ترمیم کامپوزیت ممکن است یکی از مواردی باشد که بیماران مبلغ زیادی برای آن بپردازند، با این امید که هیچ کس هرگز متوجه وجود آن نشود. اعتماد آنها به شما، متخصص دندانپزشکی، برای اطمینان از اینکه سرمایه گذاری آنها گسسته باقی می ماند. انتظار این است که سایه ای را انتخاب کنید و تکنیکی را اجرا کنید که به کامپوزیت اجازه می دهد تا ظاهری طبیعی و تقریباً کامل ایجاد کند. دستیابی به این تطابق برای رضایت بیماران شما و به نوبه خود برای حمایت از عزت نفس آنها بسیار مهم است.
از آنجایی که دندانهای طبیعی از نظر رنگ بسیار متغیر هستند، از نظر تاریخی، دندانپزشکان تلاش کردهاند تا با استفاده از چندین رنگ از مواد موجود در بدن، یا ترکیبی از مواد مختلف چینی مات و شفاف، به تطابق خوبی برسند تا ترمیم واقعیتری ایجاد کنند. دستیابی به عمق، و تقلید دقیق از ظرافت های جزئی رنگ و شفافیت دندان طبیعی، هنوز هم می تواند یک هنر باشد. با این حال، مواد مدرن و تکنیک های لایه بندی جدید، ایجاد ترمیم های کامپوزیتی زیبا را برای هر متخصص دندانپزشکی قابل دستیابی ساخته است.
در دهه 1990 بود که مواد و تکنیک های زیبایی شناسی گسترش یافتند و "هنرمندان کامپوزیت مستقیم" گذشته با تولید کنندگان دندانپزشکی جفت شدند تا سیستم های ترمیم مستقیم جدیدتری را بر اساس اصول لایه بندی پرسلن های سرامیکی ایجاد کنند. در حالی که بسیاری از مارکها قبلاً فقط سایههای بدن شبیه راهنمای سایه VITA (Vident) ارائه میکردند، مواد معاصری که در اواخر قرن حاضر ظاهر شدند، انتخابهای گستردهتری را ارائه کردند. این انتخابها شامل سایههایی با کدورتهای متفاوت بود که برای لایهبندی ترمیمهای مستقیم در مواردی که معمولاً «کیتهای استاد» نامیده میشوند، ایدهآل بودند.
این خطوط تولید معاصر برخی از مواد اولیه رزین مستقیم بودند که به طور خاص برای لایه بندی و ارائه گزینه هایی طراحی شده بودند که خواص نوری و کدورت هر لایه بافت شناسی دندان طبیعی را تقلید کرد. قبل از معرفی این مواد، دندانپزشکان با گرایش هنرمندانه تر، درجه بندی رنگ و اشباع دندان ها را با یک ماده کدورت واحد ایجاد می کردند.
این کار با قرار دادن یک سایه تیره تر در یک سوم لثه، یک ماده به تدریج روشن تر در یک سوم میانی و در نهایت یک ماده حتی روشن تر در یک سوم انسیزال انجام شد. در حالی که این تکنیک قدیمی تر، در مقایسه با آنهایی که از یک سایه ایجاد می شوند، ترمیم پلی کروماتیک تری را ارائه می دهد، تنها کدورت موجود به سادگی نمی تواند عمق، سرزندگی یا درجه شفافیت موجود در دندان های طبیعی را فراهم کند.
با ادامه تکامل مواد ترمیم کامپوزیت، نانوتکنولوژی به عنوان یک علم در حال رشد در صحنه ظهور کرد که در رشتههای مختلف تولید از جمله رنگها، لاکها و فیلمهای شفاف شهرت بالایی به دست آورد. Filtek Supreme (3M ESPE)، یکی از مواد کامپوزیتی جدیدتر (منتشر شده در سال 2002) و موفق تر، 4 کدورت و 28 سایه ارائه می دهد و اولین کسی بود که از فناوری نانو در شیمی رزین کامپوزیت استفاده کرد.
