین المللی است یعنی وقتی قرار باشد برای ایران خط فقر به دلار بین اعداد بالا یعنی از 1/95 الی 6/69 دلار بایستی به این مطلب هم توجه نمود :تبدیل داده‌ها به ارزهای محلی به دلار بین‌المللی به معنای تقسیم ارقام بر مجموعه‌ای از نرخ‌های مبادله است که به نرخ برابری قدرت خرید (PPP) معروف است. برخلاف نرخ‌های مبادله بین ارزها که در باجه ارز خارجی مشاهده می‌کنید، این نرخ‌ها تفاوت‌هایی را در هزینه زندگی بین کشورها نشان می‌دهند.

خوب حالا اگر میزان خط فقر به دلار است بایستی خدمات و موارد مورد نیاز نیز به دلار محاسبه شوند. مثلادیگر کرایه تاکسی در مسیری که من می روم هفت هزار تومان نخواهد بود و ممکن است دو دلار باشد و یا هزینه بیمارستانها به دلار و هزینه موارد غذایی به دلار و آن موقع به مفهوم فقر آشنا می شویم.

مورد بعد سرمایه های ما است یعنی اگر خودرو داریم طلا داریم خانه داریم یا هرچیز دیگر جزیی از درآمدهای ما بایستی محسوب شوند. برای اطلاع بیشتر به این آمار سازمان های بین المللی در رابطه با خط فقر و تعداد فقرا برابر نمودار در چند کشور فوق پیشرفت و ایران مقایسه شده است.

البته اینها را که نوشتم نه به این معنا باشد که نگوییم جناب رئیسی هوای این ملت را داشته باش گوشت را بپا خیلی بالا رفته! ایضا مرغ !و تخم مرغ و ... هر چند نمودارها رو به پایین می رود اینها خط فقر است ما تامین اجتماعی می خواهیم ما باید به رفاه اجتماعی برسیم . آقای قالیباف شما هم حواست باشد. یخچال بازنشسته ها خالی نماند و سیسمونی بچه داماد رئیس مجلس از ترکیه

آقا تخصص ما اقتصاد نیست کاستی ها را بر ما ببخشید.



خط فقرخط فقر در ایراندلار بین المللی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید