?theorema
?Dir:pier polo Pasolini
فیلم تئورما پازولینی نقدی است برزندگی مادی گرا و مصرفی قشر بورژوا ایتالیا؛ ؛باورود غریبه ای ناشناس که فردی اسرارآمیز و جذاب ست به داخل خانواده متمول ایتالیایی درمنطقه لومباردی میلان؛زندگی افراد خانواده دستخوش دگرگونی و تحولات روحی و درونی میشود؛ جوان که ثمثیلی از ایزد باروری یا عشق است اروس گونه؛با افرادخانواده ارتباط ویژه اي برقرارکرده و عطش عشق جنسی سرکوب شده خانواده را سیراب میکند؛ وبا رفتن او؛هرکدام ازاعضای خانواده انگار که درطی سالها گمشده ای داشته باشن درجستجوی کشف خویشتن سفری درونی راآغازکرده و به سمت زندگی معنوی رهنمون میشوند.
پازولینی فیلمی منسجم و قدرتمند ی ساخته است که ازلحاظ سبک به شدت پالوده ومنریستی است؛ در زمینه محتوا کاراکترهای داستان دربین لغزشهای مذهبی و وسوسه های جنسی اسیر می باشند.
که این موقعیت متلاطم شخصیت ها در دکوپاژها و انتخاب اندازه قابهای و زاویه دوربین سازنده به خوبی قابل مشاهده ودریافت هستند.کارگردانی دقیق و میزانسن ساده ولی حساب شده همراه با قاب بندی های زیبابا کمپوزیسیون های هندسی که بانظم شمایل گونه از نقاشی های دروه باروک می آیند این فیلم فلسفی روانکاوانه رااز لحاظ بصري برای مخاطب زیباتر و جذاب تر نمودهاند.و نباید ازبازیهای تاثیر گذار و قدرتمند بازیگران فیلم که باهدایت درست کارگردان توانسته اند بازی های باور پذیر و یکدستی را به بیننده ارائه دهندگذشت؛ دراین بین بازیهای ترنس استامپ باچهره سرد و خشکی که دارد؛سیلوانا_منگانا و همین طور آن ویازمیسکی که انگار ازتابلوهای نقاشی ورمیر میآید با آن تیپ نورپردازی جانبی بیشتر به چشم می آیند و ارتباط قوی تری با مخاطب برقرارمیکنند.