ادغام نانو خوشه ها بارگذاری پرکننده بالا، خواص فیزیکی عالی و یک جلا دهنده پایدار ایجاد کرد که با مواد کامپوزیتی میکروپر اولیه رقابت می کرد. علاوه بر این، خواص فیزیکی بسیار مطلوب این ماده ترمیمی، آن را برای ترمیم مستقیم قدامی و خلفی مناسب ساخته است.
سایر محصولات اولیه موجود در بازار نیز موفقیت تجاری پیدا کردند، و اگرچه آنها در اصل، میکروهیبریدهای سنتی بودند، اما هر کدام فرمولهای اختصاصی جدیدتری را ارائه میکردند که اجازه میداد کدورتهای متعدد و ویژگیهای دستکاری مطلوب با سطح معقولی از صیقلپذیری را داشته باشند. با این حال، به دلیل پدیده ای به نام کندن ذرات، یک پولیش پایدار برای مواد میکروهیبریدی گریزان باقی ماند.
ماتریس رزین در طول عملکرد طولانیتر فرسوده میشود و ذرات پرکننده بزرگتر در معرض دید قرار میگیرند و در نهایت از بین میروند و فضای خالی و سطحی نامنظم را به جای میگذارند که نور را به جای بازتابش پراکنده میکند. از شایستگی های قابل توجه، EsthetX اولین سیستم کامپوزیت پیشرفته ای بود که راهنمای سایه لایه بندی اختصاصی را ارائه کرد که "دستور العملی" را برای ترمیم پلی کروماتیک 3 لایه ای ارائه کرد.
در طول 10 سال گذشته، سیستم های کامپوزیت جدیدی که برای لایه بندی طراحی شده اند، معرفی شده اند و بسیاری از محصولات اولیه نیز بهبود یافته اند. مواد انتخابی من بعداً به Filtek Supreme Plus Universal Restorative (3M ESPE) با اصلاحات جزئی مانند افزایش شفافیت سایه های بدنه ارتقا یافت تا آنها را برای ترمیم های تک سایه مانند کلاس III و کلاس IV (به دلیل نمایش کمتر) مفید کند. از طریق)، و مهمتر از آن، یک "چرخ سایه" پیشرفته که می تواند بر اساس سایه پایه انتخاب شده مورد نظر بچرخد. دستور العمل هایی برای ترمیم های چند لایه ساده تا پیشرفته ارائه می دهد.
اخیراً، Filtek Supreme Ultra Universal Restorative (3M ESPE) منتشر شده است، و نشان دهنده پیشرفت های بیشتر در فناوری نانو با شکننده تر کردن نانوخوشه های تجمع یافته است، به طوری که در هنگام سایش، تنها بخش هایی از این خوشه ها به جای کل خوشه در معرض یا از بین می روند. این پیشرفت منجر به افزایش قابل توجه در درخشندگی طولانی مدت سطح، همراه با بهبود در جابجایی، رادیواسپسیته و فلورسانس شده است.
متغیرهای زیادی وجود دارد که تعیین می کند یک دندانپزشک خاص چگونه تکنیک لایه بندی مستقیم کامپوزیت را انجام دهد، زیرا روش های مورد استفاده تا حد زیادی به سوگیری، مهارت و نتیجه مطلوب دندانپزشک بستگی دارد. با این حال، می توان با اطمینان نسبی گفت که یکی از مهمترین عناصر در ایجاد یک ترمیم زیبا، درک عناصر اساسی است که زیبایی یک دندان طبیعی را ایجاد می کند و اینکه لایه های بافتی دندان طبیعی چگونه بر ظاهر کلی آنها تأثیر می گذارد. .
همه ما می دانیم که دندان انسان دارای 4 بافت اصلی است: عاج، مینا، سمنتوم و پالپ دندان. تکنیکی که در لایه بندی کامپوزیت استفاده می شود عمدتاً بر اساس ضخامت و رنگ عاج و مینای دندان است. با نگاه کردن به سطح مقطع یک ثنایای معمولی انسان، می توان مشاهده کرد که عاج بیشترین تأثیر را بر روی رنگ کلی دندان دارد . در حالی که درجه اشباع تا حدودی به سن و عمق رنگ بستگی دارد، بدون هیچ گونه تداخلی از سوی محیط، لایه عاج معمولاً تک رنگ و با کدورت یکپارچه خواهد بود.1 لایه مینای دندان اغلب نیمه شفاف است و نمایش داده می شود. ضخامت های متفاوت از ناحیه گردنی تا انسیزال، رنگ عاج زیرین را با پراکندگی نور در طول موج های خاص تعدیل می کند. 2 اشباع رنگ ظاهر شده در ناحیه سوم دهانه رحم به دلیل لایه نازکی از مینای شفاف تشدید می شود. از آنجایی که مینای دندان به سمت وسط و انسیزال دو سوم دندان ضخیم تر می شود، تمایل دارد عاج زیرین را تا جایی که به یک سوم انسیزال ختم می شود و کاملاً مینای دندان می شود، غیر اشباع کند.
مورفولوژی عاج، زمانی که باریک می شود و در صفحه صورت به پایان می رسد، بسیار متغیر است. همچنین اغلب با لوب ها و دره ها مشخص می شود. توجه به این نکته مهم است زیرا درهها فاقد عاج هستند و به حفرههای دهانی تیرهتر پشت دندان اجازه میدهند خود را نشان دهند و به صورت مناطق آبی تا خاکستری نشان داده شوند.
یکی دیگر از ویژگیهای مورفولوژیکی که باید به آن توجه داشت، "هاله" رایج انسیزال است که در اثر عبور نور به لایه مینای نیمه شفاف در لبه ایجاد میشود، برخی از طولموجها را شکسته و برخی دیگر را بسته به زاویه ساییدگی لبه انسیزال پراکنده یا جذب میکند. مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث تغییرات در زیبایی یک دندان طبیعی می شود تا بتوان بهترین برنامه عمل را برای مطابقت با ترمیم کامپوزیت فرموله کرد.
آگاهی از ضخامت، رنگ و مورفولوژی هم عاج طبیعی و هم مینای دندان، امکان تکثیر این بافتهای بافتشناسی را در کامپوزیت با استفاده از فرمولبندیهایی که از نظر اپتیکی شبیه به هر لایه هستند، و مجسمهسازی این مواد برای تقلید مورفولوژی هر ناحیه از لایهها امکانپذیر میسازد. دندان در طول سالها، چندین تکنیک لایهبندی پیچیده اما بسیار مؤثر منتشر شدهاند که حداقل در تئوری، مبتنی بر تکرار لایههای بافتشناسی طبیعی موجود در دندانهای طبیعی هستند.
معمولاً همراه با یک شاخص سیلیکونی که از یک ماکت ایجاد می شود، جایگزین لایه مینای زبانی می شود و به عنوان داربستی عمل می کند که لایه های بعدی و مات تر روی آن قرار می گیرند. یک شاخص زبانی که به درستی ساخته شده باشد به ایجاد خطوط زبانی، برآمدگی های زبانی و انسیزال و موقعیت لبه انسیزال کمک می کند که مطمئناً ارزشمند هستند.
در حالی که این تکنیکها میتوانند نتایج بسیار زیبایی ایجاد کنند، برخی از پزشکان عمومی آنها را بسیار پیچیده، دشوار، و تسلط بر آنها دشوار و برای دندانپزشکی روزمره غیرعملی میدانند. برای پرداختن به این نگرانیهای کلیدی، نویسنده تکنیک لایهبندی بافتشناختی (HLT) را بهعنوان راهحلی سادهشده، بسیار بصری و قابل تسلط پیشنهاد میکند. بر اساس سادگی ذاتی دندان های طبیعی، این تکنیک از 2 تا 3 کدورت از مواد کامپوزیت استفاده می کند و با هر کلاس از ترمیم های کامپوزیت دندان مستقیم قدامی و خلفی سازگار است. برای ایجاد ونیرهای کامپوزیت مستقیم بسیار حیاتی بسیار مناسب است. چیزی که ممکن است در مورد HLT جذابتر باشد این است که با حداقل مهارت هنری، هر پزشک میتواند ترمیمهای بسیار زیبایی را با هر ماده کامپوزیتی معاصر در چند دقیقه ایجاد کند، نه چند ساعت.
اصل اساسی HLT ساده است - دندانپزشک لایه در حال بازسازی را با نزدیکترین سایه و کدورت مواد کامپوزیت جایگزین می کند. اگر ترمیم داخل مینا باشد، فقط از مواد مینا استفاده می شود. اگر ترمیم شامل عاج باشد، لایه عاج با مواد عاج به محل اتصال مینای عاج جایگزین می شود و لایه مینا با مواد مینا جایگزین می شود.
هنگامی که از HLT برای قرار دادن ونیر کامپوزیت مستقیم استفاده می شود، یک تنوع ظریف (اما آشکار) در لایه بندی وجود دارد. از آنجایی که ونیرهای کامپوزیت مستقیم اغلب با آماده سازی اندک یا بدون آماده سازی ساختار دندان قرار می گیرند، از نظر فنی هیچ لایه آناتومیکی "جایگزین" نمی شود. برای ایجاد یک روکش طبقهبندی شده روی سطح صورت دندانهای طبیعی، پزشکان باید صرفاً بهطور مصنوعی نمای لایهای نازک از عاج و مینا را با همان اصول بیومیمتیک ذاتی پروتکل HLT سنتز کنند.
از آنجایی که عاج کروماژیک ترین بافت در دندان های طبیعی است و بیشتر سایه کلی را ایجاد می کند، اولین گام تعیین رنگ پایه مورد نظر روکش و قرار دادن یک لایه نازک از مواد عاج مربوطه است که برای تقلید از خطوط عاج موجود در دندان ها ساخته شده است. دندان های طبیعی مواد عاج تا سطح نهایی صورت در لثه یک سوم روکش ساخته می شود و با نزدیک شدن به دو سوم انسیزال به سمت لینگوال برمی گردد. در فاصله چند میلی متری از لبه انسیزال، عاج های طبیعی و بسیار متغیر "ماملون ها" ایجاد می شوند و مواد عاج با نور پخت می شوند. سایه مربوطه از مواد مینا برای تقلید بافت شناسی از شکل لایه مینای موجود در دندان های طبیعی قرار می گیرد. مواد مینای دندان نازک تا عدم وجود در لثه یک سوم نگه داشته میشود و این امکان را میدهد تا اشباع رنگ ماده زیرین عاج نمایان شود.
مواد مینا زمانی که دو سوم به داخل انسیزال قرار میگیرد ضخیم میشود و در نهایت چند میلیمتر فراتر از مواد عاج کشیده میشود تا لبه انسیزال ایجاد شود. از آنجایی که مینای طبیعی اساساً یک بافت بافتی نیمه شفاف است، حفره دهانی تیرهتر پشت ترمیم از طریق ماملوهای عاج تراشیده شده خود را نشان میدهد و «اثر لبهای» شفاف نیمهشفاف را ایجاد میکند که اغلب در دندانهای سالم و طبیعی یافت میشود.
اکثر دندانهای ثنایای طبیعی و فرسوده، لبه انسیزال نازک و درخشانی را نشان می دهند که به عنوان "هاله انسیزال" مشخص می شود، و این را می توان به راحتی با خم کردن لبه انسیزال کمی به سمت لینگوال یا با قرار دادن یک نوار نازک از مینای روشن و سفید شده تکرار کرد. مواد را روی لبه انسیزال قرار می دهد و آن را به روی لبه های انسیزال مزیال و دیستال می کند. هنگامی که یک لبه ظریف به پایان رسید، اثر درخشان هاله انسیزال که در دندان های طبیعی دیده می شود به راحتی قابل دستیابی است.
بطور مثال یک بیمار زن 25 ساله در مطب مراجعه کرد و به دنبال جایگزینی ترمیم کامپوزیت کلاس IV رنگ آمیزی شده 8 ساله و ناموفق بر روی دندان شماره 9 بود. پس از مشاهده، ساختار طبیعی باقیمانده دندان و همچنین دندانهای قدامی مجاور دارای یک الگوی بسیار متغیر از مناطق سفید هیپومینرالیزه و همچنین شفافیت لبه انسیزال برجسته بودند که به طور خودکار یک تکنیک لایهبندی چند رنگ را برای اطمینان از یکپارچگی مناسب ترمیم الزامی میکند.
با نگاهی به ترمیم موجود، می توان به راحتی محدودیت های شدید استفاده از یک ماده کامپوزیت کدورت را مشاهده کرد. توجه داشته باشید که در حالی که ترمیم موجود از نظر فنی سایه درستی دارد، هیچ تلاشی برای تقلید از تغییرات ظریف رنگ و شفافیت موجود در ساختار باقیمانده دندان و دندان های اطراف انجام نشده است. با استفاده از HLT نویسنده، این پیچیدگی های ظریف در رنگ و شفافیت می تواند به راحتی با حداقل تلاش و استعداد هنری تکرار شود.
برای شروع این روش، با استفاده از راهنمای سایه بان VITA ، یک سایه "بدنه" یا "پایه" از Filtek Supreme Ultra Universal Restorative انتخاب شد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که یقه گردن یا گردن یک زبانه شید VITA رنگی و اشباعتر از قسمت تاج بالینی خود Tab Shade است. در نتیجه، برداشتن گردن لثه زبانه را برای تطبیق دقیقتر سایه مفید میداند. زبانه های سایه های مختلف با سطح یک سوم میانی یا "بدنه" دندان مقایسه می شوند تا سایه عاج "پایه" کلی ترمیم ایجاد شود.
در حالی که HLT را می توان تقریباً با هر سیستم کامپوزیتی معاصر موجود استفاده کرد، ترمیم کننده عالی اولترا جهانی Filtek دارای یک چرخ سایه است که برای تعیین سایه زدن تیرگی های مختلف ترمیم نهایی بسیار ارزشمند است.
این به ویژه هنگام استفاده از HLT مفید است زیرا دستور العمل 2 سایه ای را ارائه می دهد که در بیشتر موارد صرفاً برای جایگزینی عاج و مینای دندان مناسب است. با این حال، محدوده Filtek Supreme Ultra Universal Restorative کاملاً متنوع است و دستور العمل های اضافی برای استراتژی های لایه بندی پیچیده تر و برعکس یک جایگزین تک سایه ارائه شده است. چرخ سایه با تنظیم حلقه مرکزی به سایه پایه انتخاب شده استفاده می شود و سایه های مربوط به هر دو عاج و مواد مینا در پنجره های 2 سایه و چند سایه ظاهر می شوند.
در این مورد، VITA A2 به عنوان سایه پایه انتخاب شد و با استفاده از HLT، سایه های عاج و مینای پیشنهادی A3 Dentin و A2 Enamel از Filtek Supreme Ultra Universal Restorative می باشد.
ترمیم ناموفق با یک فرز الماس ریزه متوسط برداشته شد، و سپس مینای سطح حفره ای تراشیده شد تا امکان چسبندگی ایده آل به میله های مینا فراهم شود. در مرحله بعد، دندان با استفاده از فویل نرم مرده (Dead Soft Foil [DenMat]) از دندان های مجاور جدا شد و مینای دندان و عاج نمایان شده با یک اچانت ژل مایع اسید فسفریک 37% اچ شد.
روزهایی که ایجاد یک ترمیم کامپوزیت منطبق بر آن فقط به کسانی واگذار می شد که استعدادی شبیه پیکاسو در ترکیب سایه های تک تیرگی داشتند، گذشته است. تکامل مواد کامپوزیت اکنون امکان استفاده از سایه های پیشرفته و شفافیت های متنوع را برای تقلید از خواص یک دندان طبیعی با استفاده از لایه بندی ساده و کمی توجه به جزئیات ممکن می سازد. با تکنیک مناسب و دانش کامل از ویژگی های مورفولوژیکی دندان طبیعی، ایجاد ترمیم های کامپوزیت زیبا با استفاده از مواد مدرن برای هر دندانپزشکی در دسترس است.