ویرگول
ورودثبت نام
DrRaftari
DrRaftari
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

مدل ذهنی ثروت

از بچگی توی گوشم هست که آدم‌های پولدار دزد و خسیس هستند. آنها با خوردن حق دیگران پولدار شده‌اند. کسی که دنبال پول است پولکی است. کسی که حرف پول را می‌زند قابل اعتماد نیست. پول چرک کف دست است. وقتی پای پول در میان باشد رابطه آدمها خراب می‌شود و هزاران جمله تیپ در همین مفهوم‌ها...

این مدل ذهنی نسبت به پول زاییده تفکری است که در خانواده و مدرسه و تریبون‌ها و منبرها بوده است. البته دلایل آن می‌تواند متنوع‌تر باشد اما پیامد حاصل از این مدل ذهنی اهمیت بیشتری دارد.

این مدل ذهنی باعث شده که رابطه من با پول کامل نباشد مثلا به راحتی درباره حق‌الزحمه‌ام صحبت نکرده‌ام و بسیاری از مطالباتم در طی سالیان کاری سوخت شده است. شفافیت مالی در کارهایم نداشته‌ام. برنامه مالی منسجمی در زندگی نداشته‌ام و همین باعث شده که درآمدم در حد کار و شایستگی‌هایم نباشد و از آنجا که پول بی‌برنامه داشته‌ام پول من جزیی از برنامه مالی کسان دیگری شده که برنامه مالی داشته‌اند.

از سویی ممکن است این ناکاملی با یک عنوان‌های باپرستیژ ماسکه شود و نقابی روی آن زده شود مثلا شاید توجیهم این بوده که خب روابط از پول مهم‌تر است. یا با پناه بردن به اتیکت‌های اخلاقی و زیر سوال بردن دیگران خود را برای عدم تحرک و برنامه‌ریزی مالی توجیه کرده‌ام.

این قصه تنها من نیست. خیلی از شما هم داستان‌های مشابهی داشته‌اید. وقتی که رابطه ما با پول کامل نباشد دچار همه این مسایل می‌شویم. علاوه بر آن ممکن است دستاوردهای کمتری داشته باشیم و در این مورد بخشی از اعتماد به نفس خود را هم از دست دهیم یا دچار خودسرزنش‌گری شویم.

? آموزه رفتاری

برای اینکه مسیر «ثروت» برای ما فراهم شود ابتدا لازم است رابطه خودمان با ثروت را کامل کنیم. بدون تغییر باورها و مدل ذهنی، ما پای در مسیر ثروت نمی‌گذاریم.

???

پ ن: خودم هم در آغاز این مسیر هستم. می‌خواهیم با هم این مسیر را با حضور مربیان ثروت برویم. خودم هم آموخته‌ها و کشفیات و تجربیاتم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

دوره «منش ثروت» به ما کمک خواهد کرد که پای در مسیر ثروت بگذاریم و نسل بعدی را هم بتوانیم بهتر حمایت کنیم.

پ ن؛ نظر شما درباره این پوستر و محتواهای مشابه آن چیست؟

پ ن؛ نظر شما درباره این پوستر و محتواهای مشابه آن

✍️ دکتر رفتاری

www.arshanik.om


www.arshanik.c.co

مدل ذهنیمنشمهارت نرممهارتثروت
سلام، رفتاری هستم،‌ پژوهشگر علوم رفتاری،‌ مدرس مهارت‌های رفتاری،‌ دکترای مدیریت رفتار،‌ مهندس صنایع، مدیرعامل آرشانیک، مشاور مدیریت، مربی توسعه و تحول شخصی، مدرس مهارت های نرم شخصی (منش) و تسهیگر بودش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید