ویرگول
ورودثبت نام
DrRaftari
DrRaftari
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

فلسفه ایکیگای

فلسفه ایکیگای

یکی از موضوعات مهم زندگی، تصمیماتی است که برای آینده می‌گیریم که اصطلاحا به آن رزولوشن (resolution) گفته می‌شود.

اول هر سال یک «رزولوشن» مهم ذهن ما را به خود مشغول می‌کند و می‌اندیشیم که چگونه برنامه‌ریزی کنیم و برای سال جاری به چه دستاوردی برسیم؟

یکی از روش‌های برنامه‌ریزی، یک روش ژاپنی به نام «فلسفه ایکیگای» است.

برای یافتن جای خود در زندگی، همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید. چهار دایره اصلی وجود دارد که باید مورد پرسش و جستجو قرار گیرد؛

۱- آنچه در آن خوب هستید.

۲- آنچه دوست دارید.

۳- آنچه دنیا به آن نیاز دارد.

۴- آنچه برای آن پول پرداخت می‌کنند.

اشتراک هر دو دایره نیز یک مفهوم را تولید می‌کند که می‌تواند مورد سنجش قرار گیرد. این چهار مفهوم عبارتند از؛

۱- اشتیاق (passion)

۲- ماموریت (mission)

۳- پیشه (vocation)

۴- حرفه (profession)

هر یک از این چهار دایره اگر در زندگی مورد توجه قرار نگیرد یک کاستی به ما تحمیل خواهد کرد.

یکی از این چهار دایره را خود من در طول زندگیم کمتر مورد توجه قرار داده‌ام که در این فلسفه به آن رسیدم.

دایره «آنچه برای آن حاضرند پول پرداخت کنند» را از قلم انداخته بودم و دچار این کاستی شدم؛

«سرشار از لذت و سرور اما بدون ثروت و رفاه»

بنابراین در سال جدید می‌خواهم یک بازآرایی فلسفه ایکیگای خودم بکنم و این سطح اشتراک خیلی کوچک بین دایره‌ها را پیدا کنم.

با همین نیت منش فصل بهار را با موضوع «منش ثروت» برگزار خواهیم کرد که به همراه موضوعات دیگر دغدغه ثروت را در مهارت‌های نرم دنبال کنیم.

در اولین جلسه از دوره منش ثروت به این فلسفه و تمرین عملی آن خواهیم پرداخت.

پ ن؛ وضعیت ایکیگای شما چطور است؟

✍️ دکتر رفتاری

جهت مشاهده کامل عکسهابر لینک زیر کلیک نمایید

www.arshanik.com

http://Instagram.com/drraftari


ایکیگادکتر رفتاریرفتاریمتش ثروتمنش
سلام، رفتاری هستم،‌ پژوهشگر علوم رفتاری،‌ مدرس مهارت‌های رفتاری،‌ دکترای مدیریت رفتار،‌ مهندس صنایع، مدیرعامل آرشانیک، مشاور مدیریت، مربی توسعه و تحول شخصی، مدرس مهارت های نرم شخصی (منش) و تسهیگر بودش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید