ویرگول
ورودثبت نام
دکتر آذین گازر
دکتر آذین گازر
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

چگونه انتقاد سازنده کنیم تا کسی ناراحت نشود؟

درمان افسردگی
درمان افسردگی

خانم دکتر آذین گازر تکنیک ساندویچ را پیشنهاد می دهند.

به این طریق که برای کم کردن اثر ناخوشایند یک پیام ، آن را در میان دو عبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید.

به این صورت:

«جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت»

به عنوان مثال:

عزیزم، تو آشپزیت بی نظیره ، اگرچه خورشت یه کم شور شده ، ولی سوپت واقعا خوشمزه است.

مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت میشم، ولی می دونم خیلی دوستم داری.

دخترم، تو همیشه منضبط هستی، با اینکه دیروز که مهمان داشتیم خیلی اتاقت بهم ریخته بود ولی رفتار و متانتت را در جمع خیلی دوست داشتم.

خانم منصوری تو همیشه گزارشات عالیه. هرچند گزارش دیروزت دو تا اشتباه داشت ، ولی در کل کارمند دقیقی هستی

قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت (راهکار نوازش در TA) از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می کند فقط نکات منفی دیده نشده، رعایت انصاف شده و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت.

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت. هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی دارد که با کمی دقت متوجه آن ها خواهید شد.

چند مثال دیگر از شیوه انتقاد صحیح در NLP و با استفاده از تکنیک ساندویچ:

در تکنیک ساندویچ باید سعی شود که از واژه “من” در بیان انتقاد استفاده شود.

به این مفهوم که این فقط نظر شخصی شماست که بیان می‌شود و حقیقت آن هنوز قطعی نشده است.

در اینصورت چون مخاطب را مورد حمله مستقیم قرار نداده ایم، او هم تحریک و عصبانی نخواهد شد.

مانند: من دیدم…. من فکر می‌کنم… به نظر من… من احساس می‌کنم…

انتقاد را طوری بیان کنید که مخاطب را متوجه نکات منفی کند و در واقع برای تغییر، فرصت جدیدی ایجاد کند.

انتقاد صحیح یعنی انتقادی که به صورت خصوصی مطرح می‌شود و نه در جمع و در حضور دیگران.

درمان افسردگی اصفهانانتقاد سازندهراه کار رابطه خوبدکتر آرین کازر روانشناس اصفهانآموزش مهارت های زندگی
فوق دکتری پزشکی روانتنی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید