انتخاب بهترین میکروفن برای استریم کردن و ضبط پادکست به تحقیقات زیادی در بازار نیاز دارد و باید با توجه به بودجه ی در دسترس، بهترین گزینه را پیدا کرد.
اگر قصد دارید در توییچ یا یوتیوب مشغول باشید یا قصد دارید که پادکست ضبط کنید حتما نیازی به یک استودیو کامل نخواهید داشت.
در این پست با ایگرد همراه باشید تا بهترین میکروفن های آمازون برای استریم و ضبط پادکست به شما معرفی کنیم.
پیش از خرید میکروفن، بهتر است با شیوه عملکرد این دستگاه ها آشنایی اجمالی داشته باشید. در کاربردهای مرسوم و سنتی استودیویی، میکروفن یکی از تجهیزات آنالوگ محسوب می شود که به کمک کابل XLR، سیگنال های صوتی را به کامپیوتر یا کنسول صوتی ارسال می کند. اغلب از میکسر هم در میانه ی مسیر استفاده می شود که می تواند چند میکروفن را مدیریت کند. در چندین ساختاری، سیگنال های ارسالی از میکروفن اغلب خلوص چشمگیری دارند. فرایندهای دیگر همچون EQ و فشرده سازی پویا و بهینه سازی جلوه های صوتی در مراحل تولید انجام می شوند.
میکروفن های دیجیتالی که اغلب هم با استفاده از رابط USB به دستگاه هدف وصل می شوند، عملکردی کاملا متفاوت با میکروفن های مرسوم آنالوگ دارند. در این دستگاه ها، سیگنال صوتی در داخل خود میکروفن پردازش و دیجیتالی می شود و در سوی دیگر کابل، به انجام فرایند خاصی نیاز نیست. هرگونه ویرایش و بهینه سازی که کاربر در کامپیوتر خود روی سیگنال ها انجام می دهد، روی سیگنال هایی پیاده می شود که قبلا به صورت دیجیتالی پردازش شده اند. مشخصاتی همچون سمپلینگ و بیت ریت را میکروفن تنظیم می کند؛ در نتیجه، هر میکروفن USB را می توان یک مبدل آنالوگ به دیجیتال دانست که معمولا کنترل حجم صدا هم جزو قابلیت های داخلی آن محسوب می شود. کنترل حجم صدا در دنیای میکروفن های آنالوگ اغلب با استفاده از تجهیزی اضافه انجام می شود که Mic Pre نام دارد. میکروفن های USB در بیشتر مواقع از جک هدفون هم بهره می برند.
تفاوت اصلی میان انواع میکروفنهای USB، در چگونگی پردازش سیگنال دیجیتالی در آنها دیده میشود. برخی از میکروفنها به چنین ساختارهایی مجهز هستند و بهصورت ماهرانهای از آنها استفاده میکنند. البته برخی دیگر DSP ندارند و در همان مرحلهی دریافت سیگنال، برای ارائهی خالصترین سیگنال با بیتریت زیاد تلاش میکنند. در برخی نمونهها، نهتنها از DSP استفاده میشود، بلکه پوشش عالی در اطراف آن وجود دارد که تنها سیگنال خالص را از خود عبور میدهد. چنین پوشش و ساختاری بسته به کاربری میکروفن برایتان میتواند مفید باشد. معمولا میکروفنهایی با DSP قوی و حرفهای بیشتر برای گیمرها کاربرد پیدا میکنند.
گیمرهایی که بهدنبال ضبط مراحل بازی یا استریم زندهی بازی خود هستند، نیازهایی تقریبا مشابه با موسیقیدانهایی دارند که از میکروفن برای ضبط صدای خواننده استفاده میکنند. البته موسیقیدانها در اکثر موارد سیگنال را خالص ضبط میکنند و سپس با استفاده از امکانات و تجهیزات دیگر، فرایندهای میکس و ویرایش و اعمال EQ را انجام میدهند. درمقابل، گیمرها به تجهیزاتی نیاز دارند که پردازش سیگنال را خودکار انجام دهند و بهنوعی در شناسایی سیگنالهای بسیار زیاد یا بسیار کم، با هوشمندی بیشتری عمل کنند. درنهایت، اکثر میکروفنهای مناسب گیمینگ در پیادهسازی ساختارهای DSP با قدرت بیشتری عمل میکنند.
برخی از میکروفنهای مخصوص بازی، امکان انتخاب الگوهای قطبی (الگوهای مخصوص دریافت سیگنال صوتی از جهتهای گوناگون) را به کاربر میدهند. اگرچه الگوی تکجهتهی Cardioid برای اغلب گیمرها مناسب بهنظر میرسد، برخی از آنها بهدنبال ضبط صدا از جهتهای دیگر هم هستند. برای چنین کاربرانی، الگوهای Omnidirectional یا Figure-Eight انتخابهای مناسبی محسوب میشوند. برخی از میکروفنهای گیمینگ هم کلیدهایی مخصوص دارند تا الگو را برای هماهنگی با تجهیزات و کنسولهای متفاوت هماهنگ کنند.
از نکات مهم اکثر میکروفنهای گیمینگ میتوان به جک هدفون اشاره کرد. اغلب نمونههای حرفهای جک هدفون با تأخیر ارسال صدای تقریبا نزدیک به صفر دارند؛ درنتیجه، استریمرها در زمان صحبت، فاصلهای بین صداها احساس نمیکنند.
هدف نهایی اغلب میکروفنها را میتوان در شفافیت صدا جستوجو کرد؛ البته در پادکست ما باید به مهارت گوینده هم توجه کنیم. اگر گویندهای در پادکست داریم که تجربهای عالی در کار با میکروفن و تجهیزات صوتی دارد، احتمالا به میکروفنی بدون قابلیتهای DSP نیاز خواهیم داشت. درمقابل، اگر پادکست بیشتر بهصورت گفتوگو یا با شرکت افراد گوناگون ضبط میشود، باید از میکروفنهایی با قابلیت پردازش بیشتر استفاده شود. مثالهایی که برای گیمینگ آوردیم و اوجوفرودهای ناگهانی در سیگنال را میتوانند حذف کنند، برای چنین سناریویی انتخابی عالی بهشمار میروند.
یکی از عوامل مهمی که در انتخاب میکروفن پادکست اهمیت دارد، تعداد افرادی هستند که همزمان هنگام ضبط صحبت میکنند. اگر تنها یک گوینده در پادکست داریم، الگوی قطبی تکجهتهی Cardioid مناسب خواهد بود. در پادکستهایی که با محوریت گفتوگو ضبط میشوند، استفاده از میکروفنهایی با الگوی قطبی Figure-eight کارسازتر خواهد بود. در این مواقع، میتوان میکروفن را در فاصلهای مناسب بین دو گوینده قرار داد که حالت طبیعیتری هم به صدای ضبطشده میدهد.
در برخی سناریوهای پادکستسازی، ضبط صدای اتاق هم بهعنوان بخشی از محتوای پادکست مدنظر قرار میگیرد. در چنین مواقعی، استفاده از میکروفنهای فراگیرOmnidirectional کاربردی خواهد بود. بهعنوان مثال، اگر پادکست فضایی زنده دارد و در محیط باز یا تمرکز بر محیطی خاص (مثلا دفتر کار یا رستوران یا کافیشاپ) ضبط میشود، میتوان از میکروفنهای فراگیر استفاده کرد. البته نکتهی مهم دیگر را فراموش نکنید: در چنین مواقعی، میکروفنهایی که قابلیت اتصال به دستگاههای همراه مانند گوشی هوشمند را دارند، کاربرد بهتری خواهند داشت. انواع گوناگونی در بازار وجود دارند که حتی قابلیت اتصال به دستگاههای iOS را هم با پورت لایتنینگ فراهم میکنند.
دو تجهیز الزامی مناسب برای میکروفنهای پادکست «ویند اسکرین» و «پاپ فیلتر» هستند. این قطعات که اغلب از جنس فوم ساخته میشوند، وظیفهی حذف صدای مزاحم و اضافی را برعهده میگیرند. خوشبختانه اغلب میکروفنهای موجود در بازار به چنین تجهیزات اضافهای مجهز هستند و کار را برایتان راحت میکنند. فراموش نکنید که درنهایت پس از ضبط صدا برای پادکست، به نرمافزارهای حرفهای ویرایش صوت هم نیاز پیدا میکنید.
شما می توانید تمامی میکروفون هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد را به صورت مستقیم از سایت آمازون و از طریق ای
قدرت: 5 ولت
الگوهای قطبی: Stereo، Omnidirectional، Bidirectional، Cardioid
نوع اتصال: USB
فرکانس پاسخگویی: 20 تا 20000 هرتز
میکروفون Blue Yeti X یک مدل ترکیبی از نانو و یتی اصلی است. دلیل اینکه این میکروفون انتخاب بسیاری از پادکسترها و استریمرهای حرفه ای است این است که این میکروفون دارای یک پنل جلوی LED است که به سادگی توانایی کنترل صدای شما را دارد و کیفیت صدا را در سطح درجه یک نگه می دارد.
مدل Yeti X برخلاف نسخه اورجینال yeti به جای سه عدد، دارای چهار کپسول کندانسور میکروفون است و مجموعه گسترده تری از گزینه های سفارشی را در اختیار کاربر قرار می دهد و با استفاده از دکمه هوشمندی که برای آن تعبیه شده است، می توانید سفارشی سازی های حرفه ای تری انجام دهید؛ همچنین فیلترهای بسیار زیاد و خاصی برای قرار گرفتن بر روی صدا در این نسخه قرار گرفته است.
مدل Yeti نویز کنسلینگ قدرتمندی دارد که حتی کوچکترین سر و صداهای محیط را به سادگی حذف می کند و می توان گفت که بهترین میکروفون غیر XLR است.
قدرت: 5 ولت
الگوهای قطبی: Stereo، Omnidirectional، Bidirectional، Cardioid
نوع اتصال: USB
فرکانس پاسخگویی: 20 تا 20000 هرتز
میکروفون گیمر محور HyperX Quadcast S یک میکروفون فوق العاده برای استریمرهایی است که به دنبال میکروفون هایی با صدای با کیفیت و شفاف می گردند. با اینکه از نظر کیفیت صدا کاملا مطابق با میکروفون Yeti X نیست، اما در مجموع ویژگی ها و طراحی خاصش، کم و کاستی ها را جبران می کند
شوک داخلی تعبیه شده در این میکروفون به شما کمک می کند تا در هنگام استریم کردن، هیچگونه صدای اضافی و ضربات اتفاقی که ممکن است شنیدن آن توسط مخاطبان جالب نباشد را ضبط نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های خوب آن دکمه قطع صدای لمسی آن است که معمولا در میکروفون های دیگر، فشار دادن آن کلیک صدای زیادی دارد.
بزرگترین تفاوت بین میکروفون های Quadcast S و Quadcast نورپردازی RGB داینامیک آن است. اگر از طرفردارن این نورپردازی ها نیستید، بهتر است میکروفون Quadcast را انتخاب کنید، چون تنها تفاوت این دو مدل در نورپردازی آن است.
قدرت: 5 ولت
الگوهای قطبی: Super-Cardioid
نوع اتصال: USB
فرکانس پاسخگویی: 20 تا 20000 هرتز
میکروفون Razer Seiren X تقریبا 50 درصد کوچکتر از طرح اصلی میکروفون Seiren است و همان کیفیت صدا را دارد و ابعاد آن به بسیار کوچک و مناسب است.
شوک داخلی این میکروفون برای جذب صداهای ضربات تصادفی بر روی میز و مواردی از این دست کار می کند. تنها دو دکمه فیزیکی بر روی این میکروفون قرار دارد که مسئولیت کنترل صدا و بی صدا کردن را برعهده دارند و این مسئله باعث شده تا میکروفون ریزر ظاهری چشم نواز داشته باشد.
قدرت: 5 ولت
الگوهای قطبی: Cardioid
نوع اتصال: USB
فرکانس پاسخگویی: 70 تا 20000 هرتز
این میکروفون الگاتو، یک میکسر صوتی دیجیتال با حداکثر 8 کانال را برای دریافت صدای بازی و دستگاه هایی که می توانند به OBS و Xsplit ایمپورت شوند را در دسترس شما قرار می دهد و همچنین امکان کنترل بیشتر بر روی صدا را بدون نیاز به نرم افزارهای جانبی یا تنظیمات پیچیده فراهم می کند.
قدرت: 5 ولت
الگوهای قطبی: Cardioid
نوع اتصال: USB
فرکانس پاسخگویی: 20 تا 20000 هرتز
میکروفون Rode NT USB با تقلید از میکروفون های استودیویی و در عین حال با هزینه ی کم، مناسب برای کاربرانی است که به دنبال سرگرمی بیشتر هستند و قصد استریم کردن دارد. درست است که این میکروفون یک الگوی قطبی یعنی کاردیوئید را دارد، اما برای کسانی که می خواهند صداگذاری و پخش صدا را به صورت تخصصی انجام دهند، یک گزینه ی فوق العاده است.
میکروفون NT-USB ادعا می کند صدای با کیفیت استودیو را با قیمت بسیار کمتر به کاربران ارائه می دهد.