ویرگول
ورودثبت نام
دكتر مويدنيا Dr. Moayednia
دكتر مويدنيا Dr. Moayednia
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

من! عشق به تخصص م! و التزام به تعهد در تخصصم!

امروز توي لينكدين اتفاقي پستي رو ديدم با اين مضمون كلي كه "بيايين به هم قول بديم در مورد چيزي كه نميدونيم نظر نديم" ….

——————-

امروز يكي از اون روزهايي بود كه منم براي چندميييين بار همچين آرزويي كردم، دوست دارم حداقل اينبار رو كه نه اولي بوده و نه آخري خواهد بود و اينجا به يادگار ثبتش كنم ☺️


◾️موضوع از اين قرار بود كه دو روز پيش يكي از همكاران محترم از رشته تغذيه پستي رو برگرفته از يكي از پادكست هاي من در صفحه اينستاگرامي شون منتشر كردند و امروز صبح كه من از خواب بيدار شدم و در شرف شروع رسيدگي به امورات آماده كردن دخترم براي بردنش به مدرسه بودم، پيام همكارمون رو دريافت كردم كه نوشته بود " لطفا كامنت ها رو ببين، يه كامنت جنجالي داشتم?…

خلاصه كه بعد از اينكه دخترم رو رسوندم مدرسه با كنجكاوي زياد رفتم سراغ پست مربوطه و كامنت هاي اصطلاحا جنجالي!!

?داستان از اين قرار بود كه مخاطب محترم مون با عنوان يكسري نكات و بعد تاكيد بر يك اشتباه ِ تايپِ اضافه ي يك كلمه، و بعد مطرح كردن چند سوال و قانع نشدن از جواب دريافتي شون، با شروعِ اتهام همكارمون به نداشتن اطلاعات كافي، نهايتا ايشون رو متهم به دادن اطلاعات اشتباه و گمراه كردن مردم كرده بودند!!!

و طبيعتا از اونجايي كه پست مربوطه برگرفته از پادكست من بود و همكارمون هم اسم منو آورده بودند پس لازم ديدم كه منم احتراما حضورشون پاسخي داشته باشم و اين شد كه در ٥ كامنت مجزا و نسبتا طولاني مورد به مورد به تماام سوالاتي كه مطرح كرده بودند و البته ابهاماتشون، بر اساس تخصص "علم غذا" جواب دادم.

◾️چند ساعتي گذشت كه دوباره ايشون چند كامنت تقريبا مفصل مجددا نوشتند و البته با توجه به نوع نوشتار خاص هميشگي ِ من ?، اينبار با لحن نوشتاري آروم و محترمانه تر!

و اين شد كه بدنبال اون تعداد كامنتهاي پاسخ دهي من به ١٦ تا رسيد!!!!!.

◾️خيلي دوست دارم اگه فرصتي داشتيد اين كامنتها رو بخونيد مخصوصا اگه از همكاران صنايع غذايي يا تغذيه مون هستيد، لينك پست مربوطه رو همينجا براتون ميذارم ???

اينجا رو كليك كنيد، صفحه اينستاگرام ياس دايت

https://www.instagram.com/p/CnZ5juILvUU/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
—————————

اما همه اينارو گفتم بخاطر اينكه بگم چرا واقعا ما فكر مي كنيم كه ميتونيم در هر رشته اي صاحب نظر باشيم! چرا صرفا با خوندن چند گزارش محدود علمي و شايد غيرعلمي از يه موضوعي كه در تخصصمون نيست، آنچنان به برداشت هاي خودمون ايمان مياريم كه بخاطرش ساعتها با متخصص مربوطه ش، براي متقاعد كردنش به اينكه اون داره اشتباه مي كنه، مباحثه مي كنيم!!

دوست دارم بخشي يكي از كامنت هام به ايشون رو كه در پاسخ به متهم كردن من و امثال منِ متخصص در خوندن سطحي چند كتاب دانشگاهي و فرضيه … داده شده رو اينجا بنويسم، در تصوير كامنت مربوطه ايشون رو مي بينيد?.

و جواب من ???

عذرخواهي مي كنم كه بدليل تعدد موارد پاسخگويي، نكته اي در موارد عنوان شده شما بدون پاسخ موند:

? از تاسفي صحبت كرديد كه عاملش دامن گير جامعه ماست، كاملا در اين ابراز تاسف عميق با شما موافقم،

و البته شايد با زاويه نگرشي متفاوت، كه به نوعي در كامنت هاي پيشينم هم به اون اشاره اي داشتنم كه:

واقعا چرا افراد در حوزه هاي تخصصي ديگه، صرفا با خوندن چند مطلب از يك تخصص نامرتبط به تخصص خودشون، آنچنان اون رو بشكل "وحي منزل "ِ خونده شده ي شما ميدونن كه بر اساس همون ها كه اسمش رو هم ميذارن "نتيجه تحقيق و بررسي"، صحبت يك فرد متخصص در اون رشته رو كه بر اساس رشته تحصيليش و تحقيقات و مطالعات ملموس ش در اون زمينه هست، يعني با الفباي اون رشته به لحاظ بنيادي براي خوندن و نتيجه گيري از منابع مختلفِ مرتبط آشناست، رو به؛ "برگرفته از خوانش سطحي چند كتاب دانشگاهي و نظريه" تقليل ميدن، اونو زير سوال مي برند و چه بسا حتي متهم هم مي كنند به نشر اطلاعات نادرست و گمراه كردن سايرين!

?البته با عذرخواهي از همه متخخصين محترم، شايد علتش گمانه زني بر بي سواد و كم سواد انگاري همه متخصصين امروزي ما در همه شاخه ها باشه يا شايد هم مواردي باشه كه احساس عدم اطمينان و اعتماد به افراد متخصص، رو در "من" نوعي بوجود آورده!

پس تكرار مي كنم كه من هم با شما در احساس عمق اين تاسف همدردم، و متاسفانه ما در چنين جامعه اي زندگي مي كنيم …

با احترام

————————————

جملاتم رو دوست دارم چون بهشون باور دارم و البته اينم يه باور عميق ه از جنس عشق و تعهدي كه به تخصص م دارم ….

————-—

پ ن. وقتي كامنت خودم رو خوندم ديدم منم يه اشتباه بظاهر لغوي و معنايي داشتم، به جاي "وحي منزل" نوشتم "وحي ملزم"?!!

البته دليل داره ?؛ چون من به پسرم براي القاي مفهوم "ملزم" ، اصطلاح وحي ملزم رو بجاي وحي مُنزَل بكار مي برم، چون گرچه زبان مادريش فارسي هست ولي زبان اولش روسي ه و بايد بعضي مفاهيم رو جور ديگه در ذهن ش بشونم ??(البته متاسفانه به شيوه محاوره هاي اينچنيني شايد اشتباه).

—————

امروز /دوشنبه/٢٦/ديماه/١٤٠١

————-

نسرين مويدنيا - دكتري علوم و صنايع غذايي

Dairypodcast

پادكست لبنيات و غذا

———————

? لينك كانال يوتيوب

? پادكچر كست باكس

? صفحه اينستاگرام


صنايع غذاييپادكست لبنيات و غذانسرين مويدنياعشق به تخصصتعهد به تخصص
نسرين مويدنيا هستم، دكترى علوم و صنايع غذايى و اينجا پاسخ به سوالات غذايى شما رو براى استفاده همگانى منتشر مى كنم. (شناخت مواد غذايى) ◾️ سازنده: پادكست لبنيات و غذا ◾️يوتيوب: دكتر مويدنيا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید